April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۱۰۳۶
۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱
0
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، سالانه ۸۱ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی و ۸۳۰ میلیون دلار سرمایه گذاری ارزی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور انجام می‌شود.
سرمایه‌گذاری سالانه ۸۱ هزا رمیلیارد تومان در مناطق آزاد
سعید محمد در برنامه زنده تلویزیونی شبکه دو سیما، به سرمایه‌گذاری صورت گرفته در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: متوسط سرمایه گذاری طی ۵ سال گذشته در مناطق آزاد، حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان به صورت ریالی و ۳۰۰ میلیون دلار به صورت ارزی و در مناطق ویژه اقتصادی نیز در این بازه زمانی ۵ ساله ۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی و ۵۳۰ میلیون دلار سرمایه گذاری ارزی بوده است.

وی ادامه داد: حاصل این سرمایه گذاری ها، ایجاد ۲ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و تولیدی است که متوسط سالانه حدود یک میلیارد دلار صادرات در مناطق آزاد و در مناطق ویژه اقتصادی نیز حدود ۱۵ میلیارد دلار که جمعا ۴۰ تا ۴۵ درصد صادرات کشور از این مناطق انجام می شود. این تعداد واحدهای صنعتی و تولیدی، بیانگر حجم عظیم کار صنعتی و تولیدی و ایجاد ارزش افزوده و کمک به GDP (تولید ناخالص داخلی) کشور در این مناطق است.

مشاور رییس جمهور به اجرای ماده ۶۵ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه ای کشور تاکید کرد و گفت: یکی از اصلی ترین موضوعاتی که سایر کشورها رعایت می کنند و ما رعایت نمی کنیم، داشتن حکمرانی مشخص و واحد و متمرکز است. در قانون مناطق آزاد که سه دهه گذشته تدوین شده است، حکمرانی مناطق آزاد بر اساس ماده ۶۵ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه ای کشور به جز موضوعات امنیتی و نظامی توسط رئیس مناطق آزاد باشد. این بدان معنی است که بخش ها و دستگاه های مختلف و وزارت خانه ها که در آن منطقه فعال هستند، تحت تابعیت آن منطقه قرار گیرند و یک حکمرانی واحد انجام دهند.

محمد ادامه داد: در دنیا مناطق آزاد و ویژه اقتصادی زیادی وجود دارد و کشورها از این ظرفیت به درستی بهره برداری کرده اند. ۷۵ درصد تجارت چین از طریق مناطق آزاد انجام می شود. امارات و ترکیه نیز از الگوی مناسبی در حوزه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برخوردارند و موتور پیشران کشورها همین مناطق آزاد و ویژه است که در مقایسه با آنها، کشور ما رشد لازم را نداشته است.

وی، به ۸ منطقه آزاد فعال و ۷ منطقه آزاد جدید که در ابتدای سالجاری ابلاغ شد اشاره کرد و افزود: این ۱۵ منطقه در حاشیه کشور و در استان های مرزی واقع شده اند. متاسفانه مناطق آزاد ما در زمینه حکمرانی واحد دچار آشفتگی هستند. هر وزارتخانه ای قوانین خاص خود را اعمال می کند و توجه ای به اثرات مخرب این قوانین در سایر دستگاه ها ندارد.

مشاور رئیس جمهور گفت:‌ مجلس شورای اسلامی با وضع یکسری از قوانین موضوعات اقتصادی و کاری را دچار اختلال می کند، همچنین در مقرراتی که توسط دستگاه ها ابلاغ می شود مثلا ممنوعیت صادرات کالا بدون کارشناسی قبلی، فعالان اقتصادی را دچار مشکل می‌کنند. بازاریابی کار بسیار سختی است مخصوصا با توجه به مشکلات نقل و انتقال مالی که در کشور وجود دارد. کسی که کار صادرات انجام می دهد و به یکباره متوقف می شود آسیب می بیند و نباید قوانین خلق الساعه به یکباره توسط دستگاه‌ها به صورت جزیره ای اتفاق بیافتد، الزاما باید مرکزی باشد و بر این ها نظارت کند. این قوانین خلق الساعه و مغایرت با ماده ۶۵ به مناطق آزاد ما آسیب زیادی وارد کرده است، در تلاشیم این مشکلات را بررسی و رفع کنیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی ادامه داد: این نظارت ها در قوانین مناطق آزاد وجود دارند که شورایعالی مناطق آزاد با ۱۴ نفر از اعضای کابینه مسائل را در این شورا بررسی و حل و فصل می کنند.

محمد، متوسط سالانه واردات کالا به مناطق آزاد را یک و چهاردهم میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: از ۵۰ میلیارد دلار سالانه واردات کشور یک میلیارد دلار واردات مناطق آزاد است که از این میزان ۵۰ درصد مواد اولیه برای تولیدکنندگان است.

وی با رد اینکه مناطق آزاد مرکز قاچاق کالا است گفت: مرجع رسمی اعلام قاچاق کالا در کشور، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. طی اعلام رسمی این ستاد، براساس آمارها ۷ درصد از قاچاق کالا از مناطق آزاد کشور انجام می شود و این هم بدلیل مرزی بودن این مناطق است که به نسبت وسعت کشور و وسعت مرزهای مناطق عدد بسیار پائینی است، در تلاشیم که این عدد را به صفر برسانیم.

مشاور رییس جمهور با اشاره به اینکه باید با وضع قوانین دقیق و کارشناسی شده از تخلفات مالیاتی و ورود کالاهای قاچاق به کشور جلوگیری کرد نیز گفت: باید با مناطق آزاد مهربان تر برخورد کرد، ما نیز وظیفه داریم جلوی یکسری از تخلفات در مناطق را بگیریم. قانون باید راه این تخلفات را ببندد، اگر تخلفی هم در این مناطق صورت می گیرد باید به صورت نقطه زنی جلوی آن گرفته شود.

سعید محمد به مناطقی که ورود و خروج کالا با نظارت و مدیریت مناطق آزاد صورت می‌گیرد نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سامانه یکپارچه ورود و خروج کالا به صورت برخط در اختیار نهادهای نظارتی و اقتصادی قرار دارد و تمامی ثبت سفارشات و آمارها در اختیار آنان قرار گرفته است.

وی در پایان افزود: همه تلاشمان این است که در این جنگ اقتصادی بخشی از کار را اداره کرده و به توسعه اقتصادی کشور کمک کنیم. مناطق آزاد از ظرفیت های خوبی برخوردار هستند، هم در بخش ارزآوری و هم در بحث های اقتصادی مثل بورس که کشور درگیر آن است. با ایجاد بورس بین الملل و آفشور بانک‌ها می توان به اقتصاد کشور کمک کرد. امیدواریم با حمایت سایر دستگاه‌ها این ظرفیت‌ها را شکوفا کنیم.

منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: