کد خبر: ۳۷۸۶۲۷
۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
0
محدود کردن صادرات گاز‌های نجیب روسیه بر زنجیره تامین نیمه هادی‌ها فشار وارد می‌کند و موجب کمبود تراشه در جهان و افزایش قیمت این کالا می‌شود.
بحران کمبود تراشه تشدید می‌شود
تارنمای روزنامه «گلوبال تایمز» چین عنوان داشت که محدودیت‌های دولت روسیه بر صادرات گاز‌های مورد استفاده در تولید نیمه هادی‌ها ممکن است کمبود تراشه در بازار جهانی را تشدید کند و قیمت‌ها را بیشتر افزایش دهد.

«شیانگ لیگانگ» مدیر کل Information Consumption Alliance مستقر در پکن اعلام کرد که این محدودیت‌ها می‌تواند بر تولید داخلی نیمه هادی چین هم تأثیر بگذارد. این کشور بزرگترین مصرف کننده تراشه در جهان است و به شدت به تراشه‌های وارداتی وابسته است.

به گفته شیانگ، چین در سال ۲۰۲۱ حدود ۳۰۰ میلیارد دلار تراشه وارد کرد که برای تولید اتومبیل، تلفن‌های هوشمند، رایانه، تلویزیون و سایر دستگاه‌ها استفاده می‌شود. وی تصریح کرد: بخش‌هایی که وابستگی زیادی به تراشه‌های وارداتی دارند ممکن است به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار گیرند. البته تأثیر این کمبود بر صنایعی که از تراشه‌های قابل تولید توسط شرکت‌های چینی مانند SMIC استفاده می‌کنند کمتر خواهد بود.

هفته گذشته، روسیه در واکنش به تحریم‌های اتحادیه اروپا که صادرات فناوری به این کشور را هدف گرفت، محدودیت‌هایی را در مورد صادرات گاز‌های نجیب یا خنثی اعمال کرد.

گاز‌های نجیب یا بی اثر گاز‌هایی همچون نئون، آرگون، زنون و ... هستند که در فرآیند تولید نیمه هادی اهمیت بسیاری دارند. نیمه هادی‌ها نیز برای ساخت ریزتراشه‌هایی استفاده می‌شوند که در تولید وسایل الکترونیک، ماشین‌ها و لوازم خانگی کاربرد دارند.

از ابتدای همه گیری کووید، کمبود جهانی نیمه هادی‌ها وجود داشته است، اما آغاز درگیری در اوکراین این مشکل را تشدید کرده است. تامین‌کنندگان اوکراینی Ingas و Cryoin تا پیش از این حدود ۵۰ درصد گاز نئون جهان را برای مصارف نیمه‌رسانا تحویل می‌دادند، اما بخش مهمی از این گاز را از روسیه وارد می‌کردند. از زمان آغاز جنگ قیمت جهانی گاز‌های نئون و زنون به شدت افزایش یافت و اکنون با قانون تحریمی روسیه وضع بدتر هم می‌شود.

طبق گزارش ها، روسیه تا ۳۰ درصد از نئون مصرفی جهان را تامین می‌کند. چین و ژاپن دیگر تولیدکنندگان عمده گاز‌های نجیب هستند، اما منابع آن‌ها بیشتر در داخل کشورشان مصرف می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: