April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۲۹۱۸
۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
0
سرپرست اداره کل دامپزشکی استان تهران با بیان اینکه انبار‌ها پر از مرغ و گوشت است و نگرانی برای تامین وجود ندارد، گفت: عرضه در ایام نوروز تعطیل نمی‌شود و در همه استان‌ها حداقل یک کشتارگاه فعالیت دارد.
نگرانی برای تامین گوشت عید و رمضان وجود ندارد
امروز محمد حبیبی سرپرست اداره کل دامپزشکی استان تهران از آغاز «طرح تشدید نظارت بهداشتی بر محصولات پروتئینی در ایام نوروز و در ماه مبارک رمضان» خبر داد و گفت: این طرح با حضور ۲۱ اکیپ ثابت و ۲۶ اکیپ سیار در میادین و نیز کشتارگاه‌ها و مبادی توزیع اجرا می‌شود.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان تهران افزود: این طرح از ۱۴ اسفند آغاز شده و تا ۱۶ اردیبهشت به مدت ۶۳ روز ادامه می‌یابد. در این طرح نظارت شدید بهداشتی بر سلامت محصولات غذایی از گوشت، مرغ، گرفته تا تخم مرغ، انجام می‌شود.

* فعالیت کشتارگاه‌ها در ایام تعطیل

وی همچنین تصریح کرد: عرضه فراورده‌های دامی در ایام نوروز به هیچ عنوان تعطیل نمی‌شود و در همه استان‌ها حداقل یک کشتارگاه فعالیت خواهد داشت.

به گفته این مسئول تعطیلی کشتارگاه در سال‌های گذشته مشکلاتی را در عرضه و بهم خوردن بازار ایجاد می‌کرد.

*تامین گوشت و مرغ در عید و ماه مبارک رمضان

حبیبی در پاسخ به سؤال که وضعیت تامین محصولات پروتئینی در ایام نوروز چگونه است؟ گفت: روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن مرغ، از استان‌های معین نظیر گلستان، مازندران و گیلان به تهران تزریق می‌شود. در صورت لزوم از استان‌های زنجان، قم و البرز هم مرغ به این استان سرازیر خواهد شد، علاوه بر این خود استان هم تولیدات خود را دارد و در مجموع ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تن مصرف روزانه است که هیچ مشکلی از نظر تامین وجود نخواهد داشت.

وی در پاسخ به سؤال که وزارت جهاد کشاورزی دستور واردات ۱۰ هزار تن گوشت قرمز را صادر کرده آیا مشکلی در زمینه تامین وجود دارد؟ تصریح کرد: تولید به اندازه کافی است و این گونه واردات برای اطمینان از تامین انجام می‌شود. روزانه در بهمن ماه ۱۲۶ هزار تن دام سبک و ۱۷۳ هزار تن دام سنگین ذبح شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش‌هایی به ترتیب ۵۷ و ۳۷ درصد داشته است.

وی ادامه داد: همه انبار‌ها و سردخانه‌ها از گوشت و مرغ پر است و هیچ نگرانی از تامین این محصولات در کشور وجود ندارد.

*رشد ۳۰ درصدی کشتار دام در سال جاری

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان تهران همچنین تصریح کرد: کشتار دام در ۱۱ ماه گذشته ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته و این نشان‌دهنده تامین کافی در داخل است.

حبیبی در پاسخ به این سؤال مبنی بر این که علت افزایش ۳۰ درصدی کشتار با وجود ثابت ماندن تولید چیست، گفت: علت اصلی خشکسالی‌ها بوده که دامداران را تحت فشار قرار داده تا دام خود را روانه بازار کنند و دلیل دوم این بوده که دامداران دام خود را نگه داشتند تا در شرایط قیمت مناسب به بازار بفروشند.

*بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان در استان تهران وجود ندارد

وی در ادامه از پاک بودن استان تهران از بیماری آنفولانزا خبر داد و گفت: تنها در اردیبهشت ماه یک مورد مرغ بومی در یکی از آپارتمان‌های شهر تهران در منطقه شوش کشف شد که بلافاصله همه مرغ‌ها معدوم‌سازی شد و تاکنون هیچ کانون بیماری آنفلوآنزا وجود نداشته این درحالی است که در سال ۹۷ تا ۷۸ کانون بیماری آنفولانزا گزارش شده بود.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان تهران در پاسخ به سؤال مبنی بر اینکه آیا با توجه به گستردگی محدوده نظارتی آیا ۴۷ اکیپ ثابت و سیار برای انجام نظارت در ایام نوروز کافی است گفت: پرسنل‌های ثابت برای نظارت‌های مستمر طی سال در این مراکز وجود دارد و در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان این اکیپ‌ها در قالب طرح تشدید نظارت اضافه شده است.

حبیبی تأکید کرد: خرید در ایام نوروز و رمضان تنها از فروشگاه‌های مجاز انجام شود تا مشکلی برای شهروندان ایجاد نشود.

وی در ادامه از انجام ۱۶۰ هزار بازدید در سال جاری خبر داد و گفت: طی این مدت ۳۸۰ تن کالا به دلیل عدم انطباق با موازین بهداشتی ضبط شد و ۳۷۰ تن آن‌ها نیز معدوم شدند.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان تهران در ادامه با تاکید بر انجام نظارت‌ها بر محصولات وارداتی گفت: اخیرا مرغ مبتلا به سالمونلا از کشور ترکیه وارد شده بود که پس از انجام نظارت بهداشتی و تشخیص این بیماری، برگشت دادیم. نظارت‌ها به اندازه‌ای دقیق است که حتی برخی از این کانتینر‌ها را به دلیل نداشتن برچسب برگرداندیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: