عملکرد بازار سرمایه در ۲۴ خرداد بررسی شد؛
کد خبر: ۳۷۸۶۵۹
۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱
0
امروز شاخص کل روند صعودی را حفظ کرد، اما کم توان‌تر از روز گذشته بود. در ۴۰ دقیقه پایانی معاملات شاخص روند نزولی داشت و از رمق افتاد.
شاخص از نفس افتاد
در معاملات روز سه‌شنبه بیست و چهارم خرداد، شاخص کل بورس پایتخت با صعود ۲ هزار و ۶۱۹ واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و ۵۷۴ هزار و ۶۵ واحد رسید.

شاخص هم وزن بورس نیز با رشد ۷۷۰ واحدی در سطح ۴۲۹ هزار و ۹۳۰ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۵۹ واحد بالا آمد و در سطح ۲۱ هزار و ۴۸۱ واحد قرار گرفت.

جریان پول حقیقی
امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۳۱۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام وبملت (بانک ملت) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۳۴ میلیارد تومان بود. پس از وبملت، نماد‌های حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایرام) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

نماد‌های پیشران
امروز نماد‌های «میدکو»، «فخوز» و «نوری» بیشترین تأثیر را در صعود شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نماد‌های «فملی»، «شبریز» و «شستا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل داشتند.

در فرابورس نیز نماد‌های «بپاس»، «فغدیر» و «دماوند» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «کگهر»، «آریا» و «ددانا» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.

در جدول پرتراکنش‌ترین نماد‌های بورس سآبیک صدرنشین است و شستا و خگستر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز ددانا، فزر و مدیریت پرتراکنش‌ترین نماد‌ها هستند.

امروز قیمت سهام اغلب نماد‌های پالایشی افت کرد و گروه «فراورده‌های نفتی و کک» قرمزترین گروه بازار سهام بود.

افت ارزش معاملات خرد
امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۰ هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۳ هزار و ۵۷۱ میلیارد تومان بود که ۳۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۱۲ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۴ هزار و ۹۱۷ میلیارد تومان رسید.
 

عرضه و تقاضای پایانی بازار
در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و ۱۱ میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۶۶ درصد افت کرد و در رقم ۱۰۹ میلیارد تومان ایستاد.

امروز نماد کویر (شرکت فولاد سپید فراب کویر) با صف خرید ۱۸ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کویر، نماد‌های خزامیا (شرکت زامیاد) و خمحور (شرکت تولید محور خودرو) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد فمراد (شرکت آلومراد) تعلق داشت که ارزش آن ۳.۵ میلیارد تومان بود. پس از فمراد، نماد‌های زملارد، ولکار، افرا و مفاخر بیشترین صف فروش داشتند.

چشم‌انداز بورس فردا
بورس تهران امروز برخلاف روز گذشته که رشدی حدود ۳درصدی را به ثبت رسانده بود نتوانست انتظار سهامداران را برآورده کند. کارشناسان اعتقاد دارند جهش روز گذشته شاخص طبیعی نبوده و تکرار دوباره روند دیروز بسیار بعید است.

بسیاری از فعالان بازار سرمایه هم بر این باورند که دستکاری در شاخص و تابلو‌های بازار سرمایه باعث اتفاقات دیروز شده بود.

حال اگر این فرضیه درست باشد به احتمال بسیار زیاد باید منتظر آرام شدن فضای بازار باشیم. برخلاف آنچه سهامداران در ابتدای هفته شاهدش بودند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: