کد خبر: ۳۷۵۷۹۹
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
0
گزارش مالی شرکت‌های بزرگ ارائه‌دهنده‌ی خدمات ابری از ادامه‌ی روند تسلط آمازون بر این بازار خبر می‌دهد؛ البته به‌نظر می‌رسد مایکروسافت در این زمینه به‌طور پیوسته در حال نزدیک‌شدن به آمازون است.
ادامه سلطه آمازون بر بازار خدمات ابری؛ خیز مایکروسافت برای ربودن جایگاه
گزارش‌های مالی درآمد سه شرکت بزرگ فعال در حوزه‌ی خدمات ابری، یعنی آمازون و مایکروسافت و گوگل، برای سه‌ماهه‌ی گذشته منتشر شد. براساس اعلام Synergy Research، ارزش بازار خدمات ابری در این بازه‌ی زمانی به ۵۳ میلیارد دلار رسیده است که درمقایسه‌با سال گذشته رشد ۳۴ درصدی را نشان می‌دهد. اگرچه آمازون همچنان برترین شرکت ارائه‌دهنده‌ی خدمات ابری است، گزارش‌های اخیر نزدیک شدن مایکروسافت به این شرکت را نشان می‌دهد.

به‌گزارش TechCrunch، آمازون از سال‌ها قبل به‌طور پیوسته حدود یک‌سوم سهم بازار خدمات ابری را دراختیار دارد؛ البته این شرکت درصد ثابتی از سهم خود را همچنان حفظ کرده است. درمقابل، سهم مایکروسافت در این حوزه به‌مرور و به‌طور مستمر در حال افزایش است. طبق گزارش Synergy، مایکروسافت در سه‌ماهه‌ی قبل ۲۲ درصد از درآمد بازار خدمات ابری را ازآنِ خود کرده است که درمقایسه‌با مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش یافته است.

درسال ۲۰۰۶، آمازون پیش‌گام بازار خدمات ابری بود و قبل از آغاز رقابت جدی مایکروسافت در سال ۲۰۱۴، به‌تن‌هایی بر این بازار حکومت می‌کرد؛ اما مایکروسافت در حال نزدیک‌ترشدن به آمازون است. گوگل نیز به‌سختی در تلاش است تا سهم بیشتری از بازار خدمات ابری را کسب کند و درحال‌حاضر، ۱۰ درصد از این بازار دراختیار این شرکت است. شرکت تحقیقاتی Synergy گزارش داده است این سه شرکت درمجموع ۶۵ درصد از کل بازار را دراختیار دارند.

بااین‌حال، حتی با وجود تلاش فراوان مایکروسافت و رشد درخورتوجه این شرکت در خدمات ابری، وقتی به سهم این شرکت و گوگل نگاه می‌کنیم، آمازون همچنان یک سروگردن بالاتر از آن‌ها قرار گرفته است. بدین‌ترتیب حتی با وجود سرمایه‌گذاری‌های فراوان غول‌های فناوری نظیر مایکروسافت و گوگل، شرکت آمازون همچنان پادشاه خدمات ابری است.

آمار Canalys با آمار Synergy کاملاً مطابقت دارد و تنها تفاوتشان در این است که داده‌های Canalys نشان می‌دهد ارزش بازار خدمات ابری در سه‌ماهه‌ی گذشته کمی بیشتر از ۵۶ میلیارد دلار بوده است. تفاوت بین آمار این دو شرکت تحقیقاتی به مدل‌ها و فرمول‌هایی مرتبط است که یکی از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ اما اصل داده‌های ارائه‌شده‌ی این دو شرکت باهم مطابقت دارد.

طبق اعلام Canalys، سهم آمازون از بازار خدمات ابری ۳۳ درصد و مایکروسافت ۲۱ درصد و گوگل ۸ درصد است که تفاوت بسیار ناچیزی با آمار Synergy دارد. این سه شرکت به‌دنبال درآمد حاصل از زیرساخت‌ها و پلتفرم‌ها و خدمات ابری خصوصی هستند. علاوه‌براین، نرم‌افزار‌های SaaS (نرم‌افزار به‌عنوان سرویس) در این آمار در نظر گرفته نشده‌اند که این امر نیز دلیل دیگری برای تفاوت آمار ارائه‌شده‌ی Canalys و Synergy است.

Synergy اعلام کرده است درآمد آمازون از بازار خدمات ابری در سه‌ماهه‌ی گذشته معادل ۱۷٫۶۷ میلیارد دلار و مایکروسافت ۱۱٫۶۶ میلیارد دلار و گوگل ۵٫۳ میلیارد دلار بوده است. ازنظر Canalys نیز، درآمد این سه شرکت به‌ترتیب ۱۸٫۴۵ و ۱۱٫۷۴ و ۴٫۴۷ میلیارد دلار بوده است.

به‌دلیل بزرگ‌بودن اعداد ارائه‌شده در بازار خدمات ابری، می‌توان از تفاوت‌های آن‌ها چشم‌پوشی کرد. به‌نظر می‌رسد با روی‌آوردن شرکت‌ها به فضای ابری، این بازار همچنان به روند رشد خود ادامه خواهد داد. Synergy اعلام کرده است بازار خدمات ابری در سال جاری به رقم شگفت‌انگیز ۲۱۲ میلیارد دلار خواهد رسید و این درحالی است مجموع درآمد این حوزه در سال گذشته ۱۷۸ میلیارد دلار بوده است.

رشد خدمات ابری از زمان شیوع بیماری همه‌گیر کرونا در مارس ۲۰۲۲ شتاب بیشتری گرفته است. علاوه‌براین، باید توجه کرد بسیاری از شرکت‌ها، استراتژی چندابری (Multi Cloud) را در پیش گرفته‌اند و این موصوع نیز می‌تواند بر گسترش بیشتر این بازار تأثیر مثبت بگذارد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: