April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۰۹۶۸
۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰
0
در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی دو اتفاق مهم به ثبت رسید. مهمترین آن کاهش خرید مشتریان در این بازار بوده که در سطح ۸۲۹ میلیارد تومان به ثبت رسیده است. این کمترین میزان خرید اوراق بدهی دولتی در سال جاری بوده است. اتفاق مهم دیگر سهم صفر بانک‌ها در تامین کسری بودجه دولت در این مرحله بوده است.
سهم صفر بانک‌ها در حراج نهم اوراق بدهی دولتی
روند فروش اوراق بدهی دولتی در سال جاری نزولی بوده و در این ماه به کمترین سطح رسیده است. در همین رابطه در آمار‌های به ثبت رسیده از این بازار مشاهده می‌شود حجم نقدینگی در بازار اولیه با این که تا هفته قبل روندی صعودی داشته در این هفته سقوط قابل توجهی پیدا کرده است.

یکی از مسیر‌های کم خطر دولت برای در آمدزایی را می‌توان فروش اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه دانست. دو لت در این بازار اوارق خود را به مشتریان عرضه می‌کند و آن‌ها نیز متناسب با نرخ سود و تاریخ سررسید اوراق اقدام به مشارکت می‌کنند. برخی کارشناسان معتقد هستند هر چه در این بازار اوراق بدهی دولتی بیشتری به فروش برسد احتمال برداشت دولت از تنخواه بانک مرکزی نیز کمتر شده و در نهایت می‌توان گفت رشد تورم در اقتصاد ایران کمتر خواهد بود.

رکوردزنی فروش اوراق بدهی دولتی در هفته نهم بازار اولیه

آمار‌های وزارت اقتصاد و دارایی در نهمین مرحله فروش اوراق بدهی منتهی به ۲۸ تیر ماه نشان می‌دهد دولت توانست در حدود ۸۲۹ میلیارد تومان اوراق بفروشد. این کمترین میزان فروش اوراق بدهی در ۹ مرحله سپری شده از سال جاری بوده است. رصد معاملات در بازار این هفته نشان می‌دهد کل اوراق فروخته شده در این بازار را بورسی‌ها خریداری کرده اند.

به طور کلی دو دسته مشتری در حراج اوراق مشارکت می‌کنند بانک‌ها و نهاد‌های مالی تامین سرمایه. در حالی که سهم بانک‌ها از حراج به مرور در هر هفته کمتر می‌شد در این مقطع برای بار به صفر رسیده است.

ترکیب اوراق فروخته شده در هفته نهم بازار اولیه

به طور کلی در بازار اولیه این هفته دو دسته اوراق به مشتریان عرضه شده است. اراد ۱۰۶ و اراد ۱۰۷. نرخ سود اراد ۱۰۶ تقریبا برابر با ۲۱.۵ درصد بوده و نرخ سود به ثبت رسیده در اراد ۱۰۷ معادل با ۲۲ درصد درج شده است.

معاملات بورسی‌ها در این بازار نشان می‌دهد بیشترین سهم مربوط به اراد ۱۰۷ بوده که نرخ سود آن بالاتر بوده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: