کد خبر: ۳۷۸۲۹۹
۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۰
0
عضو کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با تاکید براینکه قیمت‌گذاری اینترنت باید از حالت دستوری خارج شود، اظهار کرد: با وجود مخالفت وزارت ارتباطات قیمت اینترنت اصلاح می‌شود.
با وجود مخالفت وزارت ارتباطات قیمت اینترنت اصلاح می‌شود
علی توسلی، عضو کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در گفتگو با نبض بازار تصریح کرد: تعرفه هوشمند به معنای آن است که قیمت‌تمام‌شده را با قیمتی که به مصرف‌کننده فروخته می‌شود، تنظیم کرد. این تنظیم باید به گونه‌ای انجام شود که بتواند تنوع تعرفه ایجاد کند و با نیاز مصرف‌کننده متناسب شود. هدف اصلی طرح این است که قیمت‌گذاری اینترنت از حالت دستوری کنونی خارج شود.


وی افزود: البته اکنون جدول تثبیت‌شده‌ای وجود دارد که باید از آن خارج شویم و به سیستمی که قیمت تمام‌شده را محاسبه کند و درصدی هم برای سود تعیین کرده و الزام نیز داشته باشد که تنوع سرویس ایجاد شود را پیاده‌سازی کرد.


تعرفه هوشمند اینترنت فعلا در حد یک ایده است


توسلی با تاکید براینکه تعرفه هوشمند اینترنت فعلا در حد یک ایده است و با این روند به نظر نمی‌رسد که اجرایی شود، عنوان کرد: از زمان وزارت آقای واعظی در وزارت ارتباطات، سنگ نادرستی در خصوص تثبیت تعرفه اینترنت در چاه انداخته شد که اکنون بیرون آوردن آن کاری دشواراست. در آن زمان این تصمیم تنها با اهداف سیاسی اخذ شد و فکری برای کسب و کار‌ها نشد. یک پروژه انتخاباتی بود که در دوران وزارت آقای آذری جهرمی نیز ادامه یافت.


عضو کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران خاطرنشان کرد: علت حادشدن شرایط این است که دولت می‌گوید کار‌های توسعه‌ای و زیرساختی خود را برای کیفیت اینترنت انجام دهید، اما تعرفه ثابت بماند و تولیدکنندگان نیز می‌گویند که کار با این شرایط شدنی نیست.


دعوای سیاسی دولت و مجلس بر سر اینترنت و ملاحظات به وجود‌آمده


توسلی عنوان کرد: به این دلیل که بسیاری از کالا‌ها و خدمات در حال افزایش قیمت هستند اکنون بر روی قیمت اینترنت حساسیت زیادی وجود دارد و از سوی دیگر دعوای سیاسی میان مجلس و دولت ملاحضاتی را به وجود آورده است درحالی که موضوع قیمت‌گذاری اینترنت یک امر منطقی است. قیمت تمام‌شده باید محاسبه شود و با در نظر گرفتن سودی منطقی قیمت اینترنت به فروش برسد.


هزینه‌های تولید اینترنت ۲۶۰ درصد افزایش یافته است


وی ادامه داد: در چهار سال گذشته حدود ۲۶۰ درصد افزایش هزینه‌های تولید در بخش اینترنت ایجاد شده است و حتی اگر ۱۰۰ درصد هم در قیمت اینترنت افزایش ایجاد شود تولیدکنندگان راضی خواهند بود.


عضو کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران درباره محدودیت‌های که در خصوص متعادل‌سازی نرخ اینترنت در کشور وجود دارد، گفت: فضای اجتماعی کشور به دنبال افزایش قیمت بسیاری از کالا‌ها و خدمات در کنار فضای بسته‌ای که سال‌ها اجازه افزایش تعرفه اینترنت را نداده است، موجب شده تا تعرفه‌ها برای سال‌ها ثابت بماند و از نرخ‌های واقعی عقب باشد. شرکت‌های تولیدی در این بخش اکنون واکنش‌هایی نشان داده‌اند.


توسلی درپاسخ به این پرسش که موضوع تعرفه دستوری اینترنت به معنای ارایه یارانه به تولیدکنندگان این بخش است، خاطرنشان کرد: مخابرات ایران که شرکتی دولتی و نیمه دولتی بوده است از گذشته موظف بود تا بخشی از امکانات توسعه‌ای را فراهم کند و این توسعه در شهر‌های کوچک، بخش‌ها و حتی روستا‌های کوچک نیز بوده است؛ در آنجا ملاک این نبود که آیا شرکت مخابرات سود می‌کند یا خیر؛ و شرکت مخابرات در آن سال‌ها زیا‌ن‌ده بود، اما از آنجا که این شرکت در گذشته در مشهد سود داشت خیلی مهم نبود و بخشی از سود شهر‌های بزرگی مانند مشهد را صرف سرمایه‌گذاری و توسعه در شهر‌های کوچک می‌کرد.


وی ادامه داد:‌بحث این است که اگر قرار باشد این کار را بخش خصوصی انجام دهد باید حتما در همه جا با سودآوری همراه باشد راهکار دیگر این است که شرکت‌هایی مانند همراه اول و ایرانسل که سود‌های خوب و کلان می‌برند کار زیرساخت را در همه جای کشور انجام دهند یا آنکه مانند طرح یو اس او عمل شود.


عضو کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران تصریح کرد: برای ایجاد یک فضای مخابراتی اگر کمتر از ۵۰۰ یوزر وجود داشته باشد اصلا اقتصادی نیست بنابراین در روستا‌ها که ۵۰ تا ۱۰۰ کاربر دارد این پروژه اصلا اقتصادی نیست و باید حمایت‌های مالی وجود داشته باشد به طور مثال سود از سازمان ملل تامین شود یا دولت آن را پرداخت کند و اپراتور‌ها را مکلف کند که وارد سرمایه‌گذاری در این بحث شوند.


توسلی گفت: یک راهکار دیگر نیز این است که از نوع توزیعی که در شهر‌ها وجود دارد، بخش خصوصی نیز موظف شود در مقابل این شرط یا حق‌امتیاز در نقاط محروم نیز سرمایه‌گذاری کند.


با وجود مخالفت وزارت ارتباطات قیمت اینترنت اصلاح می‌شود


وی در پاسخ به این پرسش که با وجود مخالفت صریح ارتباطات با افزایش تعرفه اینترنت نرخ آن تغییر خواهد کرد، تصریح کرد: به نظر من تعرفه اینترنت افزایش خواهد یافت، چون ارایه خدمات با روند کنونی دچار مشکل خواهد شد. یک شرکت متوسط اکنون با افزایش هزینه‌های دستمزد رو به رو است. هزینه تمام‌شده دربخش خدمات تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد، این قاعده در تولید به اینگونه نیست، چون به طور مثال تولیدکننده ۸۰۰ کارگر دارد و حجم تولید متفاوت است و تاثیر افزایش دستمزد به این گونه نیست. درحالی که در بخش خدمات تاثیر افزایش حقوق اینگونه نیست.


شرکت‌های کوچک قادر به ادامه حیات نیستند


وی عنوان کرد: شرکت‌های معتبر زیر ۱۰ تا ۱۲ نفر دیگر امکان دوام ندارند مگر آنکه کار و فعالیت دیگری انجام دهند و شرکت‌های بیش از ۱۰۰ نفر فقط امکان بقا دارند و وقتی این افزایش وجود دارد، چگونه می‌توان با تعرفه‌های گذشته خدمات ارایه داد بنابراین افزایش تعرفه به وجود خواهد آمد.


وی درباره کاهش سرعت اینترنت نیز اظهار کرد: تولیدکنندگان تمایلی به کاهش سرعت اینترنت ندارند و کار آن‌ها این است که پکیج‌های مختلف تهیه کرده و در حجم بازی می‌کند به طور مثال می‌گوید اگر ۱۵ مگ قرار است از من خدمات بگیری باید ۳۰ گیگ حجم با قیمت مثلا ۲۰۰ هزار تومان خریداری کنید.


وی درباره کاهش کیفیت اینترنت نیز گفت: کیفیت اینترنت هیچ ارتباطی با تولیدکنندگان ندارد برای اینکه شبکه موجود شبکه مخابرات کشور است و روی‌ای دی اس ال شبکه مربوط به مخابرات بوده و تولیدکننده هیچ نقشی در آن ندارد. شبکه نیز فیبرکشور است و اگر به هردلیلی پر می‌شود، پرووایدر‌ها کاری نمی‌توانند انجام دهند و تنها پهنای باند روی شبکه می‌گذارند.


وی گفت: پهنای باند نیز در اختیار شرکت زیرساخت است که سال گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان سود کرده است و اگر سرشیر را ببندد و به پرووایدر سرویس خوب ارایه ندهد، طبیعی است که به مصرف‌کننده سرویس خوب نمی‌رسد.


تشریح پارامتر‌های موثر بر سرعت اینترنت


وی گفت: نکته قابل توجه دیگر این است که در یک مرکز مخابراتی ۲۰ هزار کاربر مربوط به ۵ شرکت وجود دارد اگر یکباره حجم مصرف بالایی داشته باشند، طبیعی است که سرعت افت می‌کند و این موارد پارامتر‌هایی موثر هستند که برسرعت تاثیردارد.


وی تاکید کرد: پرووایدر‌ها نه خست به خرج می‌دهند و نه سرعت را کم می‌کنند، چون به نفعش است که مصرف‌کننده مصرف بیشتری داشته باشد، اما پارامتر‌های محدودکننده زیاد است از یکسو فرهنگ مصرف، فاصله با مخابرات و ... در سرعت تاثیر دارد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: