April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۵۵۶۶
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۹
0
محققان هوش مصنوعی تازه‌ای ابداع کرده‌اند که با بررسی فیلم‌های ویدئویی گرفته شده از حیوانات رفتار آن‌ها را تجزیه و تحلیل و بررسی می‌کند.
تحلیل دقیق رفتار حیوانات با هوش مصنوعی
این سیستم فعلاً توانسته رفتار میمون‌ها و موش‌ها را با دقت بررسی کند، ولی می‌توان از آن برای تحلیل رفتار تمامی گونه‌های جانوری استفاده کرد و در این زمینه محدودیتی وجود ندارد.

معمولاً دانشمندان مجبورند هنگام مطالعه رفتار حیوانات، ساعت‌ها فیلم ویدئویی ضبط شده از این موجودات را که در حال انجام زندگی روزمره خود هستند تماشا کنند. با این حال به لطف یک سیستم کامپیوتری جدید هوشمند، ممکن است به زودی دیگر چنین کار وقت‌گیری لازم نباشد.

این فناوری که توسط گروهی محقق از دانشگاه زوریخ و مؤسسه تحقیقاتی ETH زوریخ ابداع شده، از یک الگوریتم تجزیه و تحلیل تصویر استفاده می‌کند که مبتنی بر یادگیری ماشینی است.

سیستم هوش مصنوعی مذکور هنگامی که برای تجزیه و تحلیل فیلم‌های طولانی ضبط شده از حیوانات در زیستگاه‌های طبیعی یا در اسارت مورد استفاده قرار می‌گیرد، بین تک تک حیوانات تمایز قائل شده و رفتار‌هایی مانند رفتار‌های مرتبط با ترس، کنجکاوی یا تعاملات اجتماعی هماهنگ با سایر اعضای همان گونه را شناسایی می‌کند.

این سیستم نه تنها محققان را از گذراندن روز‌ها یا حتی هفته‌ها وقت برای تماشای چنین فیلم‌هایی رها می‌کند، بلکه به استانداردسازی تجزیه و تحلیل این فیلم‌ها نیز کمک می‌کند تا از سوگیری‌های فردی دانشمندان و خطای درک جلوگیری شود. نکته مهم این است که سیستم مذکور، می‌تواند تغییرات رفتاری را که به تدریج در طول زمان رخ می‌دهند، تشخیص دهد. این تغییرات معمولاً آنقدر ظریف هستند که انسان‌ها به سختی آن‌ها را درک می‌کنند.

منبع: مهر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: