کد خبر: ۳۷۶۲۷۲
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۲
0
در سال ۱۳۴۷ قانون بیمه شخص ثالث برای اولین بار تصویب و اجباری شد؛ پس از آن، آیین‌نامه‌ای با تعرفۀ بیمه شخص ثالث انواع خودرو ابلاغ شد. در تعرفۀ سال ۱۳۴۷ قدرت موتور بر اساس اسب بخار مد نظر بود و تعرفۀ حق بیمه انواع خودروها بر اساس آن تعیین می‌شد؛ اما در سال‌های بعد به جای اسب بخار، معیارهای دیگری از جمله میزان دیه و تعداد سیلندر خودرو مورد توجه قرار گرفت که در محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث موثر است.

نحوه محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱+ عوامل موثر بر قیمت بیمه ثالث

در سال ۱۳۴۷ قانون بیمه شخص ثالث برای اولین بار تصویب و اجباری شد؛ پس از آن، آیین‌نامه‌ای با تعرفۀ بیمه شخص ثالث انواع خودرو ابلاغ شد. در تعرفۀ سال ۱۳۴۷ قدرت موتور بر اساس اسب بخار مد نظر بود و تعرفۀ حق بیمه انواع خودروها بر اساس آن تعیین می‌شد؛ اما در سال‌های بعد به جای اسب بخار، معیارهای دیگری از جمله میزان دیه و تعداد سیلندر خودرو مورد توجه قرار گرفت که در محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث موثر است.

تاثیر دیه در محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث.

 قوه قضائیه، در ابتدای هر سال، میزان دیه کامل انسان را در ماه حرام اعلام می‌کند؛ برای مثال، دیه سال ۱۴۰۱ در ماه های عادی و غیرحرام ۶۰۰ میلیون تومان است که نسبت به سال 1400 رشد 25 درصدی را تجربه کرد و دیۀ کامل در ماه در ماه های حرام ۸۰۰ میلیون تومان رسید. چهار ماه‌ : ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب ماه‌های حرام در تقویم قمری به شمار می‌آیند؛ به این صورت که میزان دیۀ شخص فوت شده در حادثۀ رانندگی برحسب مبالغ مذکور تعیین می گردد.

محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث

بر همین اساس، هر ساله، بیمه مرکزی حداقل و حداکثر حق بیمه شخص ثالث را بر اساس نرخ دیه و تعداد سیلندر وسیلۀ نقلیه به شرکت‌های بیمه اعلام می کند.

نحوه محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱+ عوامل موثر بر قیمت بیمه ثالث

حداقل پوشش بیمه شخص ثالث، معادل یک‌ چهلم (یا ۲٫۵ درصد) دیه ماه حرام است. بر همین اساس،حداقل پوشش مالی دیه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱، 20  میلیون تومان تعیین شد.. البته در صورتی این میزان حق بیمه پرداخت می گردد که :

الف)سقف میزان خسارت مالی وارده ۴۰۰ میلیون تومان می باشد
ب)حادثه خسارت جانی به دنبال نداشته باشد.
ج)هر دو طرف حادثه گواهینامه داشته باشند.
اما در باره حداکثر پوشش بیمه شخص ثالث باید بدانیم که این بیمه نامه هم تعهدات مالی دارد و هم تعهدات جانی، پس این سوال را باید به دو صورت جواب داد:

  • برای تعهدات مالی: سقف پوشش بیمه شرکت های بیمه گر مختلف، متفاوت است ولی بیمه‌گزاران می‌توانند در ازای پرداخت بیشتر، سقف پوشش های بیمه را نیز افزایش دهند.
    • برای تعهدات جانی: حداکثر پوشش بیمه شخص ثالث معادل مبلغ دیه در ماه حرام است.

قیمت بیمه شخص ثالث سال ۱۴۰۱

با توجه به این که نرخ دیه در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۵ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۰ شده، بنابراین در محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث موثر است و مطابق جداول زیر محاسبه می‌شود:

الف) تعرفه آمبولانس، وسایل نقلیه حمل خون و حمل وسایل رادیولوژی و همچنین آتش نشانی مانند وسایل نقلیه مشابه محاسبه می‌شود.
ب) اخذ الحاقیه افزایش تعهدات بدنی بیمه شخص ثالث برای کلیه بیمه نامه های صادرشده قبلی منتفی است.
ج) در صورت صدور بیمه نامه در ابتدای سال جدید، نیازی به گرفتن الحاقیه نیست.
د) اگر برای جبران خسارتهای مالی، مایل به افزایش تعهد مالی هستید، شرکت بیمه گر باید با دریافت حق بیمه مربوطه، الحاقیه را صادر کند.
ه) مالیات ارزش افزوده، به حق بیمه‌های جدول زیر، افزوده می‌شود.
د) طبق قانون جدید، سابقه رانندگی پرخطر و نمره منفی نیز در تعیین حق بیمه تاثیر دارد.
و) طبق جدول زیر، قیمت خودرو ملاکی برای تعیین حق بیمه نیست.

  • حق بیمه  وسایل نقلیه سواری با کاربری آژانس، تاکسی، کرایه و مسافرکش شخصی درون شهری، ۱۰ درصد بیشتر از سایر وسایل نقلیه مشابه است.
  • حق بیمه برای وسایل نقلیه سواری با کاربری سواری کرایه و مسافرکش شخصی برون شهری۲۰درصد بیشتر از وسایل نقلیه مشابه است.

 

حق بیمه سالیانه

نوع وسیله

23.440.000

کمتر از ۴ سیلندر

27.760.000

پیکان، پراید، سپند

32.630.000

سایر ۴ سیلندرها

36.520.000

بیش از ۴ سیلندر

تغییرات نرخ حق بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱

آخرین تغییرات نرخ حق بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱به صورت است:

  •      ۷۰% تخفیف نرخ حق بیمه برای رانندگان بدون حادثه خسارت ساز
  •      افزایش ۳۰% نرخ حق بیمه به ازای نمرات منفی رانندگان
  •      ۵% افزایش نرخ حق بیمه برای نداشتن معاینه فنی
  •      ۳% افزایش نرخ حق بیمه برای رانندگانی با ارتکاب تخلف حادثه ساز
  •      دریافت ۲.۵% تا ۷% مبلغ خسارت پرداختی توسط شرکت بیمه در حوادث با خسارات بدنی

 

حق بیمه موتورسیکلت در سال ۱۴۰۱ 

حق بیمه موتور سیکلت را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

حق بیمه سالیانه

نوع وسیله

5.820.000

گازی

7.110.000

دنده ای یک سیلندر

7.810.000

دو سیلندر و بیشتر

8.400.000

دنده ای سه چرخ یا سایدکار

قیمت بیمه خودروهای باری در سال ۱۴۰۱

قیمت بیمه خودروهای باری در سال ۱۴۰۱ به صورت زیر است:

  • اگر وسیله نقلیه بارکش برای حمل «مواد منفجره» بکار برود، به حق بیمه آن ۵۰% به حق بیمه آن اضافه می‌شود.
  • اگر وسیله نقلیه برای حمل «مواد سوختنی مایع و گازی شکل» بکار برود، به حق بیمه آن ۲۵% اضافه می‌شود.
  • حق بیمه ماشین آلات کشاورزی، ۳۰% کمتر از ماشین آلات راه سازی و ساختمانی تعیین شده است.

تخفیف عدم خسارت

تخفیف عدم خسارت که در بیمه‌نامه به صورت «ت ع خ» نوشته می‌شود، تخفیفی است که به نسبت تعداد سال‌هایی که بیمه‌گزار از بیمۀ شخص ثالث استفاده نکرده باشد، به او تعلق می‌گیرد.

نحوه محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱+ عوامل موثر بر قیمت بیمه ثالث

به همین صورت، با افزایش تعداد سال‌های استفاده نکردن از بیمۀ شخص ثالث و نداشتن خسارت، درصد تخفیف بیمه‌اش نیز افزایش می‌یابد.

در جدول زیر میزان تخفیف‌ها به نسبت سال‌های نداشتن خسارت نوشته شده است:

 

 

 

تخفیف عدم خسارت

سال اول

سال دوم

سال سوم

سال چهارم

سال پنجم

سال ششم

سال هفتم

سال هشتم

سال نهم به بعد

میزان تخفیف

%۱۰

%۱۵

%۲۰

%۳۰

%۴۰

%۵۰

%۶۰

%۷۰

کاربری خودرو

کاربری خودرو، میزان ریسک خودرو را برای رخ دادن حادثه و نیز میزان هزینه را در حادثۀ رانندگی تعیین می‌کند؛ برای مثال تاکسی‌ها یا خودروهای آموزش رانندگی، به علت نوع کاربری‌شان، بیشتر در معرض حوادث رانندگی هستند و بیمه‌گزاران این خودروها، باید حق بیمۀ شخص ثالث بیشتری پرداخت کنند.

نحوه محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱+ عوامل موثر بر قیمت بیمه ثالث

خودروهای دیگری چون خودروهای صنعتی، آمبولانس، حمل خون، آتش نشانی، بارکش، عمومی، سازمانی و… نیز از کاربری‌های خاص محسوب می‌شوند و باید حق بیمۀ بیشتری به نسبت خودروهای دیگر پرداخت کنند. لازم به ذکر است وسایل نقلیه‌ای که بیشتر از ۱۵ سال قدمت داشته باشند، به ازای هر سال کهنگی، ۲ درصد به حق بیمۀ آن‌ها اضافه می‌شود.

جریمۀ دیرکرد بیمۀ شخص ثالث

جریمۀ دیرکرد بیمۀ شخص ثالث به ازای هر روز برابر است با حق بیمۀ کامل بدون تخفیف یک سال خودرو تقسیم بر ۳۶۵؛ علاوه بر این، بابت هر روز دیرکرد، باید هزینه‌ای پرداخت شود که در جدول زیر آمده است. ناگفته نماند جریمۀ دیرکرد به صورت روزشمار تنها تا ۳۶۵ روز محاسبه و اعمال می‌شود؛ به این معنا که بعد از یک سال به میزان جریمه افزوده نمی‌شود و

میزان پوشش مالی بیمه

یکی دیگر از عواملی که بر محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث تاثیر دارد، میزان پوشش مالی بیمه ثالث است. پوشش به معنای تعهد مالی شرکت بیمه است در مقابل بیمه‌گزار. چنان که گفته شد، حداقل پوشش مالی تعیین شده از جانب بیمۀ مرکزی در سال ۱۴۰۱، ۲۰ میلیون و حداکثر آن تا ۴۰۰ میلیون تومان قابل خریداری است؛ اما بیمه‌گزار می‌تواند با پرداخت حق بیمه بیشتر، پوشش مالی بیشتری دریافت کند.

تخفیف شرکت بیمه

شرکت‌های بیمه می‌توانند در بازۀ قیمتی که بیمۀ مرکزی هر ساله به شرکت‌های بیمه ابلاغ می‎کند، مبلغی را که برایشان مطلوب است به عنوان حق بیمه به متقاضیان بیمۀ شخص ثالث اعلام کنند و در واقع، تفاوت قیمتی حق بیمه بین شرکت‌های بیمه از همین مورد نشئت می‌گیرد؛ چرا که بعضی از شرکت‌ها با اعمال تخفیف‌های مجاز، قیمت کمتری به بیمه‌گزاران پیشنهاد می‌دهند؛ البته حق بیمۀ دریافتی شرکت‌های بیمه از بیمه‌گزار، نباید از حداقل حق مبلغ بیمه‌ای که بیمۀ مرکزی اعلام کرده است، کمتر باشد.

 

مدت اعتبار بیمه‌نامه

ممکن است مدت اعتبار بیمه‌نامه شخص ثالث از چند روز تا یک سال متغیر باشد. برخی از شرکت‌های بیمه، این نوع بیمه را به صورت روزشمار نیز ارائه می‌دهند؛ ولی خرید بیمۀ شخص ثالث به صورت سالانه صرفۀ اقتصادی بیشتری دارد؛ چرا که بیمه‌های کوتاه مدت برای شرکت‌های بیمه ریسک بیشتری دارند و به همین علت، با قیمت بیشتری ارائه می‌شوند.

برخی از افراد، زمانی که می‌خواهند بیمۀ شخص ثالث یک ساله بخرند، مشکل پرداخت هزینه دارند و بیمه امکان پرداخت اقساطی را فراهم کرده است. زمانی که بیمه‌گزار اولین قسط را پرداخت می‌کند، نمایندگی بیمه به آن متعهد خواهد شد و حتی اگر پس از پرداخت اولین قسط، مشکلی برای بیمه‌گزار رخ بدهد، بیمه‌گر موظف است خسارت را جبران کند.

همانطور که در بالا هم خواندید، قیمت بیمه شخص ثالث برای هر خودرویی متفاوت است. برای دریافت دقیق قیمت بیمه خودرو و موتور می‌توانید با وارد کردن مشخصات وسیله نقلیه موتوری خود در سایت بیمه دات، قیمت انواع شرکت‌های مختلف را استعلام بگیرید.

منبع: سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com)

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: