April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۶۱۴۳
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
0
کاهش ۴۰ دلاری انس جهانی طلا در کنار خبرهای خوش ارزآوری کشور موجب شده است تا دلارهای خانگی از ترس کاهش قیمت برای خرید طلاو سکه روانه بازار شوند، عرضه ارزی که با افزایش تقاضا سکه را حبابی گران کرده است.
پایان خوشی مردم در خرید طلا و سکه
بدنبال تلاش آمریکا برای تقویت ارزش دلار در مقابل سایر ارزها، تقاضای جهانی برای خرید طلا افزایش یافته و این موضوع باعث شده است تا انس جهانی طلا سیر نزولی را در پیش گیرد، آنطور که طی چند روز اخیر نرخ انس جهانی طلا بیش از ۴۰ درصد افت را نشان می‌دهد. افت قیمتی که تاثیر آن بصورت آنی در بازار داخلی طلا و سکه نمایان شده آنگونه که قیمت سکه و طلا به نسبت هفته گذشته این روز‌ها با کاهش نسبی قیمت و البته افزایش میزان تقاضا همراه شده است.

این که اکنون بازار داد و ستد طلا تا حدودی گرم است بیانگر آن بوده خیلی‌ها که ارز‌های خانگی زیادی را برای سرمایه گذاری نگه داشته اند، اما با توجه به ممنوعیت نگهداری بیش از ۱۰ هزار دلار در خانه، اکنون بخش عمده‌ای از ارز‌های خانگی روانه بازار شده و این مسئله موجب شده است تا فروشندگان ارز اضافی خانگی با تبدیل ارز به سکه و طلا بازار طلا و سکه را فعال کنند.

در همین رابطه محمد کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز گفت: بازار طلا این روز‌ها تحت تاثیر قیمت انس جهانی و نوسان نرخ ارز در داخل قرار گرفته است. انس جهانی که بیش از ۴۰ دلار به دلیل سیاست‌های پولی آمریکا در کنار فرسایشی شدن جنگ روسیه و اوکراین افت کرده و ارز نیز که مسیر کاهشی را به دلیل رشد منابع و ذخائر ارزی کشور با حرکتی کند آغاز کرده است، این دو موضوع باعث شده تا قیمت‌ها در بازار طلا و سکه نیز دچار تغییر شوند.

وی با بیان اینکه قیمت انس جهانی در هفته‌های گذشته برای رسیدن به ۲ هزار دلار خیز برداشته بود گفت: بهای این کالای جهانی هم اکنون به حدود ۱۸۰ دلار در نوسان است. از طرفی اخبار و گزارش‌هایی از سوی رئیس کل بانک مرکزی درخصوص دستیابی به ارز‌های صادراتی همچنین تقویت بنیه ارزی کشور تاثیر خود را بر بازار ارز به جای گذاشته و این مسله موجب شده است تا نرخ ارز حداقل در بازار افزایشی نشود، چنین اتفاقاتی موجب شده تا نرخ‌ها در بازار طلا و سکه دچار تغییر قیمت شوند.
 

کشتی آرای بیان کرد: دستور ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر اینکه «نگهداری ارز بیش از ۱۰ هزار دلار ممنوع می‌باشد»؛ تاثیر بسزایی بر میزان افزایش تقاضا برای خرید سکه و طلا در بازار به جایی گذاشته است چرا که بخش عمده‌ای از ارز‌های خانگی روانه بازار شده و فروشندگان آن برای آنکه ارزش دارایی هایشان حفظ شود ترجیح می‌دهند تا با فروش ارز‌های اضافی آن را تبدیل به طلا یا سکه کنند.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهارداشت: هر چند عامل اصلی کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه سیر نزولی بهای انس جهانی است، اما موضوع مهمی دیگر، چون دستور اخیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر اینکه «نگهداری ارز بیش از ۱۰ هزار دلار ممنوع می‌باشد»؛ تاثیر بسزایی بر میزان افزایش تقاضا برای خرید سکه و طلا در بازار به جایی گذاشته است چرا که بخش عمده‌ای از ارز‌های خانگی روانه بازار شده و فروشندگان آن برای آنکه ارزش دارایی هایشان حفظ شود ترجیح می‌دهند تا با فروش ارز‌های اضافی آن را تبدیل به طلا یا سکه کنند این موضوع باعث شده تا با افزایش میزان تقاضا برای خرید طلا و سکه حباب قیمت سکه نیز در بازار شکل گیرد.

کشتی آرای اظهار کرد: با آنکه قیمت سکه در هفته گذشته در حال ورود به کانال ۱۲ میلیون تومان بود، اما اکنون با توجه به افزایش میزان تقاضا برای خرید این کالا قیمت انواع سکه در بازار حبابی افزایش یافته است. افزایش قیمتی که هم اکنون بهای انس جهانی در مسیر نزول قرار دارد و قاعدتا قیمت سکه نیز باید کاهشی شود.

وی مطرح کرد: این در حالی است که حباب سکه هم اکنون بیش از ۳۰۰ هزار تومان است بدون اینکه بازار به کاهش انس جهانی واکنشی نشان دهد حال معلوم نیست قیمت‌ها در بازار طلا و سکه با توجه به افزایش میزان تقاضا چه رقمی شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: