April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۴۷۳۴
۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
0
کشور‌های عربی و آفریقایی مشتریان پروپاقرص کالا‌های ایرانی هستند. در میان مقاصد عمده صادراتی ایران به کشور‌های عربی و آفریقایی طی سال ۱۴۰۰، کشور‌های عراق با ۸.۹ میلیارد دلار، امارات متحده عربی با ۴.۹ میلیارد دلار، عمان با ۷۱۶ میلیون دلار، غنا با ۳۵۳ میلیون دلار و آفریقای جنوبی با ۲۵۴ میلیون دلار به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم قرار داشته‌اند.
این کشور‌ها مشتریان پروپاقرص کالا‌های ایرانی هستند!
با وجود برنامه‌ریزی برای افزایش صادرات غیرنفتی ایران و متنوع سازی مقاصد صادراتی، همچنان بخش قابل توجهی از فروش محصولات ایرانی به کشور‌های منطقه و همسایه اختصاص دارد و در این بین کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس، یکی از اصلی‌ترین این مقاصد به شمار می‌روند.

دولت اعلام کرده که برای افزایش تجارت مشترک با کشور‌های همسایه برنامه‌های ویژه دارد و سازمان توسعه تجارت نیز از امکان پذیر بودن افزایش صادرات به این کشور‌ها در کوتاه مدت خبر داده است. این سازمان در جدیدترین آمار خود از افزایش صادرات به کشور‌های عربی نیز گفته است.

آمار‌های منتشره نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۰ صادرات ایران به کشور‌های عربی و آفریقایی با افزایش ۲۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ از ۱۳ میلیارد و ۵۹۵ میلیون دلار به ۱۶ میلیارد و ۲۹۳ میلیون دلار رسید.

در میان مقاصد عمده صادراتی ایران به کشور‌های عربی و آفریقایی طی سال ۱۴۰۰، کشور‌های عراق با ۸.۹ میلیارد دلار، امارات متحده عربی با ۴.۹ میلیارد دلار، عمان با ۷۱۶ میلیون دلار، غنا با ۳۵۳ میلیون دلار و آفریقای جنوبی با ۲۵۴ میلیون دلار به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم قرار داشته‌اند.

کشور‌های سوریه، کویت، قطر، نیجریه و موزامبیک نیز به ترتیب با ۲۱۸، ۱۵۸، ۱۳۴، ۱۲۵ و ۹۸ میلیون دلار واردات از ایران در رتبه‌های ششم تا دهم طرف‌های صادراتی ایران در حوزه کشور‌های عربی و آفریقایی در سال ۱۴۰۰ قرار گرفتند. بررسی‌ها نشان می‌دهد کشور‌های کنیا، سودان، الجزایر و تانزانیا و لبنان نیز در سال ۱۴۰۰ در رتبه‌های یازده الی ۱۵ رتبه‌بندی طرف‌های صادراتی ایران در حوزه کشور‌های عربی و افریقایی قرار گرفته‌اند.

همچنین آمار‌های منتشره نشان می‌دهد واردات ایران از کشور‌های عربی و آفریقایی در سال ۱۴۰۰ با ۷۶ درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۹ از ۱۰ میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار به ۱۸ میلیارد و ۴۷۹ میلیون ارتقاء پیدا کرده است. کشور‌های امارات متحده عربی با ۱۶ میلیارد و ۵۲۳ میلیون دلار، عراق با ۱ میلیارد و ۱۹۷ میلیون دلار، عمان با ۶۱۹ میلیون دلار، سوریه با ۳۰ میلیون دلار و لبنان با ۱۸ میلیون دلار، رتبه‌های اول تا پنجم طرف‌های وارداتی ایران در حوزه کشور‌های عربی و آفریقایی را در سال ۱۴۰۰ به خود اختصاص داده‌اند. کویت، تانزانیا، قطر، غنا و اتیوپی نیز رتبه‌های ششم تا دهم طرف‌های وارداتی ایران در سال ۱۴۰۰ در حوزه مذکور را به خود اختصاص داده‌اند.

پیگیری توسعه زیرساخت‌های تجاری از جمله حمل و نقلی، مالی، بانکی، بیمه‌ای، بندری، گمرکی، استانداردی و حمایت از تاسیس مراکز تجاری از یک سو و ارتقای سطح فعالیت‌های ترویجی تجارت مانند فعالیت‌های نمایشگاهی، تبادل هیات‌های تجاری و همچنین توسعه فعالیت‌های دیپلماسی اقتصادی و تجاری از طریق افزایش تعداد رایزنان بازرگانی، برگزاری کمیته‌ها و کمیسیون‌های اقتصادی و تجاری و افزایش دیدار‌ها با مقامات اقتصادی کشور‌های عربی و آفریقایی و انعقاد تفاهم‌نامه‌های تجاری و تسهیل تجارت از طریق کاهش تعرفه‌های بازرگانی از جمله مهمترین برنامه‌های سازمان توسعه تجارت ایران و همچنین تهاتر و سواپ و همچنین افزایش صادرات محصولات دانش‌بنیان و با ارزش افزوده بالا در زمینه افزایش همکاری‌های تجاری با کشور‌های عربی و آفریقایی است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: