کد خبر: ۳۷۵۶۳۹
۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
بر اساس گزارش بانک جهانی، پیش‌بینی می‌شود که قیمت مواد غذایی و انرژی در حال افزایش است.
شوک جهانی با افزایش قیمت کالا و انرژی
قیمت‌های بالاتر مواد غذایی به افزایش نرخ تورم همزمان با احیای اقتصاد‌های جهان از بحران پاندمی ویروس کرونا دامن زده اند و فائو هشدار داد قیمت‌های بالاتر، جمعیت فقیرتر در کشور‌های وابسته به واردات را در معرض خطر قرار می‌دهد.

آپالی گالکتی آراتچیلاگ، اقتصاددان فائو گفت: نگرانی‌ها نسبت به وضعیت محصولات و موجود بودن صادرات، تنها بخشی از توضیح افزایش قیمت‌های جهانی مواد غذایی هستند. عامل بزرگتر تورم قیمت مواد غذایی خارج از تولید غذا قرار دارد و مربوط به بخش‌های انرژی، کود و خوراک دام است. همه این موارد حاشیه سود تولیدکنندگان مواد غذایی را کاهش داده اند و آن‌ها را از سرمایه گذاری و توسعه تولید دلسرد می‌کنند.

آمار فوریه پیش از حمله روسیه به اوکراین تهیه شده بود. نگرانی‌ها نسبت به تنش‌ها در منطقه دریای سیاه حتی پیش از شعله ور شدن جنگ، روی بازار‌های کشاورزی سایه افکنده بود، اما تحلیلگران هشدار دادند جنگ طولانی تاثیر بزرگی روی صادرات غلات از این منطقه خواهد داشت.
 
بانک جهانی هشدار داده که پیش‌بینی می‌شود قیمت‌های جهانی انرژی به‌طور چشمگیری افزایش یافته و به بزرگ‌ترین جهش قیمت کالا‌ها در نزدیک به نیم قرن اخیر منجر می‌شود. بر اساس گزارش این بانک از چشم انداز بازار کالا‌های ماه آوریل، انتظار می‌رود قیمت‌های جهانی انرژی که پیش از این به دلیل ادامه قرنطینه‌های کووید-۱۹ در چین و بحران روسیه و اوکراین شاهد افزایش چشمگیری بوده است، در سال ۲۰۲۲ به اندازه ۵۰.۵ درصد افزایش یابد.

این بزرگ‌ترین شوک قیمت کالا است که ما از دهه ۱۹۷۰ تجربه کرده‌ایم. ایندرمیت گیل، معاون رشد مالی و موسسات بانک جهانی، در بیانیه‌ای گفت: این شوک با افزایش محدودیت‌ها در تجارت غذا، سوخت و کود‌ها تشدید می‌شود. گزارشی که روز سه شنبه منتشر شد اشاره می‌کند که تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه، تجارت جهانی کالا‌ها را ضعیف کرده و باعث افزایش شدید قیمت انرژی شده است. پیش‌بینی می‌شود که قیمت مواد غذایی در سال جاری با جهش ۴۰ درصدی قیمت گندم به بالاترین سطح خود، ۲۲.۹ درصد افزایش یابد، که بیشترین افزایش از سال ۲۰۰۸ است.

بانک جهانی گفت: این امر بر اقتصاد‌های در حال توسعه که متکی به واردات گندم هستند، به ویژه از طرف روسیه و اوکراین، فشار خواهد آورد. انتظار می‌رفت که اوکراین در سال ۲۰۲۲، ۱۰ درصد گندم جهان را تولید کند، اما این موسسه می‌گوید که بین ۲۵ تا ۵۰ درصد این تولید تحت تأثیر بحران اوکراین قرار گرفته است. انتظار می‌رود قیمت فلزات هم قبل از کاهش در سال آینده، ۱۶ درصد رشد کند، اما طبق گزارش‌ها در سطوح بالا باقی خواهد ماند. بر اساس این گزارش، افزایش قیمت کالا‌ها به سطوح تورمی که در بیش از ۴۰ سال گذشته در ایالات متحده مشاهده نشده و جهش بی سابقه ۷.۵ درصدی قیمت مصرف کننده در اروپا کمک کرده است. گیل گفت: سیاست گذاران باید از هر فرصتی برای افزایش رشد اقتصادی در داخل استفاده کنند و از اقداماتی که به اقتصاد جهانی آسیب می‌زند اجتناب کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: