April 2024 17 / چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۶۹۸۰
۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
0
بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که در سقف قیمتی ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار و حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ هزار امکان واردات طیف گسترده‌ای از خودرو‌های کره‌ای فراهم است و در این بین تعداد محدودی از خودرو‌های ژاپنی می‌توانند به کشور وارد شوند و باید قید واردات خودرو‌های آلمانی را زد.
چه خودرو‌هایی در راه ایران هستند؟
موضوع واردات خودرو در ماه‌های اخیر جنجال‌های خبری زیادی به پا کرد و سرانجام زور موافقان واردات خودرو به مخالفان چربید و قرار است به زودی واردات خودرو در چارچوب سیاست‌های ارزی و سقف‌های تعیین شده از سوی بانک مرکزی از سرگرفته شود.

طبق اعلام وزارت صمت خودرو‌هایی می‎توانند وارد ایران شوند که اول حجم موتور آن‌ها بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی باشد و دوم سقف قیمت آن‌ها بین ۲۰ تا ۲۵‌هزار دلار باشد. وی پیش از این گفته بود که سقف قیمتی هفت هزار دلار و حجم موتور هزار سی‎سی تعیین شده است.

در بین خودرو‌های کره‌ای موجود در بازار‌های جهانی که حجم موتور آن‌ها بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی و قیمت آن‌ها نیز بین ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار باشد می‌توان به ۲۰۲۱ Kia K ۵ اشاره کرد؛ قیمت این خودرو در بازار‌های جهانی ۲۳ هزار و ۵۹۰ دلار است و حجم موتور آن نیز ۱۵۹۸ سی‌سی است.

۲۰۲۱ Kia Forte یکی دیگر از خودرو‌های کره‌ای است که با حجم موتور ۱۹۹۹ سی‌سی و قیمتی بالغ بر ۱۷ هزار و ۸۹۰ دلار امکان واردات آن فراهم است.

۲۰۲۲ Kia Niro با حجم موتور ۱۵۸۰ سی‌سی و قیمتی بالغ بر ۲۴ هزار و ۶۹۰ دلار دیگر خودرو کره‌ای است که امکان واردات آن فراهم است.

امکان واردات خودرو ۲۰۲۲ Kia Rio ۵ با حجم موتور ۱۵۹۸ سی‌سی و قیمتی بالغ بر ۱۷ هزار و ۱۹۰ دلار نیز براساس این طرح فراهم است.

۲۰۲۲ Kia Seltos با حجم موتور ۱۵۹۱ سی‌سی و قیمتی بالغ بر ۲۲ هزار و ۴۹۰ دلار دیگر خودرو کره‌ای است که امکان واردات آن فراهم است.

در بین سایر برند‌های خودروسازی کره‌ای امکان واردات طیف گسترده‌ای از خودرو‌های ساخت شرکت هیوندای نیز براساس این طرح فراهم است؛ طبق بررسی‌های صورت گرفته واردات خودرو ۲۰۲۲ Hyundai Elantra با حجم موتور ۲ هزار سی‌سی و قیمتی بالغ بر ۲۱ هزار و ۲۴۵ دلار می‌تواند صورت گیرد.

۲۰۲۲ Hyundai Accent نیز با قیمتی بالغ بر ۱۷ هزار و ۵۹۰ و حجم موتور ۱۶۰۰ سی‌سی دیگر خودرو کره‌ای است که امکان واردات آن فراهم است.

۲۰۲۲ Hyundai Ioniq نیز با حجم موتور ۱۶۰۰ سی‌سی و قیمتی بالغ بر ۲۴ هزار و ۶۴۵ دلار دیگر خودرو کره‌ای است که امکان واردات آن فراهم است.

۲۰۲۲ Hyundai Kona نیز با حجم موتور ۱۵۸۰ سی‌سی و قیمتی بالغ بر ۲۲ هزار و ۵۴۵ دلار دیگر خودرو کره‌ای است که امکان واردات آن فراهم است.

در بین خودرو‌های ژاپنی موجود در بازار‌های جهانی امکان واردات خودرو ۲۰۲۲ Toyota Corolla با حجم موتور ۱۸۰۰ سی‌سی و قیمتی بالغ بر ۲۰ هزار و ۱۷۵ دلار فراهم است.

گفتنی است که اکثر خودرو‌های تویوتا در بازه قیمتی بالاتر از ۲۵ هزار دلار قرار دارند و به همین دلیل واردات خودرو‌های این برند خودروسازی دشوارتر خواهد بود.

در بین خودرو‌های آلمانی موجود در بازار‌های جهانی، اما امکان واردات خودرو‌های ب‌ام‌و و مرسدس بنز در این بازه قیمتی وجود ندارد؛ بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که خودرو‌های این شرکت‌های خودروسازی حداقل ۳۵ هزار دلار قیمت دارند.

عوارض خودرو‌های وارداتی چقدر است؟

به‌گفته منوچهر منطقی، عوارض خودرو دارای دستورالعمل است و این دستورالعمل از قبل توسط هیئت وزیران مصوب شده است. براساس مصوبه مذکور، عوارض واردات خودرو براساس حجم موتور بین ۲۵ تا ۹۵ درصد است و هر چقدر حجم موتور افزایش یابد عوارض بیشتر می‌شود، اما یک ردیف به جدول عوارض واردات خودرو نیز اضافه شده است، براین اساس تعیین شده است خودرو‌هایی که حجم موتور آن‌ها کمتر از ۱۰۰۰ سی‌سی است نسبت به عوارض ۲۵درصدی که برای خودرو‌های با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی است، عوارض کمتری بپردازند، بنابراین عوارض تعیین‌شده برای واردات خودرو با حجم موتور کمتر از ۱۰۰۰ سی‌سی با ۱۵ درصد کاهش، ۱۰ درصد خواهد بود.

احتمال حذف شرط صادرات خودرو از مصوبه دولت

در ماده ۴ طرح ساماندهی بازار خودرو آمده است؛ "هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به‌ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالا‌ها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرومحرکه و یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو معادل ارزش صادراتی خود اقدام کند. "

این طرح در حالی مطرح می‌شود که خودروساز‌های داخلی با کمبود گسترده قطعه حتی برای تامین نیاز‌های داخلی مواجه هستند؛ منتقدین این موضوع از جمله دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است؛ "مگر خودروسازان داخلی با کمبود قطعات مواجه نیستند؟! در این فضا چقدر قطعه قرار است صادر کنیم که در قبال آن واردات اثربخشی داشته باشیم؟ در بحث صادرات خودرو هم داستان همین است. کل صادرات خودروسازان در طول یک سال نهایتاً ۵۰۰ میلیون دلار است. با این رقم مگر چند دستگاه خودرو می‌توان وارد کرد؟ آقایان می‌گویند قصد دارند از مسیر واردات، بازار خودرو را تنظیم کنند، اما وقتی صادرات بسیار کمی داریم، طبعاً نمی‌توانیم در ارقام قابل قبول و مناسبی واردات داشته باشیم و طبیعی است که در این شرایط، تنظیم بازار رخ نخواهد داد. "

در حالی بحث‌ها در خصوص واردات خودرو در ازای صادرات بالا گرفته است که در واقع هنوز هیچ دستورالعمل جدیدی در خصوص کیفیت واردات خودرو به گمرکات ابلاغ نشده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: