April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۶۰۳۵
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۸
0
مدیرکل مخاطرات زمین‌شناختی سازمان زمین‌شناسی گفت: علت نشست زمین در بزرگراه آبشناسان, "فروریزش" زمین است که این پدیده با فرونشست تفاوت دارد.
علت نشست زمین در بزرگراه آبشناسان چه بود؟روز چهارشنبه در بزرگراه شهید باکری، مسیر جنوب به شمال حد فاصل ورودی به بزرگراه شهید آبشناسان شرق، حفره‌ای به حجم نشست چهار در چهار متر مربع و عمق ۴.۵ متر ایجاد شد که این حادثه باعث ایجاد نگرانی مردم منطقه شد. در ابتدا علت این حادثه در رسانه‌ها فرونشست زمین اعلام شد، اما بررسی‌های بیشتر نشان داد که این حادثه ربطی به فرونشست زمین نداشته است.

در رابطه با علت این حادثه رضا شهبازی، مدیرکل مخاطرات زمین‌شناختی، مهندسی و زیست محیطی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی اظهار کرد: علت نشست زمین در این منطقه فروریزش زمین است که این مورد با فرونشست متفاوت است. فروریزش، فرونشست، فروچاله، حفره کارستی و ... , هر کدام تعریف اختصاص خود را دارند و نمی‌توان همه آن‌ها را فرونشست زمین عنوان کرد.

وی ادامه داد: ممکن است که در ظاهر اثر همه این پدیده‌ها شبیه هم باشد، اما علت وقوع و نوع آن‌ها با یکدیگر متفاوت است و هر کدام سازوکار مخصوص به خود را دارند. اتفاقی که در آبشناسان افتاد در واقع برآیند فروریزش و فروچاله بوده است. در این منطقه لوله آب و قنات وجود دارد و ممکن است آبشستگی در این منطقه اتفاق افتاده باشد و به مرور زمان آبشستگی در کنار افزایش بارندگی‌ها باعث شده باشد تا حجم زیاد آب باعث ریزش سقف شود.

مدیرکل مخاطرات زمین‌شناختی سازمان زمین‌شناسی گفت: وقتی در اثر فروریزش و یا فروچاله حفره‌ای در سطح زمین ایجاد می‌شود، حتما در زیر زمین فضای خالی ایجاد شده است. این خالی شدن می‌تواند به علت فعالیت‌های انسانی مانند حفر تونل مترو، وجود قنات و لوله‌های آب باشد و گاهی نیز علت آن آبشستگی زیر سطح است. در مورد نشست زمین در آبشناسان به نظر می‌رسد که ۲ عامل وجود قنات و آبشستگی به صورت همزمان عمل کرده، استحکام سقف را پایین آورده و این حادثه را رقم زده‌اند.

شهبازی با بیان اینکه فروریزش و فرونشست ۲ موضوع متفاوت هستند، خاطرنشان کرد: پیش‌نیاز رخ دادن فرونشست یک ستون رسوب و یا خاک ریزدانه هست، اما در منطقه‌ای که فروریزش رخ داده خاک عموماً به صورت درشت‌دانه است و از نظر ارتفاعی در شیبی است که تنها رسوبات درشت‌دانه در آن منطقه هستند.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: