April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۷۶۸۹
۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰
0
بانک مرکزی می‌گوید: تعامل سازنده بین دولت و بانک مرکزی موجب کاهش پایه پولی شده و در نیمه دوم ۱۴۰۰ این شاخص نزولی شده است. اکنون کنترل تورم در کشور نیازمند توجه به دونکته مهم است: کاهش هزینه‌های تولید و جلوگیری از افزایش بی قاعده نرخ‌های قیمت درکشور.
راهکار‌های بانک مرکزی در کنترل تورم
در اولین ماه سال ۱۴۰۱ حجم نقدینگی طبق آمار‌های بانک مرکزی کاهش پیدا کرده و رشد این شاخص منفی شد. البته هنوز خبری از رقم پایه پولی در این مقطع نیست. با این وجود آمار‌های نیمه دوم سال گذشته نشان می‌دهد این متغیر تورم ساز در ایران نزولی بوده است.

طبق ا این کاهش ناشی از کاهش برداشت دولت از تنخواه بانک مرکزی کاهش بوده است.

طبق باور پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی در خصوص تورم و ارتباط میان این نهاد با دولت رسیدن به اهداف اقتصادی را نیازمند توجه به دو بال مهم در این راستا می‌داند، سیاست پولی و ثبات مالی.

این موضوع اکنون اهمیت بالاتری دارد، زیرا وضعیت تورم در اثر شوک‌های سمت عرضه وخیم‌تر شده واست؛ بنابراین واکنش سیاستگذار پولی باید متناسب با این تحولات بوده و نیز با توجه به بخش تولید و اشتغال در کشور باشد.

در همین خصوص به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، پیمان قربانی در نشست تقویت ثبات پولی و مالی؛ الزامات و راهکار‌ها در بیست و نهمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی افزود: بر این اساس حجم نقدینگی در پایان فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ معادل ۰.۲ درصد کاهش یافته است. همچنین، نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی در فروردین‌ماه ۱۴۰۱ معادل ۳۵.۶ درصد بوده است.

قربانی ادامه داد: همچنین رشد پایه پولی در ۶ ماهه دوم سال گذشته علیرغم استفاده دولت دوازدهم از تنخواه بودجه کنترل شد و به ۳۱.۴ درصد در اسفند ماه ۱۴۰۰ رسید.

قربانی در ادامه با بیان اینکه بر اساس تجربیات جهانی بهبود شرایط اقتصادی صرفا از بستر سیاست‌های پولی امکان‌پذیر نیست بر لزوم توجه به ثبات مالی در رسیدن به اهداف اقتصادی کشور‌ها تاکید کرد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: در سال جاری چندین شوک عرضه شامل حذف ارز ترجیحی، تغییر نرخ تسعیر گمرکی، افزایش قیمت جهانی مواد غذایی و افزایش دستمزد‌ها در اقتصاد کشور رخ داده و واکنش سیاستگذار پولی بایستی متناسب با این تحولات و نیز با توجه به بخش تولید و اشتغال در کشور باشد. در بحث طراحی سیاست‌های مبارزه با تورم نیز باید به عوامل موجده تورم و تفکیک شوک‌های عرضه از تقاضا توجه ویژه نمود.

وی ادامه داد: با توجه به تکانه‌های عرضه مورد اشاره، حد مشخصی از افزایش سطح قیمت‌ها اجتناب ناپذیر بوده و برای کاهش تاثیرات شوک عرضه دولت از سویی باید هزینه‌های بخش تولید را کاهش دهد و از سوی دیگر با نظارت بر قیمت‌ها از افزایش بی قاعده نرخ‌ها در کوتاه مدت جلوگیری کند.

وی با اشاره به برنامه‌های بانک مرکزی برای کنترل تورم گفت: تاثیر سیاست پولی بر تولید و اشتغال نیز مهم است و بانک مرکزی با توجه به جمیع جهات، برنامه‌ها و اهداف مناسبی را طراحی کرده است.

قربانی بر ضرورت تدوین سیاست ارتباطی مناسب برای تشریح واقعیت‌ها به عموم تاکید کرد و گفت: کنترل انتظارات تورمی و مدیریت فضای عمومی برای کاهش نااطمیانی‌ها در اقتصاد اهمیت ویژه‌ای دارد؛ لذا باید عموم بدانند که تورم متناسب با واقعیت‌های اقتصادی کنونی و تاثیرات اقدامات اصلاحی در دست انجام چقدر است تا انتظارات تعدیل شود و صحیح شکل بگیرد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به نرخ سود به عنوان یکی از ابزار‌های سیاست پولی گفت: نرخ سود سپرده‌ها در کشور از تیرماه ۱۳۹۵ به دلیل وجود عوامل و ملاحظات مختلف تغییری نکرده است، اما سیاستگذار پولی می‌تواند در افق پیش رو و با توجه به شرایط نسبت به تعدیل نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی اقدام کند.

وی تاکید کرد: در مجموع در سال جاری ضروری است با تحلیل دقیق تورم و عوامل موثر بر آن، اقدامات و سیاست‌های ضد تورمی به گونه‌ای طراحی شوند که ضمن مهار تورم، ضرورت توجه به تولید و اشتغال در کشور نیز مد نظر باشد.

قربانی در پایان افزود: اصلاح نظام بانکی، تقویت حکمرانی ریال، بهره گیری از ابزار تامین مالی زنجیره‌ای و کنترل متغیر‌های پولی در مسیر تعیین شده همزمان با مدیریت نرخ سود در بازار بین بانکی در سال جاری مورد توجه ویژه بانک مرکزی قرار دارند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: