کد خبر: ۳۷۴۳۵۵
۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
0
فائو اعلام کرد قیمت مواد غذایی و محصولات کشاوزی از جمله گندم، ذرت و روغن در ماه مارس به طرز بی سابقه‌ای افزایش یافته است.
افزایش شدید قیمت محصولات کشاورزی در سراسر جهان
سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) امروز گزارش داد، قیمت جهانی مواد غذایی در ماه مارس جهش قابل توجهی داشت و به بالاترین سطح خود رسید، این سازمان دلیل این افزایش قیمت را جنگ اوکراین دانسته و گفته این جنگ شوک‌هایی زیادی را در بازار‌های غلات و روغن ایجاد کرده است.

شاخص قیمت مواد غذایی فائو در ماه مارس به طور متوسط ۱۵۹.۳ واحد بود که ۱۲.۶ درصد نسبت به بالاترین سطح قیمتی (ماه فوریه سال ۱۹۹۰) افزایش داشت، این در حالی است که آخرین سطح این شاخص ۳۳.۶ درصد بیشتر از مارس ۲۰۲۱ بود.

شاخص قیمت غلات فائو در ماه مارس ۱۷.۱ درصد بیشتر از ماه فوریه بود که این امر ناشی از افزایش شدید قیمت گندم و تمام غلات متأثر از نتیجه جنگ در اوکراین بود.

روسیه و اوکراین در مجموع به ترتیب حدود ۳۰ درصد و ۲۰ درصد از صادرات جهانی گندم و ذرت را در سه سال گذشته به خود اختصاص داده‌اند. قیمت جهانی گندم در طول این ماه ۱۹.۷ درصد افزایش یافت و به نظر می‌رسد به دلیل نگرانی‌ها بوجود آمده برای برداشت محصول از مزارع آمریکا این امر تشدید شود.

در همین حال، قیمت ذرت نسبت به ماه قبل ۱۹.۱ درصد افزایش یافت و در کنار آن جو و ذرت خوشه‌ای (سورگوم) نیز افزایش قیمت زیادی را تجربه کردند؛ با این حال قیمت برنج در بیشتر کشور‌ها تغییر خاصی نداشته و است و امسال نیز ۱۰ درصد پایین‌تر از قیمت‌های سال قبل به فروش می‌رسد.

شاخص قیمت روغن نباتی نیز ۲۳.۲ درصد افزایش یافت که این امر ناشی از افزایش قیمت روغن آفتابگردان است که اوکراین صادرکننده اصلی آن در جهان است. قیمت روغن نخل، سویا و کلزا نیز در نتیجه افزایش قیمت روغن آفتابگردان و افزایش قیمت نفت خام و افزایش قیمت روغن سویا به دلیل نگرانی از کاهش صادرات آمریکای جنوبی، به طور قابل توجهی افزایش یافت.

شاخص قیمت شکر نسبت به فوریه ۶.۷ درصد افزایش یافت و کاهش‌های اخیر قیمتی خود را جبران کرد و بیش از ۲۰ درصد از قیمت ماه مارس ۲۰۲۱ خود رسید. قیمت‌های بالای نفت خام عامل محرک، همراه با افزایش ارزش پول برزیل (رئال) و چشم انداز تولید مطلوب بود.

شاخص قیمت گوشت در ماه مارس ۴.۸ درصد افزایش یافت و به بالاترین حد خود رسید که دلیل این امر به افزایش قیمت گوشت خوک مربوط به کمبود خوک‌های کشتارگاهی در اروپای غربی بود. قیمت‌های بین‌المللی طیور نیز همزمان با کاهش عرضه از سوی کشور‌های صادرکننده اصلی پس از شیوع آنفولانزای مرغی افزایش یافت.

شاخص قیمت لبنیات ۲.۶ درصد افزایش یافت که این امر نشان دهنده رشد ۲۳.۶ درصدی نسبت به مارس ۲۰۲۱ بود، زیرا تقاضای واردات برای تحویل فوری و بلندمدت به ویژه در بازار‌های آسیایی، قیمت‌های کره و شیرخشک را به شدت افزایش داده است.

گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نشان داد که قیمت‌های جهانی مواد غذایی در ماه گذشته به دلیل افزایش قیمت روغن‌های گیاهی و لبنیات افزایش یافت. این تحقیق نشان داد که این شاخص قیمت ها، با ۱.۱ درصد افزایش، به بالاترین حد خود در سال ۲۰۱۱ نزدیک می‌شود. فائو گفت که پیامد‌های بحران انرژی، کاهش دسترسی صادرات و سایر محدودیت‌های طرف عرضه، به ویژه کمبود نیروی کار و آب و هوای نامساعد، قیمت‌ها را افزایش داده است.

شاخص روغن‌های گیاهی در ماه ژانویه نسبت به ماه قبل ۴.۲ درصد افزایش یافت و به مقداری بی‌سابقه رسید. قیمت تمام روغن‌های اصلی افزایش یافت که این افزایش تا حدی با افزایش قیمت نفت خام حمایت شد. شاخص قیمت لبنیات نیز با افزایش ۲.۴ درصدی، پنجمین افزایش ماهانه متوالی را داشت که بیشترین افزایش مربوط به شیر خشک و کره بدون چربی بود. بر اساس گزارش فائو، شاخص قیمت غلات تنها ۰.۱ درصد افزایش داشت و ذرت در این ماه ۳.۸ درصد افزایش داشت. در این گزارش آمده که قیمت گوشت در ماه ژانویه افزایش یافت، در حالی که شاخص قیمت شکر نسبت به ماه قبل ۳.۱ درصد کاهش یافت که تا حدی به دلیل چشم انداز مطلوب تولید میان صادرکنندگان عمده هند و تایلند بود.

قیمت جهانی گندم به دلیل برداشت‌های زیاد در استرالیا و آرژانتین ۳.۱ درصد کاهش یافت. فائو گفت: در سال ۲۰۲۲، انتظار می‌رود کشت‌های جهانی گندم به دلیل شرایط جوی مساعد در نیمکره شمالی، گسترش یابد، اگرچه هزینه‌های بالای نهاده می‌تواند از گسترش بیشتر جلوگیری کند. فائو، پیش بینی خود را از تولید جهانی غلات در سال ۲۰۲۱ از برآورد قبلی۲.۷۹۱ به ۲.۷۹۳ میلیارد تن افزایش داده است. با وجود بهبود اقتصاد‌ها از بحران کرونا، قیمت‌های بالاتر مواد غذایی به افزایش بیشتر تورم کمک کرده است. فائو هشدار داده که هزینه‌های بالاتر، در کشور‌های متکی به واردات، جمعیت فقیرتر را در معرض خطر قرار می‌دهد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: