کد خبر: ۳۷۳۸۰۹
۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴
0

پکیج تصفیه فاضلاب چیست و چه کاربردی دارد؟

از جمله مهمترین چالش های پیش رو در عصر امروز، ورود مواد آلی، فلزات سنگین، میکروارگانیسم های واگیردار و مواد آلاینده از طریق پساب های صنعتی و انسانی به محیط زیست می‌باشد. علاوه براین، در تمام دنیا با تهدید بزرگی به نام خشکسالی مواجه هستیم که راهکارهای مختلفی جهت مواجه شدن با این چالش ها وجود دارد که از مهم ترین آنها می‌توان به استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی اشاره داشت.

پکیج تصفیه فاضلاب به مجموعه ای از تجهیزات برای حذف آلاینده های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی از پساب ها گفته میشود که با توجه به نوع فاضلاب موجود در آنها دارای بخش های متفاوتی است. فاضلاب ورودی به این پکیج ها (اعم از شیمیایی و بهداشتی) پس از عبور از بخش های مختلف و حذف آلاینده های متعدد در هر گام، در نهایت به سطح مطلوبی از کیفیت رسیده و امکان ورود آنها به محیط زیست یا مصرف دوباره در قسمت های صنعتی یا کشاورزی بوجود می‌آید. در نتیجه، نه تنها با مشکل کمبود آب مقابله خواهد شد، بلکه از شیوع بیماری های مختلف و واگیردار نیز جلوگیری به عمل خواهد آمد. میزان حذف آلاینده های موجود در پساب ها با توجه به کیفیت مورد نظر برای استفاده مجدد در آنها در محیط های مختلف تعیین شده و بر همین اساس تجهیزات موجود در پکیج تصفیه آب تغییر میکند. برای اطلاعات بیشتر به سایت آب سازه absaze.com مراجعه فرمایید.

کاربرد پکیج تصفیه فاضلاب چیست؟

امروزه بیشتر دنیا با مسئله کمبود آب و ورود فاضلاب های صنعتی و انسانی به محیط زیست روبرو هستند. به همین دلیل استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب برای جلوگیری از بروز این مشکلات پکیج های تصفیه آب فاضلاب طراحی و ساخته شده است. ما در این مقاله سعی می کنیم شما را پکیج تصفیه فاضلاب چیست و چه کاربردی دارد آشنا کنیم. حال که شما با چیستی آن آشنا شدید از  کاربردهای آن نیز مطلع شوید. کاربردها شامل موارد زیر است:

  • تصفیه و حذف آلاینده های صنعتی از مواد آلوده و پساب های تولید رنگ، مواد غذایی، پالایشگاه ها، پترو شیمی و …
  • حذف آلاینده های پساب های بیمارستانی و کلینیک های درمانی و از بین بردن باکتری های بیماری های واگیردار
  • استفاده مجدد از آب فاضلاب ها در امور کشاورزی و صنعتی از طریق تصفیه و افزایش کیفیت پساب
  • استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی کمپ های نظامی، مسکونی، هتل ها، فرودگاه ها و … برای تصفیه فاضلاب انسانی

تصفیه فاضلاب براساس فرآیند UASB چیست؟

فرآیند UASB  یا فرآیند بستر بی‌هوازی لجن با جریان رو به بالا، یکی از روش‌های تصفیه فاضلاب است که مخصوصا برای تصفیه فاضلاب صنعتی مانند صنایع نوشابه سازی، لبنیات، تولید کاغذ و نیز تولید رب گوجه فرنگی، مناسب است و راندمان بالایی در تصفیه این فاضلاب‌ها دارد. در این روش همانطور که از نام آن پیداست، فاضلاب از قسمت پایینی راکتور یا مخزن، وارد می‌شود و به طرف بالا جریان می­یابد. در طی مسیر، فاضلاب از بستر بی‌هوازی لجن که حاوی توده‌های میکروارگانیسم است، عبور می‌کند و مواد آلی آن توسط میکروارگانیسم‌ها جذب می‌شود. تمامی فعالیت‌های بیولوژیکی در این فرآیند به صورت بی‌هوازی انجام می‌شود. در طی انجام فرایند نیز مقدار زیادی گاز (متان) تولید می‌شود و به همین دلیل باید مخزنی هم برای جمع‌آوری گاز تولید شده درون راکتور وجود داشته باشد. از گاز جمع شده درون مخزن بعضی وقت‌ها می‌توان برای تولید انرژی استفاده کرد.

عوامل موثر در راندمان تصفیه فاضلاب با فرایند UASB

  • دما: فرآیندUASB  به تغییرات دما بسیار حساس است، به طوری که با کاهش دمای درون مخزن، راندمان تصفیه نیز کاهش خواهد یافت. بنابراین بهترین محدوده دمایی برای این فرآیند حدود ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتیگراد است.
  • :PH  برای داشتن بهترین راندمان تصفیه در فرآیند UASB ، محدوده PH  آن نیز باید در حدود عدد ۷ باشد.
  • سرعت جریان فاضلاب: وقتی فاضلاب درون مخزن رو به بالا جریان می‌یابد، اگر سرعت این جریان کم باشد، باعث می‌شود بستر لجن فعال از حالت معلق خارج شده و ته نشین شود. اما سرعت خیلی زیاد جریان فاضلاب نیز راندمان تصفیه فاضلاب را کاهش می‌دهد، زیرا باعث خروج توده میکروارگانیسم‌ها از راکتور می‌شود.

پکیج تصفیه فاضلاب چیست و چه کاربردی دارد؟

مزایای روش تصفیه فاضلاب UASB

  • عدم نیاز به اکسیژن در این فرآیند باعث کاهش انرژی مورد نیاز برای انجام فرآیند می‌شود.
  • باکتری‌های بی‌هوازی در این روش می‌توانند برای مدت زیادی ذخیره شوند.
  • راندمان بالای تصفیه در فرآیند UASB ، باعث می‌شود این روش برای تصفیه فاضلاب‌های صنعتی با بار آلودگی زیاد، مناسب باشد.
  • مقدار لجن تولید شده در این روش خیلی کمتر از روش‌های هوازی است، به سرعت ته‌نشین می‌شود و باعث تولید بو و جذب حشرات نیز نمی‌شود.
  • گازهای تولید شده در این روش برای تولید انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • افزایش ارتفاع مخزن باعث کاهش فضای مورد نیاز خواهد شد.

معایب روش UASB

  • برای راه‌اندازی راکتور UASB ، زمان بیشتر و نیز تخصص بیشتری لازم است.
  • این فرآیند به تغییرات دما و PH بسیار حساس است.
  • انجام فعالیت‌های بیولوژیکی و نیز تولید گاز، ممکن است باعث ایجاد خوردگی در راکتور شود.

پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن دفنی چیست؟

پکیج تصفیه فاضلاب دفنی دستگاهی است که فاضلاب خروجی از ساختمان های اداری ، مسکونی و کارخانجات صنعتی را می گیرد و طی یک فرآیند هوازی و از طریق دمیدن هوا برای باکتری های در حال رشد این پساب را به آبی زلال و بی بو و بی رنگ تبدیل می کند. پکیج های تصفیه فاضلاب دفنی به منظور تصفیه و استفاده مجدد از فاضلاب های بهداشتی- انسانی و پساب های صنعتی جهت جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی و حفظ منابع آب، ساخته می شوند. کمیت و کیفیت فاضلاب تولیدی و خروجی از پارامتر های اصلی در طراحی پکیج های تصفیه فاضلاب دفنی به شمار می رود. کاربرد پکیج تصفیه فاضلاب دفنی عمدتا برای تصفیه فاضلاب اجتماعات کوچک شامل مجتمع های مسکونی، هتل ها، بیمارستان ها، کارخانجات، کارگاه ها، صنایع و … می باشد. مطابق استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست پساب تصفیه شده بایستی به یکی از سه منبع پذیرنده شامل آب های سطحی و چاه جذبی تخلیه و یا در مصارف کشاورزی و آبیاری فضای سبز استفاده گردد.

بیشتر بخوانید : روغن دی او پی - dop - پیپ کام

.امروزه با توجه به محدودیت فضا در اماکن مختلف و بالا بودن قیمت زمین در محیط های شهری و صنعتی استفاده از پکیج های تصفیه فاضلاب دفنی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. واحدهای اصلی پکیج های تصفیه فاضلاب دفنی شامل متعادل ساز و ایستگاه پمپاژ، شبکه آشغالگیر و دانه گیر، هوادهی شامل تجهیزات بلوئر، دیفیوزر و سایر متعلقات، ته نشینی، ضدعفونی پساب، پکیج تزریق کلر، هاضم لجن، تابلو برق و … می باشد.

در پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن همه تجهیزات مورد استفاده جهت تصفیه فاضلاب ها و پساب ها درون استوانه پلی اتیلنی قرار داده می شود. این پکیج ها بر اساس نوع نیاز و حجم مورد نظر در کارخانه مونتاژ می شوند و سپس مستقیماً به مکان مورد نظر انتقال داده می شوند. به همین خاطر سرعت اجرا و راه اندازی پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن نسبت به سایر پکیج ها بسیار بالاتر است و پس از نصب، خیلی سریع و ساده قابل استفاده و بهره برداری می باشد، پلی اتیلن از استحکام، انعطاف پذیری، مقاومت بالا و اصطکاک خیلی کمی برخوردار است. همین امر باعث می شود که استفاده از آن برای پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن مناسب باشد. اصطکاک کم کمک می کند تا با یک مخزن به ضخامت کم‌، میزان انتقال ماده و سیال در سیستم تصفیه پساب بیشتر باشد. پلی اتیلن با چگالی متوسط ​​و بالای خود، نقطه ذوب معمولاً در محدوده ۱۲۰ تا ۱۸۰ درجه سانتیگراد دارد. این دما بر اساس چگالی پلی اتیلن متفاوت است. در پساب ها نهایت حرارتی که وجود دارد، به اندازه نقطه جوش آب یعنی همان حدود ۱۰۰ درجه است. این پلیمر علاوه بر مقاومت مناسبی که در برابر دما دارد، عایق الکتریکی خوبی نیز هست.

درباره گروه صنعتی و تخصصی آب سازه

گروه صنعتی و مهندسی آبسازه در سال ۸۹، با تکیه بر دانش فنی مهندسین محیط زیست و آب دانشگاههای تهران، خواجه نصیر و صنعتی شریف و تجربیات اجرایی سایر عوامل شرکت، در تهران تاسیس شده است. امروزه این شرکت به عنوان یکی از شرکت های مهندسی بزرگ در زمینه تولید و تامین تجهیزات تصفیه خانه های آب و فاضلاب شامل انواع سیستم های فلزی، پلی اتیلنی، کامپوزیتی و ترکیبی فعال می باشد. پیدا کردن راه حل مناسب جهت تصفیه انواع پساب های صنعتی و بهداشتی و راهکارهای مهندسی جهت تصفیه و بهبود انواع آب های صنعتی و خاکستری، از خدمات اصلی شرکت و شعار ماست.

گروه مهندسی آب سازه در راستای عرضه خدمات زیست محیطی و مهندسی خود با بهره گیری از دانش روز و مشاوره با اساتید دانشگاههای معتبر کشور، اقدام به بروزرسانی توان فنی خود طی چندین سال فعالیت در عرصه این صنعت نموده است.

منتشر کننده: آژانس سئو مهام  www.mahhamco.ir سئو مهام

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: