April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۲۸۹۳
۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
0
میشل عون در جریان نشست با وزیر صنعت عراق بر اهمیت تقویت همکاری‌های دوجانبه این کشور و لبنان به ویژه در زمینه اقتصادی و صنعتی تاکید کرد.
لبنان و عراق در صدد توسعه همکاری‌های اقتصادی و صنعتی
«منهل عزیز الخباز» وزیر صنعت و معدن عراق که به لبنان سفر کرده در جریان دیدار با مقامات این کشور همراه با «جورج بوشکیان» همتای لبنانی خود، «حیدر البراک» سفیر عراق در لبنان و «علی الحبحاب» سفیر لبنان در عراق به دیدار «میشل عون» رئیس جمهور لبنان در کاخ ریاست جمهوری این کشور رفت.

به گزارش البناء، دو طرف در این دیدار روابط کلی عراق و لبنان و اقدامات انجام شده در این زمینه و همچنین اهمیت فعال سازی آن در همه سطوح جهت تقویت تبادلات و همکاری‌های صنعتی را مورد بررسی قرار دادند.

میشل عون در این دیدار بر اهمیت همکاری و روابط نزدیک لبنان و عراق تاکید کرد و از «برهم صالح» رئیس جمهوری این کشور و همچنین دیگر مقامات عراقی به دلیل حمایت از لبنان در زمینه‌های مختلف و تمایل صادقانه آن‌ها برای همکاری به نفع دو کشور و ملت برادر، تشکر و قدردانی کرد.

وی همچنین بر اهمیت تقویت روابط لبنان با عراق و دیگر کشور‌های عربی و همچنین کشور‌های جهان به ویژه در زمینه صنعتی که لبنان توانایی‌های خود را در آن ثابت کرده و می‌تواند به روند بازسازی این کشور کمک کند، تاکید نمود.

وزیر صنعت عراق نیز بعد از این دیدار در جمع خبرنگاران اعلام کرد که با مقامات لبنانی و رئیس جمهور این کشور درباره فضای روابط مشترک در زمینه صنعتی و اقتصادی و همچنین تفاهم نامه‌های همکاری در این چارچوب بحث و گفتگو کردیم. ما همچنین به بررسی پرونده‌های متعدد مربوط به همکاری مشترک در سطوح مختلف و در راستای منافع دو کشور پرداختیم.

منهل عزیز الخباز در پاسخ به سوالی درباره اقدامات بعدی برای فعال سازی روابط لبنان و عراق گفت، قرار شد که کمیته‌های مشترک قبلی فعال شوند و هماهنگی میان سفارتخانه‌ها و وزارتخانه‌های مربوطه در دو کشور برقرار گردد تا همه فعالیت‌هایی که به حالت تعلیق در آمده از سر گرفته شود.

وزیر صنعت لبنان نیز اظهار داشت، دیداری مفید و پربار داشتیم که در آن درباره مسائل و موضوعات صنعتی و معاملات لبنان و عراق گفتگو کردیم. آقای رئیس جمهور نیز تمایل خود را برای برقراری بهترین روابط برادرانه و پایدار با عراق که از لبنان حمایت و پشتیبانی می‌کند، ابراز کرد.

وی افزود، چندین تفاهمنامه صنعتی با عراق امضا شده و مواردی نیز به آن اضافه خواهد شد. رئیس جمهور نیز کاملاً از این مسائل حمایت می‌کند و انشاءالله در آینده نزدیک بتوانیم به توافقاتی دست یابیم که امور مردم تسهیل شود. این مرحله بسیار مثبت است و می‌خواهیم با روحیه مثبت به آن نگاه کنیم تا به هدف خود برسیم.

وزیر صنعت لبنان همچنین تاکید کرد که «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان آماده سفر به عراق در آینده نزدیک است؛ ضمن اینکه میزان مبادلات صنعتی و تجارتی میان ۲ کشور در مرحله فعلی ۱۴۰ میلیون دلار است که انتظار می‌رود به یک میلیارد دلار برسد.

این وزیر لبنانی چند روز گذشته در سخنانی گفته بود، امروز لبنان توجه زیادی به عراق و بازار‌های بزرگ این کشور دارد. البته او با بیان این موضوع که این توجه مسئله جدیدی نیست افزود که لبنان از گذشته تا امروز همواره نگاهی روشن و دقیق به بازار‌های عراق داشته و از هر فرصتی برای توسعه روابط در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه اقتصادی و تجاری استفاده کرده است.

چند هفته قبل نیز «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق، تماس تلفنی با «بسام مولوی» وزیر کشور لبنان داشت و بر موضع قاطع، شفاف و سازنده مقامات عراقی برای کمک به دولت و ملت لبنان جهت عبور از بحران‌هایی که دامن‌گیر این کشور شده، تاکید کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: