کد خبر: ۳۷۳۷۴۰
۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۳
0
محققان با انجام پژوهشی، موفق به کشف و مشاهده میکروپلاستیک در خون انسان شدند.
شناسایی میکروپلاستیک‌ها در خون انسان
دانشمندان سالهاست به کشف میزان واقعی مشکل آلودگی پلاستیکی پرداخته‌اند. آخرین پیشرفت در این زمینه توسط دانشمندان هلندی انجام شده که از ابزار‌های تحلیلی جدید برای تولید اولین شواهد از جذب ذرات پلاستیکی در جریان خون استفاده کرده اند.

وقتی زباله‌های پلاستیکی مانند کیسه‌ها و بطری‌ها وارد محیط می‌شوند، نیرو‌های طبیعی مانند جریان‌های اقیانوسی، باد و نور UV باعث می‌شوند که آن‌ها به قطعات کوچک‌تری به نام میکروپلاستیک تجزیه شوند که فوق العاده دردسر ساز هستند، به این دلیل که ردیابی مسیر خود را در محیط زیست برای دانشمندان دشوار می‌کنند و می‌توانند توسط موجودات زنده جذب شوند.

میکروپلاستیک‌ها باعث ایجاد آنوریسم (یک بیرون زدگی به صورت حباب در جدار شریان‌های مغزی است) در ماهی‌ها و اختلالات در خرچنگ‌ها می‌شوند.

با مطالعاتی که بر روی بافت انسان و مدفوع انجام شده، ذرات پلاستیکی در هر نمونه یافت شده است.

تیم تحقیقاتی در مطالعه جدید دنبال وجود پلاستیک در خون انسان بودند. برای انجام این کار، دانشمندان روش جدیدی ارائه کردند که شامل استفاده از طیف سنجی جرمی برای بررسی خون انسان برای وجود ذرات ریز پلاستیکی بود.

این تکنیک روی نمونه‌هایی از ۲۲ اهداکننده سالم به کار گرفته شد و دانشمندان به دنبال پنج پلیمر مختلف بودند که بلوک‌های سازنده پلاستیک در نظر گرفته می‌شوند. سه چهارم افراد دارای ذرات پلاستیکی در خون بودند که اولین مدرکی بود که نشان می‌دهد این ماده می‌تواند در جریان خون انسان قرار گیرد. میانگین غلظت ۱.۶ میکروگرم در میلی لیتر، در حدود یک قاشق چای خوری پلاستیک به هر ۱۰۰۰ لیتر آب بود.

هدر لزلی از دانشگاه Vrije وریجی در آمستردام گفت: پلی اتیلن ترفتالات (PET)، پلی اتیلن و پلیمر‌های استایرن رایج‌ترین شکل‌های پلاستیکی بودند که در نمونه‌ها یافت می‌شدند.
محققان در مقاله خود می‌نویسند که مسیر پلاستیک به جریان خون احتمالاً از طریق تماس مخاطی (اعم از بلع یا استنشاق) خواهد بود، که ذرات معلق در هوا بین ۱ نانومتر تا ۲۰ میکرومتر قابل تنفس در نظر گرفته می‌شوند.

نحوه تاثیرگذاری این ذرات بر سلامت انسان

مطالعات نشان داده اند که ذرات پلاستیک می‌توانند اثرات سمی روی سلول‌ها داشته باشند و شکل آن‌ها را تغییر دهند. این مطالعات بر روی موش‌ها نشان می‌دهد که ذرات پلاستیک ممکن است به سد خونی مغزی نفوذ و به کلسترول بالا و بیماری قلبی کمک کنند.

نویسندگان این مطالعه جدید به دنبال بررسی چگونگی حرکت این ذرات از خون به بافت‌ها و اندام‌ها به عنوان گام بعدی خود هستند و اینکه آیا قرار گرفتن در معرض ذرات پلاستیکی تهدیدی برای سلامت عمومی است.

این تحقیق در مجله اینورومنت اینترنشنال Environment International منتشر شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: