April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۲۲۷۲
۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵
0
عضو انجمن صنعت تاسیسات ایران گفت: با کاهش مشکلات در زمینه تولید و صادرات می‌توانیم توان صادرات غیرنفتی کشور را افزایش دهد.
صادرات ۴۰ درصد محصولات صنایع تاسیساتی کشور به اروپا
 علیمردان علائی در نشستی خبری، گفت: توسعه صادرات و اشتغال از مسیر تولید می‌گذرد و انتظار می‌رود با مشورت با بخش خصوصی، از تجربه و دانش آن‌ها در این راستا هرچه بیشتر استفاده شود.

این عضو انجمن صنعت تاسیسات ایران افزود: عمده شرکت‌های فعال در این بخش صادرات‌محور هستند و در بازار‌های منطقه و به‌ویژه اتحادیه اروپا از جمله کشور‌های اسپانیا، ایتالیا، یونان، ترکیه، بلغارستان و صربستان حضور قوی دارند.

وی با اشاره به اینکه موفقیت‌های شرکت‌های تابعه این انجمن در شرایط تحریم‌ها و کرونا و ملغی شدن بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی به دست آمده است، گفت: با رفع احتمالی تحریم‌ها، توان رقابت‌مان افزایش خواهد یافت.

علائی تصریح کرد: امروز برخی شرکت‌های عضو این انجمن حتی تا ۴۰ درصد تولیداتشان را به کشور‌های اروپایی صادر می‌کنند و به‌طور قطع کاهش مشکلات در زمینه تولید و صادرات می‌تواند توان صادرات غیرنفتی کشورمان را افزایش دهد.

به اعتقاد وی، با توجه به مزیت‌های نسبی موجود در کشور از جمله در مقوله انرژی و کارگر ارزان و با دانش، محصولات ایرانی در این صنعت از کیفیت بالایی برخوردارند و توان نفوذ هرچه بیشتر به بازار‌های منطقه نیز وجود دارد.

تصریح‌کرد: محصولات این صنعت از ساخت داخل ۵۰ درصد پکیج‌های دیواری، تا ۹۰ درصدی در پکیج‌های زمینی و ۱۰۰ درصدی در مشعل‌ها و سیستم‌های گرمایشی مرکزی برخوردار است.

وی با بیان اینکه حدود پنج درصد مواد اولیه، اجزا و قطعات این صنعت وابسته به خارج از کشور است، افزود: تامین سرمایه در گردش، تامین مواد اولیه با نرخ آزاد و فروش ارز حاصل از صادرات با ارز نیمایی (و اختلاف حداقل سه‌هزار تومانی در هر واحد ارز) و قوانین مزاحم برای ایجاد اشتغال پایدار را از جمله مشکلات فعلی واحد‌های تولیدکننده این حوزه است.

علائی تصریح‌کرد: امروز با متوسط عمر ساختمان ۳۰ تا ۵۰ سال در ایران، شاهدیم حتی برخی سازمان‌ها و ارگان‌ها حاضر به استفاده از تاسیسات ساختمان به همان نسبت، کیفیت و طول عمر نیستند و محصولات با مصرف انرژی بالا و ارزان را انتخاب می‌کنند که این رویه باید اصلاح شود.

وی به‌طور با اشاره به تاثیر منفی نوسان قیمتی محصولات فولادی بر محصولات این صنعت، بیان‌داشت: در این شرایط نمی‌توان انتظار داشت محصولات تولید ما نیز قیمت‌های ثابتی داشته باشند.

وی با انتقاد از اینکه چرا حمایت لازم از تولیدکنندگان آنهم در شرایط فعلی نمی‌شود، افزود: امروز با سد اندازی‌های مختلفی روبه رو هستیم که دولت باید با همفکری بخش خصوصی این موضوعات را مرتفع کند.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: