April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۹۸۱۴
۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
قیمت خرید مسکن به واسه افزایش مصالح ساختمانی افزایش یافته است که در گرو آن کمتر کسی می‌تواند در شرایط اقتصادی فعلی در ایران خانه بخرد و به خرید آپارتمان در ترکیه رو می‌آروند.
تاثیر مذاکرات بر بازار مسکن
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده در پاییز ١٤٠٠ از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ٤٩٧٦٩٩ هزار ریال با میانگین مساحت ٣٤٣ مترمربع بوده است که نسبت به فصل قبل ٣,٨ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢٠.٦ درصد افزایش داشته است.

متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده در پاییز١٤٠٠ از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ٣٣٤٨٦١ ریال با میانگین مساحت ٨٦ مترمربع و متوسط عمر بنای ١٣ سال بوده است که نسبت به فصل قبل ٠,١ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٦.٤ درصد، افزایش داشته است.

متوسط مبلغ اجاره‎ی ماهانه به‌علاوه‎ی سه درصد ودیعه‎ی پرداختی برای اجاره‎ی یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده درپاییز ١٤٠٠ از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ٨٦٩٦٥٠ ریال با میانگین مساحت ٧٦ مترمربع و متوسط عمر بنای ١٥ سال بوده است که نسبت به فصل قبل ٠,١ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٩.٨ درصد، افزایش داشته است. اطلاعات بیشتر از طریق فایل پیوست قابل دستیابی است.
 
بر همین اساس قیمت خرید مسکن به واسه افزایش مصالح ساختمانی افزایش یافته است که در گرو آن کمتر کسی می‌تواند در شرایط اقتصادی فعلی خانه بخرد. شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای بیمار گونه در حال حرکت است که حتی مستاجران را در شرایط سختی قرار داده است.

به طور مثال قیمت هر متر مربع خانه در محله آزادی منطقه ۱۷ با عمر بنا ۱۰ سال، ۳۴ میلیون تومان است که در سال گذشته این عدد زیر ۳۰ میلیون تومان بوده است.

بر اساس اینکه مردم جامعه رو به فقیری قدم می‌گذارند و کسی نمیتواند با شرایط فعلی خانه بخرد و اگر هم بتوان بسیار کم است، کسانی که خانه دارند هم به سمت فروش و خرید خانه در کشور‌های اطراف میکنند که از نظرشان نوعی سرمایه گذاری بلند مدت محسوب می‌شود.
 
متوسط قیمت هر متر مربع خانه در استانبول حدود ۱۵۰۰۰ لیر یعنی ۳۰ میلیون تومان به پول ایران است.

این در حالی است که متوسط قیمت هر متر مربع خانه در تهران ۵۰ میلیون تومان است. البته این حداقل قیمت خرید مسکن در استانبول است و به گزارش برخی از سایت‌ها قیمت مسکن در استانبول گا‌ها به متری بیش از ۸۰ میلیون تومان هم می‌رسد. همچنین برای خرید یک خانه کوچک و بدون اتاق خواب که سوئیت نامیده می شود باید ۷۰۰ هزار لیر هزینه شود.
 
نام شهر متوسط قیمت برای هر متر مربع
استانبول ۱۵۰۰۰ لیر ( ۳۰ میلیون تومان به پول ایران)
ازمیر ۱۲۵۶۹ لیر (۲۵  میلیون تومان به پول ایران)
آنتالیا ۹۱۰۰ لیر (۲۰ میلیون تومان به پول ایران)
آنکارا ۶۹۰۰ لیر (۱۳ میلیون تومان به پول ایران)
بدروم ۷۲۰۰ لیر (۱۵ میلیون تومان به پول ایران)
دنیزلی ۴۵۰۰ لیر (۱۰ میلیون تومان به پول ایران)

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: