April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
عملکرد بازار سرمایه در ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ بررسی شد؛
کد خبر: ۳۷۳۲۹۲
۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
0
شاخص کل بورس با رشد ۲۵۰۰ واحدی در سطح یک میلیون و ۳۳۷ هزار واحد قرار گرفت.
رشد ۲۵۰۰ واحدی شاخص کل بورس
در معاملات روز سه‌شنبه، بیست و چهارم اسفند ۱۴۰۰، شاخص کل بورس تهران با رشد ۲ هزار و ۴۹۲ واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و ۳۳۷ هزار و ۲۶۸ واحد رسید. شاخص هم وزن بورس نیز با رشد هزار و ۲۲۱ واحدی در سطح ۳۴۰ هزار و ۱۷۷ واحدی ایستاد.

اما شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۹ واحد پائین آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۱۲۹ واحد قرار گرفت. در پایان معاملات روز سه‌شنبه، ۲۶۶ نماد رشد قیمت داشتند و ۲۲۷ نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، ۵۴ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۴۵ درصد بازار افت قیمت داشتند.

امروز برای ششمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۲۰۳ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به نماد‌های پالایشی اختصاص داشت. امروز سهام شتران (شرکت پالایش نفت تهران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۳۱ میلیارد تومان بود. پس از شتران، نماد‌های شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

نماد‌های «کگل»، «خودرو» و «وبملت» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند. در مقابل نماد‌های «کچاد»، «شتران» و «شبندر» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

در فرابورس نیز نماد‌های «غصینو»، «زاگرس» و «تجلی» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «دماوند»، «آریا» و «بساما» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در جدول پرتراکنش‌ترین نماد‌های بورس خودرو صدرنشین است و شستا و شتران در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نماد‌های تجلی، فزر و سمگا پرتراکنش‌ترین نماد‌ها هستند.

روز سه‌شنبه قیمت سهام اغلب نماد‌های پالایشی کاهش یافت و گروه «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» قرمزترین گروه بازار سهام بود. پس از پالایشی‌ها، نماد‌های معدنی قرمزترین گروه بازار بودند. در سوی دیگر بازار اغلب نماد‌های بانکی و خودرویی سبزپوش شدند.

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۰ هزار و ۵۴۸ میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و ۶۰۷ میلیارد تومان بود که ۱۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش ۷ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۲ هزار و ۹۳۹ میلیارد تومان رسید که ۲۸ درصد از معاملات کل بازار را شامل می‌شود.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز دوشنبه ۲ درصد افزایش یافت و ۶۱ میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۲ درصد رشد کرد و در رقم ۹۲ میلیارد تومان ایستاد. بدین ترتیب معاملات روز سه‌شنبه با مازاد تقاضای ۳۱ میلیارد تومانی بسته شد.

امروز نماد ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا) با صف خرید ۱۴ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از ورنا، نماد‌های وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا) و غدام (شرکت خوراک دام پارس) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش نیز به نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۲۱ میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نماد‌های سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان) و توسن (شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین) بیشترین صف فروش داشتند.
 
علی عصاری، کارشناس و فعال بازار سرمایه روند معاملات بورس را بررسی کرد و گفت: در معاملات امروز شاخص کل و به طور کلی کلیت بازار در روندی تعادلی و متوازن قرار داشت. شاخص هم وزن نیز به مراتب وضعیت بهتری داشت و روند تعادلی خود را حفظ کرد.

وی افزود: در میان صنایع مختلف پالایشی‌ها عملکرد ضعیف‌تری داشتند و با سرخپوشی به معاملات خود پایان دادند در مقابل خودرویی‌ها و بانکی‌ها روند معاملاتی بهتری را برای خود به ثبت رساندند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد روند تعادلی معاملات در روز‌های آینده نیز ادامه یابد و رشد یا افت شارپی در انتظار بازار نباشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: