April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
شاخص دلار در سه ماهه سوم سال در مقایسه با سایر ارز‌ها چگونه عمل خواهد کرد؟
کد خبر: ۳۷۷۹۲۴
۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
0
شاخص دلار پس از رسیدن به سقف دو دهه اخیر خود در دو هفته آخر ماه می‌کاهش یافت.
پیش بینی ارزش جهانی دلار در فصل پیش رو
رافائل بوستیک رییس فدرال رزرو آتلانتا پس از رکورد شکنی شاخص دلار در دو دهه گذشته، از احتمال تعدیل سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو از ماه سپتامبر خبر داد. با تعدیل انتظارات از نرخ بهره انتظاری آمریکا کریستین لاگارد رییس بانک مرکزی اروپا از افزایش نیم درصدی نرخ بهره در سه ماهه سوم سال در ماه جولای خبر داد که موجب تقویت شاخص یورو به عنوان دومین ارز معاملاتی جهان تا سطح ۱.۰۷۸ شد.

ین ژاپن سومین ارز محبوب جهان است. ژاپن همیشه به خاطر اعمال سیاست‌های پولی که منجر به پایین نگه داشتن ارزش پول ملی کشورش در مقابل سایر کشور‌ها می‌شود مورد انتقاد قرار گرفته است. در ماه می‌بازده اوراق قرضه ژاپن با انعطاف بانک مرکزی در محدوده ۰.۲۵ واحد قرار گرفت. این مقدار رکورد شش ساله بازدهی اوراق قرضه ژاپن بود بانک مرکزی ژاپن معمولا بازده اوراق قرضه را در نرخ‌های صفر تا ۲۵ صدم درصد کنترل میکند و با رکورد شکنی بازده اوراق قرضه ژاپن شاخص ین ژاپن نیز تقویت شد.

با تعدیل انتظارات از نرخ بهره آمریکا و تقویت شاخص یورو و ین ژاپن به عنوان رقبای دلار، شاخص دلار در دوهفته پایانی ماه می‌تضعیف شد.

سرنوشت شاخص دلار در گردنه جدید چیست؟
هم اکنون تحلیلگران برای تحلیل شاخص دلار در انتظار انتشار آمار کار ایالات متحده در ماه می‌هستند. پیش بینی میشود که میانگین درآمد ماهیانه برای هر ساعت کار از ۰.۳ دلار در ماه آوریل به ۰.۴ دلار در ماه می‌افزایش یابد. اگر این پیش بینی محقق شود و نرخ بیکاری رشد جدی نداشته باشد، با افزایش میانگین درآمدی انتظار افزایش فشار تورمی در بازار به وجود خواهد آمد.

لائل برینارد نایب رییس فدرال رزرو گفت خیلی زود است که بگوییم نرخ تورم قله خود را رد کرده است و ممکن است نرخ تورم دوباره به سطوح قبلی برگردد. او معتقد است که برای تصمیم گیری در این مورد زود است و باید منتظر انتشار داده‌های اقتصادی برای تصمیم‌گیری بود. ولی او تاکید کرد افزایش حدود ۲.۵ درصد دیگر نرخ بهره را لازم می‌داند و اگر تورم به سطح دو درصدی مورد انتظار برنگردد نرخ بهره حتی رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد.

با انتشار آمار تورم آمریکا بعضی از اقتصاد دانان نرخ بهره خنثی را ۴-۵ درصد میدانند تا تورم هدف دو درصدی محقق شود.

با این اوصاف سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو برای ماه‌های آتی پا برجا خواهد بود. تحلیلگران افزایش یک درصدی نرخ بهره در دو نشست آتی فدرال رزرو را قطعی می‌دانند.

بازده اوراق قرضه ده ساله آمریکا مهم‌ترین داده‌ای است که نرخ بازده بدون ریسک در جهان را برای معامله گران مشخص میکند؛ و معامله گران این نرخ را در پیش بینی خود از جهت اقتصاد در آینده لحاظ می‌کنند.

نرخ بازده اوراق قرضه ده ساله آمریکا در محدوده ۲.۹ درصد قرار دارد و تحلیلگران انتظار ندارند که تا پایان فصل در کمتر از محدوده ۲.۸۵ درصدی قرار بگیرد.

فاصله قابل توجه اوراق قرضه آمریکا و ژاپن نشان میدهد که تقاضا برای اوراق قرضه ده ساله آمریکا بیشتر از ژاپن خواهد بود. کم بودن سرعت بهبود وضعیت اقتصادی اروپا و ژاپن نسبت به آمریکا و بالا‌تر بودن سرعت اعمال سیاست‌های انقباضی آمریکا باعث میشود که دلار همچنان به عنوان ارز پیشتاز در سه ماهه سوم در جهان عمل کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: