April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۳۴۳۷
۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
0
کاهش عرضه روغن خام از سوی دولت باعث شد که برخی از بنکداران روغن نداشته باشند. در این باره عضو هیات مدیره انجمن روغن نباتی گفت: احتمالا قیمت روغن در سال جدید افزایش پیدا می‌کند. آیا کمبود روغن داریم؟
پیش‌بینی قیمت روغن در سال آینده
تولید روغن در ایران تحت تاثیر درگیری‌های اخیر روسیه و اوکراین قرار گرفت. به طوری که خبرگزاری هم نوشت: «عرضه روغن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و واحد‌های صنفی خرد مناسب است، اما بنکداران و عمده‌فروشان روغن ندارند.»

کمبود روغن به بنکداران رسید. برخی می‌گویند بنکداران روغن‌های موجود را به دلیل حذف ارز دولتی در انبار‌ها دپو کردند تا در سال آینده با قیمت جدیدی در بازار عرضه کنند. ماجرا چیست؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد ۵۰ تا ۶۰ درصد روغن خام توسط بازرگانی دولت وارد کشور می‌شود. در روز‌های اخیر عرضه روغن از سوی دولت به تولیدکنندگان کم شد. این در حالی است که عضو هیئت مدیره انجمن روغن نباتی به تجارت‎‌نیوز گفت: عرضه روغن خام از سوی دولت به تولیدکنندگان زیاد شد.

علی فاضلی توضیح داد: اخیرا وزارت جهاد کشاورزی به ستاد حمل و نقل دستور داده که بارگیری و عرضه روغن به واحد‌های تولیدی افزایش پیدا کند. از ابتدای این هفته عرضه روغن از سوی دولت زیاد شد. دولت در حال عرضه روغن به تولیدکنندگانی است که از ماه‌های قبل در انتظار دریافت روغن بودند.

فعلا کمبود روغن نداریم

او ادامه داد: اکنون در فروشگاه‌ها و واحد‌های صنفی روغن موجود است. این در حالی است که تقاضای چندانی برای خرید روغن مشاهده نمی‌شود. یعنی مثل سال‌های گذشته تقاضا در آستانه شب عید برای خرید روغن زیاد نیست.

فاضلی بیان کرد: فعلا کمبود روغن نداریم و بنکداران هم نباید کمبودی داشته باشند. چرا که شرایط تقاضا نرمال است و هیچ افزایش خریدی را در بازار شاهد نیستیم.

او با اشاره به افزایش قیمت روغن گفت: علاوه بر اینکه قرار است ارز دولتی روغن و دانه‌های روغنی برداشته شود، اما امسال به دلیل افزایش هزینه بسته‌بندی، افزایش قیمت روغن خام و دانه‌های روغنی احتمال افزایش قیمت روغن وجود دارد.

قیمت روغن افزایش پیدا می‌کند؟

فاضلی بیان کرد: از سال آینده با دولت نشستی برگزار می‌کنیم و قیمت تمام شده روغن را اعلام و در صورت موافقت قیمت روغن را افزایش می‌دهیم.

پیش‌تر تولیدکنندگان روغن از عدم بارگیری روغن خام از سوی شرکت بازرگانی دولتی انتقاد داشتند. علی فاضلی، عضو هیات مدیره انجمن روغن نباتی گفت: گرچه می‌گویند روغن خوراکی در گمرکات به اندازه کافی وجود دارد، اما اگر دولت طبق برنامه روغن خام را در اختیار تولیدکنندگان نگذارد، احتمالا در ماه رمضان با کاهش تولید و کمبود روغن خوراکی مواجه شویم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: