کد خبر: ۳۷۱۳۶۶
۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
0
کارشناسان اعتقاد دارند عرضه سهام «فزر» علاوه بر اینکه با اعتراض فعالان بازار مواجه شد، پایین‌تر از سقف قیمتی نیز کشف قیمت شد، اتفاقی که سوالات زیادی برای فعالان بازار سرمایه ایجاد کرده است.
«فزر» در کف قیمت خریداری شد؟
پس از گذشت حدود پنج ماه از آخرین عرضه اولیه‌های انجام شده در بازار سرمایه، شرکت فرابورس چهارشنبه هفته گذشته عرضه اولیه «فزر» را به روش بوک بیلدینگ عرضه کرد. این عرضه اولیه در شرایطی انجام شد که در ماه‌های اخیر عرضه اولیه‌ای با این روش انجام نشده بود و شرکت‌های تازه وارد عموما با عرضه‌ی سهام به سهامداران حقوقی، عرضه اولیه شدند.

در جریان این عرضه اولیه، ۱۰درصد از سهام شرکت پویا زرکان آق دره با نماد «فزر» برای فروش به روش ثبت سفارش و عرضه به عموم مردم در نظر گرفته شد. در نهایت به هر کد معاملاتی ۲۳۸ سهم فزر تعلق گرفت.

ابهامات موجود در روند عرضه این نماد فرابورسی سوالات زیادی در ذهن مخاطبان ایجاد کرده است. اقتصادآنلاین در این باره به گفتگو با آراد پورکار، کارشناس و فعال بازار سرمایه پرداخت: نحوه تخصیص سهام عرضه اولیه فزر ابهامات زیادی داشت. به طوری‌که در عرضه اولیه‌های قبلی که اتفاقا ناموفق هم بودند، عرضه سهام از سفارشات با سقف قیمتی شروع و در ادامه به قیمت‌های پایین‌تر تخصیص می‌یافت.

وی بیان کرد:، اما در عرضه اولیه «فزر» که اتفاقا مشابه این اتفاق را در عرضه اولیه برکت نیز شاهد بودیم، ابتدا حقوقی‌ها در کف قیمتی خرید خود را ثبت کردند و بعد از آن «فزر» به سفارش‌های با قیمت بالاتر تخصیص یافت. این اتفاق به شفاف سازی نیاز دارد و این مدل متفاوت عرضه جای سوال دارد؟

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: این اتفاق می‌تواند ناشی از عوض شدن نوع معاملات و تخصیص منابع باشد. اما هر چه که هست باید زودتر شفاف سازی شود تا تمام فعالان از علت این امر مطلع شوند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: