کد خبر: ۳۸۰۱۸۴
۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰
0
نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند. شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
۳ مدل خودرو سواری روز فرانسه در ایران تولید می‌شود
ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آن‌ها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد. «اقتصادنیوز» از آبان ۱۳۹۹ هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های ۱۳۵۰، ۱۳۶۰، ۱۳۷۰، ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۲، ۱۳۶۲، ۱۳۷۲، ۱۳۸۲ و ۱۳۹۲ تقدیم مخاطبان می‌شود.

۱۸ تیر ۱۳۵۲؛ بحران دلار اوج می‌گیرد

امروز بحرانی‌ترین روز معاملات ارز بود و دلار در بازار آزاد در پایین‌ترین سطح قرار گرفت و ۶۸ ریال معامله شد.

صرافان بازار در مورد این نوسان شدید اظهار می‌کنند که در روز‌های گذشته زمزمه سقوط مجدد دلار از هر طرف شنیده می‌شد تا اینکه ناگهان قیمت این ارز نسبت به هفته‌های گذشته تا ۲.۲۰ ریال کاهش یافت.

امروز مارک آلمان غربی ۲۹.۹۰ تا ۳۰ ریال بود و معامله روی آن به ندرت صورت می‌پذیرفت. فرانک سوئیس نیز ۲۵.۷۰ ریال و فرانک فرانسه ۱۷.۵۵ ریال فروش می‌رفت.

معاملات طلا در بازار تهران تثبیت شده است و سطح قیمت پهلوی از ۱۹۰ تا ۱۹۲ تومان تجاوز نمی‌کند.

قیمت شمش نیز در حدود مثقالی ۱۱۵ تومان است. امروز نیم‌پهلوی ۹۶ تومان و ربع پهلوی ۴۷ تومان فروخته شده است.

بانک‌های مرکزی اروپا به همراه مقامات بانکی آمریکا، ژاپن و کانادا و بار دیگر برای بررسی بحران گردهم آمدند.

ساخت گذرگاه میدان شهناز آغاز شد

مجسمه‌هایی که ۱۲ سال قبل در میدان بزرگ شهناز روی حوضچه‌های زیبایی کار گذاشته شده بود، روز گذشته از جا کنده شد و بدین ترتیب فوران آب از دهان فواره‌ای اسب‌های سفید که به تقلید از فواره‌های ایتالیایی در وسط میدان شهناز نصب شده بود، قطع گردید.

این مجسمه‌ها در زمان موسی مهام نصب شده بود که در روز افتتاح برای این میدان عمر جاودانه پیش‌بینی کرد.

از جابجا شدن فواره‌های میدان شهناز، «مفت آبادی‌ها» دلخور شدند، زیرا که این میدان مرکز گردش و تفریح و هواخوری مردم این شهرک به حساب می‌آمد.

ماموران شهرداری زیر اراضی میدان را برای تونل‌سازی شکافتند.

شهردار تهران چندی پیش اعلام کرد که طرح ساختمان دو گذرگاه آزمایشی را به منظور آسوده و یکسره کردن ترافیک خیابان تهران نو و خیابان‌های شاهرضا و نظام‌آباد و شهناز آماده کرده است.

۱۸ تیر ۱۳۶۲؛ قوانین جدید مالیاتی به‌زودی تقدیم مجلس می‌شود
رئیس شورای عالی مالیاتی گفت: به‌طور کلی بعد از انقلاب شورای عالی مالیات توسط دفتر فنی مالیاتی انجام داده می‌شد. به همین سبب قسمت عمده‌ای از وظایف این شورا که شامل اعلام نظر در مورد مقررات مالیاتی، تعیین و تفسیر قوانین، پیشنهاد تغییرات در قوانین و همچنین بررسی وضعیت حوزه‌های مالیاتی و اعلام‌نظر مشورتی و رسیدگی به شکایات مالیاتی می‌باشد معطل مانده بود.

محمد تقی‌نژاد افزود: طبق تصویب مجلس شورای اسلامی به شورای عالی مالیاتی صلاحیت داده شد که به شکایات واصله رسیدگی کند.

بعد از تصویب و ابلاغ این قانون درنتیجه تشکیل دیوان عدالت اداری این توهم برای شورا پیش آمد که با وجود دیوان عدالت اداری شورا دیگر موضوعیت نخواهد داشت.

تقی‌نژاد در مورد لزوم تغییر در قوانین مالیاتی گفت: قوانین فعلی مالیاتی قوانین مصوب سال ۱۳۴۵ است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای تطبیق این قوانین با قوانین اسلامی لوایحی به شورای انقلاب و مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

با وجود این اصلاحات قوانین مذکور با پراکندگی زیادی همراه بود و این نیاز به شدت احساس می‌شود که هرچه زودتر قانون مالیاتی منطبق با اصول و موازین اسلامی به مرحله اجرا درآید.

۱۸ تیر ۱۳۸۲؛ ۳ مدل خودرو سواری روز فرانسه در ایران تولید می‌شود

قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد: شرکت سایپا با سیتروئن فرانسه برای تولید سه مدل خودروی سواری در ایران توافق کرد.

مهندس سیدحسین امیری گفت: تولیدات جدید که به منظور تکمیل زنجیره محصولات این گروه خودروسازی انجام می‌شود، شامل خودرو‌های C۵، C۴ معمولی و C۴ صندوق‌دار است.

وی با بیان اینکه خودرو‌های فوق اکنون در فرانسه به جای زانتیا تولید می‌شود، افزود: سه مدل خودرو یادشده که در رده خودرو‌های لوکس هستند، در شمارگان پایین و تامین نیاز بخشی از بازار، تولید خواهند شد.

امیری گفت: پیشنهاد فرانسه به ایران این است که خودرو مدل صندوق‌دار C۵ در ایران تولید و ایران در پایگاه منطقه‌ای این خودرو تبدیل شود.

۱۸ تیر ۱۳۹۲؛ کاهش ۳۰ درصدی قدرت خرید مصرف‌کننده

گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد قدرت خرید مصرف‌کننده در کشور در اردیبهشت‌ماه امسال در حدود ۲ درصد کاهش یافته است.

براساس گزارش بانک مرکزی، تازه‌ترین گزارش شاخص بهای مصرف‌کننده نشان می‌دهد که قیمت کالا‌ها و خدمات مصرفی در کشور در دومین سال‌جاری با افزایش ۲ درصدی روبه‌رو بوده است. این گزارش حاکی از این است که متوسط قیمت‌ها در اردیبهشت‌ماه سال ۹۲، نسبت به اردیبهشت سال قبل، رشدی ۴۱.۷ درصدی به خود دیده است.

همچنین میانگین قیمت‌ها در دو ماه نخست امسال در مقایسه با دو ماه ابتدایی سال ۹۱ حدود ۴۱.۹ درصد افزایش یافته است.

علاوه‌بر این، تورم میانگین اردیبهشت‌ماه سال ۹۲ با افزایش ۳۴ درصدی مواجه بوده است.

به این ترتیب می‌توان چنین محاسبه کرد که قدرت خرید مصرف‌کننده نوعی در اردیبهشت‌ماه (با فرض ثابت بودن درآمد اسمی او در این ماه) حدود ۲ درصد کاهش یافته است.

علاوه‌بر این، محاسبه تغییرات قدرت خرید با استفاده از رشد سالانه قیمت‌ها (تورم نقطه‌ای اردیبهشت) نشان می‌دهد در بازه زمانی یک ساله منتهی به اردیبهشت‌ماه امسال، قدرت خرید خانوار‌های مصرف‌کننده کشور در مناطق شهری در حدود ۲۹.۴ درصد کاهش یافته است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: