April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۹۴۵۶
۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
0
زخم عبارت است از شکستگی در پوست یا غشای مخاطی، همراه با از دست دادن بافت در سطح. زخم ها می توانند در داخل و خارج از بدن، از جمله در امتداد پوشش روده بزرگ و راست روده، و روی مقعد ایجاد شوند. 

چرا دچار زخم مقعد می‌شویم؟

زخم عبارت است از شکستگی در پوست یا غشای مخاطی، همراه با از دست دادن بافت در سطح. زخم ها می توانند در داخل و خارج از بدن، از جمله در امتداد پوشش روده بزرگ و راست روده، و روی مقعد ایجاد شوند. 

اگرچه آنها اغلب با بیماری کرون همراه هستند، اما زخم مقعد می تواند به دلیل عوامل دیگری نیز رخ دهد. پزشکان مایلند شما بدانید که این وضعیت قابل درمان است. از آنجایی که علائم زخم مقعد می‌تواند با چندین بیماری دیگر روده بزرگ همراه باشد، تشخیص صحیح و دقیق بسیار مهم است. بیماران مبتلا به علائم زخم مقعد معمولاً به دلیل خجالت یا ترس، مراجعه و درمان را به تاخیر می اندازند که منجر به رنج بیشتر و بدتر شدن وضعیت می‌شود.

به همین دلیل است که ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا محیطی راحت، خصوصی و درمانی ساده و در عین حال دلسوزانه را برای بیماران فراهم کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد زخم مقعد و روش‌های درمان آن، در ادامه مطلب با ما همراه باشید:

علت زخم مقعد چیست؟

زخم مقعد می تواند از بیماری های مقاربتی، خارش مقعدی (خارش مقعد) و حتی عوارض جانبی برخی داروها ناشی شود. علل دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:

بیماری کرون

بیماری کرون یکی از علل شایع زخم مقعد است. این بیماری باعث التهاب و زخم در امتداد دستگاه گوارش می‌شود.

یبوست

یبوست و خشکی مدفوع یکی از شایع ترین علل ایجاد زخم و ترک در مقعد است. با توجه به اینکه مقعد یک عضو حساس است، ایجاد فشار و کشش بیش از اندازه در کانال مقعدی می‌تواند باعث نازک شدن پوست دیواره مقعد شود. در چنین شرایطی احتمال ایجاد ترک و زخم مقعد افزایش می‌یابد. بنابراین باید به موقع برای پیشگیری و درمان زخم مقعدی اقدام کنید.

افتادگی روده

ایجاد پرولاپس یا بیرون زدگی روده از مقعد یکی از مشکلات گوارشی است که می‌تواند با ایجاد حساسیت و زخم در مقعد همراه باشد. راه درمان پرولاپس رکتوم جراحی و لیزر است.

بواسیر

هموروئید یا بواسیر یکی از شایع‌ترین عارضه‌های ناحیه نشیمنگاه است که تقریبا نصف مردم در طول زندگی‌شان به آن دچار می‌شوند. علائم بواسیر شامل برآمدگی، التهاب و تورم، درد، سوزش، خارش و گاهی زخم مقعد است. این بیماری در دو نوع داخلی و خارجی ایجاد می‌شود و اگر به موقع درمان نشود پیشرفته خواهد شد. معمولا در نوع پیشرفته علائم بواسیر بسیار آزاردهنده می‌شود و فرد قادر به تحمل آن نخواهد بود. در چنین شرایطی فقط جراحی و لیزر روش‌های مطمئن برای درمان این بیماری هستند.

چرا دچار زخم مقعد می‌شویم؟

رابطه جنسی مقعدی

حالت ارتجاعی مقعد در مقایسه با واژن بسیار کمتر است و برقراری رابطه جنسی مقعدی فشار زیادی به کانال مقعد وارد می‌کند. وارد شدن فشار بیش از اندازه در این ناحیه می‌تواند زمینه ساز بروز بیماری‌هایی مثل هموروئید، شقاق، زخم مقعد و غیره شود. 

بیماری‌ و عفونت‌های جنسی

برخی از بیماری‌های مقاربتی مثل زگیل تناسلی، می‌توانند منجر به ایجاد زخم در ناحیه مقعد شوند. بیماری‌هایی مثل زگیل و تبخال تناسلی، کلامیدیا، مایکوپلاسما، هموفیلوس و غیره از این دسته بیماری‌ها هستند.

شقاق یا فیشر

بیماری شقاق یا فیشر مقعد هم به معنی ایجاد ترک یا زخم در مقعد است که علت ایجاد آن معمولا گرفتگی و اسپاسم در عضلات اسفنکتر مقعدی است. علائم شقاق هم مشابه هموروئید دردناک است و گاهی این دو عارضه باهم اشتباه گرفته می‌شوند. اگر زخم ایجاد شده سطحی باشد، بیماری از نوع حاد و اگر عمقی باشد شقاق مزمن است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بیماران مبتلا به زخم مقعد معمولا به دلایل مختلف مراجعه به پزشک را به تعویق می اندازند. هر چقدر دیرتر برای درمان زخم مقعدی اقدام کنید، بیماری تان پیچیده تر می شود و علائم دردناک تری را تجربه می کنید. برای درمان این عارضه مراجعه به پزشک متخصص آنورکتال یا جراح عمومی که تخصص کافی در این زمینه را داشته باشد بهترین گزینه است.

بعد از مراجعه به پزشک، تمامی معاینات فیزیکی لازم برای تشخیص بیماری شما و بهترین روش درمان زخم مقعدی پیشنهاد می شود. روش های معاینه مقعدی شامل سیگموئیدوسکوپی، آنوسکوپی و سونوگرافی رکتال است که بسته به نظر پزشک و در صورت نیاز برای تشخیص دقیق تجویز می شود. 

روش‌های مناسب درمان زخم مقعدی

در بالا توضیح دادیم که زخم مقعد می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد و با توجه به علت زمینه‌ای ایجاد این عارضه، روش درمان هم انتخاب می‌شود. بعد از مراجعه به پزشک و تشخیص علت دقیق بیماری، یکی از روش‌های زیر برای درمان زخم مقعد به شما پیشنهاد داده می‌شود:

درمان خانگی

بسیاری از افراد تمایلی به مراجعه به پزشک ندارند و به دنبال روش‌های خانگی برای درمان زخم مقعدی هستند. اما به خاطر داشته باشید روش های خانگی همیشه موثر نیستند و استفاده طولانی مدت از این روش ها می تواند باعث پیچیده تر شدن بیماری و سخت تر شدن روند درمان شود.

روش های خانگی که می توانند به شما کمک کنند شامل موارد زیر است:

 

  • نوشیدن آب و مایعات کافی
  • داشتن رژیم غذایی پر فیبر
  • استفاده از داروهای موضعی که توسط پزشک تجویز شده
  • داشتن تحرک کافی
  • گرفتن حمام سیتز یا نشیمن
  • پیشگیری از یبوست و خشکی مدفوع

 

درمان دارویی

قبل از اینکه از هرگونه دارو برای درمان زخم مقعد استفاده کنید، باید با پزشک متخصص مشورت کنید. در برخی شرایط به علت وخامت زخم مقعد، ممکن است این عارضه با دارو درمان نشود و نیاز به درمان‌های جدی تری باشد. برخی از داروهایی که توسط پزشک برای درمان زخم مقعد پیشنهاد می‌شوند به شرح زیر است:

 

  • پماد نیتروگلیسیرین
  • پماد لیدوکائین
  • پماد تتراسایکلین
  • پماد زینک اکساید
  • پماد آنتی فیشر

درمان با لیزر

یکی از روش‌های نوینکه امروزه جایگزین جراحی شده و برای درمان زخم مقعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد، لیزر است. لیزر یک روش سرپایی است که با بیهوشی موضعی و در زمانی کمتر از نیم ساعت انجام می‌شود. این روش در مقایسه با جراحی مزایای فراوانی دارد و بیمار هیچگونه درد و ناراحتی را در هنگام انجام آن متوجه نمی‌شود. مزایای لیزر زخم مقعدی به شرح زیر است:

 

  • بیمار درد و خونریزی را احساس نمی کند
  • احتمال بازگشت مجدد زخم مقعد نزدیک به صفر است
  • نیازی به مراقبت های بعد از عمل نمی باشد
  • بیمار بعد از عمل بلافاصله مرخص می‌شود
  • جای زخم بعد از عمل باقی نخواهد ماند

 

https://www.crssny.com/conditions/anal-ulcers/

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: