افق تجارت یک میلیارد دلاری پیش روی ایران و قطر
کد خبر: ۳۷۱۷۳۶
۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
0
رایزن اقتصادی سفارت ایران در قطر می‌گوید: کیفیت و بسته بندی کالا‌های ایرانی برای صادرات به قطر باید بهبود یابد.
بسته بندی نامناسب سد راه صادرات کالا‌های ایرانی
فرش، پسته و زعفران از کالا‌های اصیل ایرانی هستند، اما به علت نداشتن استاندارد و جالب نبودن بسته بندی قطری‌ها به سراغ کالا‌های ایرانی نمی‌آیند.

علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت گفته تجارت ایران و قطر در حال حاضر رقم ناچیزی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰میلیون دلار است، اما ظرفیت افزایش به میزان یک‌میلیارد دلار در سال آینده را دارد.

ابوالفضل مرادی رایزن اقتصادی ایران در سفارت قطر گفت: ویزا برای کار و تجارت از جمله مشکلاتی است که تجار ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، همچنین در دو سال‌گذشته به علت کرونا هیچ ویزایی به ایرانی‌ها داده نشده است.

او می‌گوید: استاندارد کالا‌های قطری بالا است، اما بسته بندی و کیفیت کالا‌های ایرانی برای قطری‌ها مناسب نیست به عنوان مثال صادرات یک دستی نداریم مثلا اندازه پرتقال‌های صادراتی برابر نیست بعضی‌ها کوچک و بعضی‌ها بزرگ است و کیفیت بسته بندی‌ها در حد صادرات به عراق و افغانستان است. عمده تجارت با قطر بر مبنای اعتبار دهی شکل می‌گیرد و قطری‌ها تمایلی به خرید جنس نقد ندارند، بنابراین ایرانی‌ها در سه سال گذشته به صورت اعتباری به قطری‌ها کالا داده اند، اما قادر به گرفتن طلب خودشان از قطری‌ها نیستند.

علی غوابش نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر گفت: محصولات کشاورزی، زعفران، پسته و فرش و همچنین شمس آهن کلینکر و مواد پتروشیمی از جمله کالا‌های ایرانی هستند که تولیدشان در کشور با مزیت نسبی همراه است که این کالا‌ها امکان رسیدن به افق یک میلیارد دلاری برای صادرات به این کشور را امکان پذیر می‌کند. اما سایر کالا‌های ایران به علت عدم مدیریت، مانند بسته بندی نا مناسب جای خودشان را در بازار قطر از دست داده اند.

او می‌گوید: مشکلات تجارت با قطر از سمت داخل، به تصویب قوانین خلق الساعه مانند وضع ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی برای تنظیم بازار داخل و همچنین نبود خط کشتیرانی منظم و قیمت بالای کارگر بازمی گردد، اما مشکلاتی که از قطر برای تجار ایرانی وجود دارد شامل اعطای اقامت و افتتاح حساب برای بازرگانان ایرانی است.

مجید قربانی فراز رایزن بازرگانی در کشور‌های عربی گفت: چین، هند، کره جنوبی و سنگاپور شرکای تجاری قطر برای صادرات نفت هستند و قطر از ایالات متحده آمریکا، انگلیس، چین و آلمان کالا وارد می‌کند که این کالا‌ها شامل جواهرات، لوله‌های نفت و گاز می‌شود. همچنین اقلام صادراتی ایران به قطر حول مواد خوراکی مانند پسته، میگو، کفپوش و سیمان می‌چرخد. ایران، قطعات اتومبیل، خمیر چوب شیمیایی گاز هلیوم مایع را از قطر وارد می‌کند. قطر در سال ۲۰۱۹، به میزان ۲۹ میلیون دلار و در سال ۲۰۲۰ به میزان ۲۵ میلیون دلار واردات به جهان داشته و همچنین در ۲۰۱۹ به میزان ۷۲ میلیارد دلار و ۲۰۲۰ به میزان ۵۱ میلیارد دلار صادرات قطر به جهان بوده است.

او می‌گوید: تعدادی از موافقتنامه‌های بازرگانی که تاکنون بین دو کشور امضا شده در حوزه حمل ونقل هوایی، اخذ مالیات مضاعف و موافقتنامه‌های گمرکی است همچنین باید ایجاد مراکز تجاری کالایی و خدمات فنی مهندسی است در حوزه خلیج فارس مورد توجه قرار بگیرد.

در سال ۹۷ صادرات ایران به قطر حدود ۲۴۰ میلیون دلار، در سال ۹۹ به میزان ۱۶۷ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۱۷ میلیون دلار بوده است.

واردات از قطر در سال ۹۸ به میزان ۱۲ میلیون و در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ به میزان ۷ میلیون دلار بوده است.

عمده کالا‌هایی که قطر وارد می‌کند، شامل محصولات کشاورزی و مواد خوراکی می‌شود.

نورانی رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی می‌گوید: فائو بار‌ها اعلام کرده که ایران علاوه بر تامین مواد غذایی خودش می‌تواند، غذای کشور‌های حوزه خلیج فارس را تامین کند که این امر نشان دهنده پتانسیل‌های ایران در تولید است.

قطر کشوری با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، ۱۱ هزار کیلو متر مربع مساحت دارد. قطر دارای رشد اقتصادی ۱.۶ درصد، تورم منفی ۶ و نرخ بیکاری ۹درصد است و همچنین ذخایر ارزی اینت کشور حدود ۱۵ میلیارد دلار است.

در دی ماه ۹۸ امیر قطر آخرین سفر خود را به ایران داشته است، اما رئیس جمهور روز دوشنبه به دعوت رسمی تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در سفری ۲ روزه به دوحه می‌رود. برنامه روز نخست این سفر امضای چند قرارداد و تفاهنامه است و همچنین رئیس جمهور در جمع ایرانیان مقیم قطر حضور می‌یابد و نشستی نیز با تجار قطری و ایرانی خواهد داشت، رئیس جمهور در ششمین اجلاس سران مجمع کشور‌های صادرکننده گاز شرکت و سخنرانی خواهد کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: