April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۴۸۳۱
۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
0

از قدیم به ما یاد داده‌اند که کتاببهترین دوست ماست. این کاملا صحیح است. رفاقت با کتاب‌ها، ما را تبدیل به افرادی باتجربه‌تر، خوش‌فکرتر و داناتر می‌کند. اما نکته‌ای که این‌جا مهم است بیان شود این است که هر کتابی ارزش مطالعه ندارد. باید کتاب‌هایی را بخوانیم که به رشد فکری ما کمک می‌کنند و ما را در مسیر تعالی و پیشرفت قرار می‌دهند.

با علم به این موضوع می‌خواهیم در این مقاله به معرفی چند کتاب خوب جهت مطالعه بپردازیم. کتاب‌هایی که می‌توانند به ما در جهت پیشرفت فکر و ذهن، کمک شایانی نمایند.

با ما همراه باشید.

دوست من: کتاب!

غزلیات حافظ

چه کتابی بهتر از غزلیات حافظ؟ ما بسیار ملت خوشبختی هستیم که عالیحناب حافظ را در تاریخ ادبیات خود داریم! حافظ قله رفیع ادبیات فارسی است و از این حیث هیچکس نه در ایران و نه در جهان با او قابل مقایسه نیست.

دیوان حافظ عروس محافل ایران و ایرانی است. قرن‌هاست که پارسی زبان‌ها در سرتاسر فلات ایران در اعیاد و جشن‌ها و روزهای شاد خویش، تفالی به حافظ زده و حافظخوانی یکی از سنت‌های همیشگی ما ایرانیان شده است.

غزلیات حافظ نه فقط شعر، که درس زندگی است. درس دلدادگی است. درس عاشقی است. حافظ و اشعار او به آن اندازه ارجمند و ارزشمند هستند که حتی اگر بر فرض محال ما هیچ شاعر دیگری در تاریخ خود نداشتیم و فقط همین حافظ را داشتیم، باز هم در عرصه ادب از تمام ملت پیشی می‌گرفتیم!

دوست من: کتاب!

لذا در مقام نخست معرفی بهترین کتاب‌ها برای مطالعه، قطعا و یقینا باید ابتدا به حافظ نگاهی داشته باشیم. دیوان حافظ بهترین و شیرین‌ترین و دلکش‌ترین کتاب برای مطالعه ما پارسی‌زبان‌هاست و بهترین دوست و رفیق و یاور ما همین کتاب می‌تواند باشد و بس.

شازده کوچولو

یکی دیگر از کتاب‌هایی که ارزش چندین بار مطالعه را دارد، کتاب شازده کوچولو شاهکار آنتوانت دوسنت اگزوپری است. شازده کوچولو را یک کتاب کودک می‌دانند. اما آنقدر این کتاب در خط به خط خود دارای مفاهیم اخلاقی عمیق است که مطالعه آن برای تمام گروه‌های سنی مفید و صددرصد سودمند می‌باشد.

کتاب شازده کوچولو را به خصوص اگر با ترجمه شادروان احمد شاملو مطالعه کنید که دیگر نور علی نور است! این کتاب به شما می‌آموزد که چگونه در زندگی خود با نگاهی مثبت و انسانی به همه مخلوقات، به زندگی، به هستی، به موجودات زنده و در یک کلام به همه‌چیز، عشق بورزید و عاشق شوید و عاشق باشید.

پس در جایگاه دومین کتاب خوب برای معرفی به عنوان دوست خوب شما، کتاب شازده کوچولو جای می‌گیرد!

نهج‌البلاغه

شاید بتوان گفت که اخلاقی‌ترین و سترگ‌ترین کتاب تاریخ بشر، همین کتاب مشهور نهج البلاغه است که شامل پندها و اندرزها و نصایح امیرالمونین امام علی (ع) است.

نهج البلاغه کتابی است که به شما می‌آموزد چگونه با خلق خدا رفتاری اخلاقی و انسانی داشته باشید. این کتاب شامل خطابه‌ها و نامه‌ها و جملات امام علی خطاب به یاران و اصحاب خویش است که به آن‌ها درس آزادی و آزادگی داده است.

هرگاه بخواهیم از کتاب‌های مفید برای معرفی نام ببریم، قطعا نام نهج‌البلاغه نباید از قلم بیافتد.

کتاب اوستا

شما معمولا کتاب اوستا را به عنوان کتاب مقدس زرتشتیان می‌شناسید. اما شاید جالب باشد که بدانید تا حدودی اشتباه می‌کنید!

کتاب اوستا دانشنامه ایرانیان باستان است. در این کتاب اساطیر و حماسه‌های ایرانی و همچنین فرهنگ و سنت‌های آریایی نهفته است و فقط بخش کوچکی از آن اختصاص به دین زرتشتی دارد. باقی مطالب مربوط به ایران و فرهنگ ایرانی است و از این حیث اگر شما می‌خواهید که با فرهنگ اجدادمان آشنا شوید و بدانید که نیاکانمان چگونه می‌اندیشیدند و جهان‌بینی دانشمندان ایران باستان چگونه بود، حتما باید نگاهی به کتاب اوستا بیاندازید.

جنایت و مکافات

یکی دیگر از کتاب‌های مشهور که برای مطالعه کاملا مفید می‌باشد، کتاب جنایت و مکافات شاهکار فئودور داستایوفسکی نویسنده مشهور روس است.

حقیقت این است که بسیاری از منتقدان، این کتاب را به عنوان بهترین رمان تاریخ بشر می‌شناسند. نویسنده جنایت و مکافات کوشیده است تا در قالب یک داستان سرگرم کننده به دغدغه‌های نوع بشر بپردازد.

کتاب جنایت و مکافات از جمله آثاری است که تقریبا بله تمام زبان‌های زنده دنیا ترجمه شده است و این خود به تنهایی می‌تواند ارزش این کتاب را برای شما آشکار سازد.

پس از مطالعه این کتاب غافل نشوید!

کتیبه‌های کوروش

یکی دیگر از کتاب‌هایی که بر هر ایرانی واجب است مطالعه کند، کتاب کتیبه‌های کوروش است. این کتاب که اخیرا منتشر شده است، اثری است در بردارنده ی ترجمه الواح و کتیبه های مربوط به کوروش بزرگ.

در این کتاب شما می‌توانید تمام جملات و اندرزهاش کوروش را از روی متن اصلی کتیبه‌ها مطالعه کنید و دیگر نیازی نباشد که به جملات جعلی و دروغینی که در اینترنت پر شده است، اکتفا کنید!

دوست من: کتاب!

رمان‌های ایرانی

از این‌ها که بگذریم، رمان‌های ایرانی فوق‌العاده‌ای نیز وجود دارند که هر یک از آن‌ها برای مطالعه به شدت پیشنهاد می‌شوند. اگر بخواهیم به صورت یک لیست ازآن‌ها نام ببریم، می‌توانیم به کتاب‌های زیر اشاره کنیم:

بوف‌کور، مسلخ روح، دارالمجانین، گفتگو در تهران، رمان جرم دادی، چشم‌هایش، خسی در میقات، سرزمین جذامی‌ها، هزار و چند شب، سه قطره خون و...

رمان‌های ایرانی اغلب دارای مفاهیمی خاص هستند که متاسفانه کمتر به آن‌ها پرداخته می‌شود. ما فکر می‌کنیم رمان خوب حتما باید رمانی غربی باشد اما این‌گونه نیست و نویسندگان بزرگ ایرانی در زمینه نگارش رمان‌ها و داستان‌های آموزنده و مفید همواره پیشتاز بوده‌اند.

سخن پایانی

کتاب دوست ماست! اما اگر بخواهیم این موضوع را خیلی دقیق‌تر بگوییم، باید عنوان کنیم که «کتاب خوب، دوست ماست». هر کتابی ارزش مطالعه ندارد. پس بهتر است برای کتاب خواندن و مطالعه وقت خود را صرف کتاب‌ّایی کنیم که به واقع ارزش مطالعه داشته باشند و به ما در جهت پیشرفت فکری و ذهنی و اخلاقی، کمک کنند.

در این مقاله سعی کردیم چند کتاب خوب برای مطالعه معرفی کنیم. اگر شما هم کتاب‌های خوبی را برای معرفی در نظر دارید، کامنت بگذارید و نام کتاب‌های مورد علاقه‌تان را بنویسید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: