April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۲۵۹۵
۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
0
محمود شورای کارشناس مسائل روسیه با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین می‌گوید: درگیری و تنشی که میان روسیه و غرب وجود دارد، به سادگی به پایان نمی‌رسد و ما باید به یک نوعی از جنگ سرد میان روسیه و غرب در میان‌مدت و بلندمدت باشیم و فکر نمی‌کنم عملیات نظامی در اوکراین به زودی به پایان برسد، حتی اگر عملیات نظامی به پایان برسد، حتما تنش میان غرب و روسیه در یک ابعاد گسترش‌یافته و تازه‌ای تداوم خواهد داشت.
گسترش ناتو تهدید برای جمهوری اسلامی است
جنگ روسیه علیه اوکراین همچنان ادامه دارد. اگرچه مذاکرات دو جانبه وجود دارد، اما تاکنون نتیجه‌ای نداشته است و با این وضعیت سوال بزرگ این است که جنگ تا چه زمانی ادامه دارد و چه آینده‌ای در انتظار دو کشور است.
 
محمود شوری کارشناس مسائل روسیه این مسئله را بررسی کرده است. او معتقد است منافع اوکراین برای غرب آنقدری نیست که بخواهند به خاطر این کشور وارد یک درگیری شوند که پایان و ابعاد آن اصلا مشخص نیست بنابراین روسیه در شرایط کنونی فشار خود را بیشتر خواهد کرد و تا زمانی که اوکراین شرایط آن‌ها را نپذیرد، نیروی نظامی خود را از اوکراین خارج نمی‌کند.

شوری می‌گوید: تنش و جنگ اوکراین و روسیه هم ابعاد حقوقی دارد هم یکسری ابعاد اخلاقی و انسانی دارد و هم یک مجموعه‌ای از ابعاد مرتبط با رشادت واقعی که در هر جنبه آن، اینکه ایران چه برخوردی باید داشته باشد، متفاوت است. در خصوص ابعاد انسانی آن به هر حال واضح است که کشتار مردم به هر شکل و با هر دلیل تقبیح است و ایران نیز موضع خود را به صورت واضح اعلام کرده که با هر جنگی مخالف است.

وی ادامه داد: این اتفاق یک بستر حقوقی هم دارد که نقض حاکمیت رخ داده است و در این چارچوب موضع حقوقی ایران تاکید بر ابعاد مختلف منشور سازمان ملل است. ایران در این مورد هم باید طبیعتا باید نگاهی بر بی‌طرفی باشد هم مبتنی بر رعایت حقوق بین الملل. اما شاید آن چیزی که بیشتر اهمیت دارد و اکنون بیش از پیش روی آن تاکید می‌شود، این است که جنگ باید به چه صورت پیش می‌رود. باید بر اساس نوع تعاملاتی که با کشور‌های مختلف داریم، در این مورد تحلیل و بررسی انجام دهیم و طبیعتا در این موضوع منافع ملی ایران هم باید در نظر گرفته شود. همانطور که می‌دانیم کشور‌های مختلف در شرایط مختلف اول از همه منافع ملی خودشان را در مد نظر قرار می‌دهند.

شوری با بیان اینکه این بحران با وجود همه تبعاتی که دارد، برای همه کشور‌ها ممکن است منافع یا آسیب‌هایی به همراه داشته باشد، گفت: این منافع و آسیب‌ها باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد و بر اساس آن‌ها اقدامات عملی ساماندهی داده شود. معتقدم ایران به دنبال این نیست که بخواهد از روسیه حمایتی انجام دهد، دلیلی هم در این شرایط وجود ندارد که در مواضع اعلامی حمایتی از روسیه داشته باشیم، چراکه به لحاظ اخلاقی و حقوقی، این اقدامی نیست که ایران بخواهد آن را تایید کند، اما به هر حال ما روابطمان را با روسیه داریم و این جنگ نباید روی روابط ما با روسیه یا کشور‌های دیگر اروپایی تاثیر منفی داشته باشد. ما باید براساس منافعی که داریم باید تنظیم روابط یا تنظیم مجدد روابط داشته باشیم.

این کارشناس مسائل روسیه می‌گوید گسترش ناتو یک تهدید و نگرانی برای جمهوری اسلامی است و این گسترش همچنان در حال انجام است و بخش عمده درگیری و اختلاف‌های که در منطقه وجود دارد، طبیعتا ناشی از این تمایل گسترش است و واضح است که یک تهدید برای ما است. اما این به این معنا نیست که بخواهیم به این دلیل از یک اقدام نادرست دیگر، حمایت کنیم.

شوری با بیان اینکه مشخص نیست این جنگ تا کجا ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: به نظر می‌رسد درگیری و تنشی که میان روسیه و غرب وجود دارد، به سادگی به پایان نمی‌رسد و ما باید به یک نوعی از جنگ سرد میان روسیه و غرب در میان‌مدت و بلندمدت باشیم و فکر نمی‌کنم عملیات نظامی در اوکراین به زودی به پایان برسد، حتی اگر عملیات نظامی به پایان برسد، حتما تنش میان غرب و روسیه در یک ابعاد گسترش‌یافته و تازه‌ای تداوم خواهد داشت و دیگر رابطه روسیه و کشور‌های غربی به پیش از حمله اوکراین برنمی‌گردد.

این کارشناس به عدم حمایت غرب از اوکراین اشاره می‌کند و می‌گوید: غرب اگر بخواهد وارد درگیری نظامی با روسیه شود، هزینه زیادی را باید متحمل شود، غربی‌ها می‌دانند که منافع اوکراین برای آن‌ها آنقدری نیست که بخواهند به خاطر اوکراین وارد یک درگیری شوند که پایان و ابعاد آن اصلا مشخص نخواهد بود. به همین دلیل واضح است که غربی‌ها با احتیاط زیادی درباره نوع مداخلاتشان در اوکراین عمل می‌کنند.
 
وی خاطر نشان کرد: اگر حمایت‌های گذشته غرب نبود، احتمالا تا کنون اوکراین شرایط روسیه را پذیرفته بود، اما در عین حال غربی‌ها نمی‌توانند حمایت‌های عملی زیادی از اوکراین داشته باشند، اما به لحاظ هنجاری اوکراین را در شرایطی قرار دارد که در ارتباط با پذیرش شروط روسیه سختگیری بیشتری داشته باشد. اما تصورم این است که روسیه تا زمانی که اوکراین شرایط آن‌ها را نپذیرد، نیروی نظامی خود را از اوکراین خارج نمی‌کند. بهترین تصمیم در شرایط فعلی برای دو کشور ادامه دادن دیپلماسی و گفتگو برای حل و فصل کردن این جنگ است
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: