April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۶۱۲۲
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
0
واریز یارانه نقدی تا زمانی که زیرساخت‌های لازم برای اختصاص کالابرگ کالا‌های اساسی فراهم نشود، یارانه این اقلام بصورت نقدی واریز خواهد شد.
کوپن الکترونیکی چیست؟ کارت کالا چه زمانی توزیع می‌شود؟
هم زمان با افزایش قیمت دلار و بروز برخی نابسامانی‌ها در اقتصاد کشور تعداد زیادی از مسئولان و کارشناسان اعتقاد داشتند کـه این ‏وضعیت، بـه اقشار پایین جامعه بیشتر آسیب وارد میکند. بـه عبارت دقیق‌تر دارندگان درآمد‌های ثابت اعم از کارمندان، ‏کارگران و تمامی حقوق بگیران در دسترس آسیب بیشتری هستند. علیت این موضوع هم مشخص اسـت.

این افراد باوجود ثابت ‏بودن درآمدشان بدلیل کاهش ارزش پول ملی، از ارزش دارایی‌های آن‌ها کاسته میشود. این در حالی اسـت کـه افرادی کـه درآمد ‏آن‌ها متغیر اسـت میتوانند از وضعیت آشفته کنونی حتی سود ببرند و ناگهان ثروتمندتر شوند. ‏دراین شرایط، گزارش‌ها از افزایش قیمت مواد غذایی و نیز مواد پلاستیکی حکایت داشت. برخی حتی از افزایش ۳۰ درصدی ‏قیمت مواد غذایی خبر می‌دادند.

دراین شرایط، مجلس طرحی دو فوریتی را تصویب کرد کـه دولت را موظف کرد حداکثر ظرف مدت دو ماه شبکه توزیع کالا‌های ‏اساسی مورد نیاز خانوار‌ها را طوری ساماندهی کند کـه نیاز‌های اساسی خانوار‌ها با قیمت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و ‏تولید کنندگان و براساس نرخ ارز ترجیحی در اختیار آن‌ها قرار گیرد. ‎‏بـه دنبال این مصوبه محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه ‏و بودجه گفت کـه:

دولت پنج بسته حمایتی از برنامه جامع مقابله با تحریم‌ها را تدوین کرده کـه اولین بسته آن مربوط بـه تامین ‏کالا‌های اساسی و داروی مورد نیاز مردم اسـت‎. ‎‏ بـه گفته او، این بسته شامل مایحتاج عمومی، دارو و نهاده‌های کشاورزی اسـت کـه ‏بر این اساس ۱۳ میلیارد دلار برای ۲۵ قلم کالای اساسی و مورد نیاز مردم با ارز ۴۲ هزار ریالی تا پایان امسال اختصاص داده ‏می شود. ‏


کالا کارت یا کوپن الکترونیکی چیست؟

کالا کارت یا کوپن الکترونیکی کارتی اسـت کـه نقش همان کوپ یا کالابرگ در دهه ۶۰ را بازی میکند. در طرحی کـه در دهه ‏‏۶۰ و هنگام جنگ پیاده میشد، بـه صورت متناوب و بر اساس یک زمانبدی، کوپن‌های کاغذی بـه خاواده‌ها بر اساس تعداد افراد ‏خانوار تعلق میگرفت. هر کالا، کوپن مخصوص بـه خودرا داشت. این کالا‌ها شامل بنزین، برنج، روغن، قند، شکر، صابون، ‏پودر شوینده، پنیر، تن ماهی، گوشت، مرغ، تخم‌مرغ و … بود.


افراد می‌توانستند با کوپن، سهمیه مربوط بـه خودرا از فروشگاه ‏هایی کـه کالا‌های مذکور را از دولت گرفته بودند، دریافت کنند. ‏ اکنون نیز کوپن الکترونیکی تقریباً همان نقش را ایفا خواهد کرد. با این تفاوت کـه «کاغذ» از این میان حذف شده اسـت. این گونه کـه ‏از گفته‌های مقام‌های مسئول از جمله معاون وزیر تعاون برمی آید، دراین طرح، کوپن‌های الکترونیک سالی سه تا چهار بار ‏شارژ خواهند شد.

کوپن الکترونیکی و یا کارت کالا همان کوپن‌های کاغذی هستند کـه در گذشته برای تهیه چند سری از اقلام بین مردم توزیع می‌شدند، اما تقریباً بانزدیک شدن بـه هدفمندی یارانه‌ها حذف شدند، کارت کالا نیز همان کوپن‌های کاغذی هستند، ولی اینبار این کارت‌ها بـه صورت الکترونیکی توزیع می‌شوند، در ادامه بیشتر در ابن باره توضیح می‌دهیم با پارس ناز همراه باشید.

صدور کوپن الکترونیکی برای ده میلیون نفر صادر خواهد شد که بر این اساس قرار اسـت همان کارت ‏بانکی کـه افراد با آن یارانه می‌گیرند بـه کالا کارت تبدیل شود تا مردم با استفاده ازآن از فروشگاه‌ها سهمیه کالا‌های اساسی ‏خودرا دریافت کنند‎

سیدجواد ساداتی نژاد در گفتگو با بخش خبری ۲۱، درباره زمان توزیع کالابرگ برای اقدام اساسی اظهار داشت: طبق قانون باید به سمت کالابرگ برویم، اما، چون در حال حاضر زیرساخت‌های لازم برای این کار فراهم نیست، ​ فعلا یارانه‌ها با واریز نقدی پرداخت می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: فراهم کردن زیرساخت‌های توزیع کالا برگ الکترونیک زمانبر است و هر زمان که این زیرساخت‌ها آماده شود، طبق قانون پیش خواهیم رفت.

ساداتی‌نژاد همچنین درباره لزوم هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: عواملی مانند دستمزدها، تورم، افزایش بهای انرژی و خشکسالی که کمبود جهانی مواد غذایی را در پی داشته، باعث افزایش قیمت‌ها شده و اخیرا نیز بحران اوکراین به آن دامن زده است.

وی با بیان اینکه مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها موضوع مهم مورد نظر مجلس و دولت است و باید اجرا شود، به برخی از آسیب‌های ارز ترجیحی اشاره کرد و افزود: حذف این نوع اختصاص ارز یک اصلاح بزرگ اقتصادی است که دولت‌ها باید آن را انجام می‌دانند و دولت سیزدهم این کار را اصلاحی به سود مردم می‌داند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: مردم عزیزمان اطمینان داشته باشند که دولت قبل از حذف این ارز، مبلغ جبرانی را واریز خواهد کرد.

ساداتی نژاد با بیان اینکه مردم دغدغه‌ای از این لحاظ نداشته باشند، ​ تصریح کرد: دو ماه قبل از اجرای این طرح، واریز نقدی یارانه آغاز می‌شود تا قدرت خرید مردم بالا برود.

وی تاکید کرد: یارانه نان و دارو تغییر نمی‌کند و درمورد آرد صنف و صنعت نیز مبلغ جبرانی واریز خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی تعیین مهلت بازپرداخت ۳ ماهه برای هزینه گندم بخش صنف و صنعت را از اقدامات دولت برای کمک به این بخش خواند.

ساداتی نژاد با تاکید بر اینکه یارانه‌ها حذف نمی‌شود، ​ تصریح کرد:​ هدف اصلی از اجرای این طرح، عدالت در حوزه یارانه‌هاست و از کالا‌ها به افراد منتقل می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: