کد خبر: ۳۷۹۰۶۷
۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
0
یک مقام آژانس پناهندگان سازمان ملل گفت که حدود ۸۰۰ پناهجوی سوری هر هفته از ترکیه به کشور خود بازمی‌گردند.
مقام سازمان ملل: حدود ۸۰۰ سوری هر هفته از ترکیه بازمی‌گردند
یک مقام آژانس پناهندگان سازمان ملل گفت که حدود ۸۰۰ پناهجوی سوری هر هفته از ترکیه به کشور خود باز می‌گردند، اما شرایط برای بازگشت داوطلبانه گسترده مناسب نیست.

ترکیه میزبان حدود ۳.۷ میلیون سوری است که بزرگترین جمعیت پناهجو در جهان است، اما بدتر شدن احساسات عمومی در ترکیه دولت را بر آن داشته تا روی طرح‌هایی برای بازگرداندن آن‌ها کار کند. دولت «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه گفته که قصد دارد حدود یک میلیون سوری را در خانه‌های ساخته شده از بلوک سیمانی که در شمال غرب این کشور ساخته می‌شوند، اسکان دهد. این طرح‌ها حمایت بین‌المللی را جلب نکرد و نماینده ترکیه در کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) روز دوشنبه گفت که شرایط سوریه برای بازگشت بسیاری از پناهجویان مناسب نیست.

«فیلیپ لکلرک» در مصاحبه‌ای در استانبول به خبرگزاری رویترز گفت سطح عدم اطمینان در سوریه این روز‌ها امکان بازگشت داوطلبانه گسترده را فراهم نمی‌کند. وی افزود هر هفته حدود ۸۰۰ سوری که عمدتا مجرد هستند به مناطق مختلف شمال سوریه باز می‌گردند، اما اکثر سوری‌ها معتقدند که در ترکیه خواهند ماند، زیرا شرایط اقتصادی آنجا نسبت به سوریه مساعدتر است.

وی با ادعای اینکه شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی سوریه رو به وخامت است، گفت: طبیعاً مردم بر این باورند که با توجه به پیشرفت ناچیزی که شاهد آن هستیم، آینده آن‌ها در ترکیه است نه سوریه.

اوکراین

فیلیپ لکلرک در بخش دیگری از مصاحبه با رویترز، گفت مهم است که روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل بر روی صادرات غلات اوکراینی کار کنند تا بر تأثیرات منفی مشکلات امنیت غذایی در سراسر جهان غلبه کنند.

وی مدعی شد محاصره عملی از سوی روسیه منجر به تعطیلی صادرات مواد غذایی از اوکراین، یکی از منابع اصلی غلات و روغن غذایی در جهان شده و باعث نگرانی بین‌المللی در مورد کمبود و گرسنگی جهانی شده است.

طبق این گزارش، سازمان ملل در تلاش است برای از سرگیری صادرات اوکراین و صادرات مواد غذایی و کود روسیه که به گفته مسکو بر اثر تحریم‌ها آسیب دیده‌اند، توافقی را میانجیگری کند.

به گفته این مقام سازمان ملل، افزایش قیمت غلات باعث بدتر شدن مسائل امنیت غذایی در سراسر جهان از جمله افغانستان، غرب آسیا و شاخ آفریقا شده است. لکلرک گفت: این مهم است که سازمان ملل، فدراسیون روسیه، اوکراین و ترکیه تلاش کنند تا بر روی امکان صادرات غلات اوکراینی - چه از طریق دریا و چه زمینی از طریق رومانی، کار کنند.

روسیه می‌گوید برای محموله‌های غلات اوکراین از بنادر دریای سیاه گذرگاه ایمن ارائه کرده است، اما مسئولیتی برای ایجاد این کریدور‌ها را ندارد و ترکیه پیشنهاد کرده که کشتی‌ها می‌توانند در اطراف مین‌های دریایی هدایت شوند.

لکلرک در خصوص مهاجران اوکراینی هم اظهار داشت ۱۴۵ هزار اوکراینی از زمان تهاجم روسیه به ترکیه وارد شده‌اند و ۱۰ هزار نفر علاوه بر ۲۰ هزار نفری که قبلاً مجوز اقامت داشتند، مجوز دریافت کرده‌اند. این مقام افزود که ۵۰۰۰ نفر دیگر درخواست حمایت بین‌المللی کردند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: