April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۱۰۷۶
۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
0
پل طبیعت بزرگترین پل عابر پیاده‌ای است که تاکنون در ایران ساخته شده است. این شهر که در شمال تهران واقع شده است، دو پارک عمومی را از طریق بزرگراه شهید مدرس، یکی از بزرگراه‌های اصلی شهر، به هم متصل می‌کند.
پل طبیعت، زیباترین پل تهران
تهران یکی از روستا‌های شهرستان ری در عصر صفویه بوده است. در زمان فتوحات مغول و ویرانی ری، گروه زیادی از مردم به روستای تهران مهاجرت کردند و باعث آبادانی و شکوفایی این مکان شدند.

پل طبیعت (فارسی) بزرگترین پل روگذر عابر پیاده ساخته شده در تهران، پل ۲۷۰ متری دو پارک عمومی پارک طالقانی و پارک آب وآتش را از طریق بزرگراه مدرس، یکی از بزرگراه‌های اصلی شمال تهران، به هم متصل می‌کند.

پل طبیعت بزرگترین پل عابر پیاده‌ای است که تاکنون در ایران ساخته شده است. این شهر که در شمال تهران واقع شده است، دو پارک عمومی را از طریق بزرگراه شهید مدرس، یکی از بزرگراه‌های اصلی شهر، به هم متصل می‌کند.

«طبیات» در زبان فارسی به معنای «طبیعت» است. این پل حدود ۲۷۰ متر طول دارد و از یک ستون سه بعدی با دو سطح پیوسته تشکیل شده است که بر روی سه ستون درختی قرار گرفته است. دو سکو در بالای ستون‌های اصلی وجود دارد که نمای سطح ۳ را تشکیل می‌دهند.

تمام سطوح توسط پله‌ها و رمپ‌های متعدد به یکدیگر متصل می‌شوند و مسیر‌های متعددی را در سراسر پل برای رسیدن از هر سطح به سطح دیگر فراهم می‌کنند. اگرچه پل‌ها معمولا به عنوان پروژه‌های سازه‌ای در نظر گرفته می‌شوند، در اینجا رویکرد بیشتر معماری است.

پل طبیعت واقعا جذاب و زیباست، مخصوصا در شب که جشنواره رنگ‌ها و نورهاست پل بر اساس ۵ محل اصلی طراحی شده است.

۱. به جای اتصال یک نقطه از یک پارک به یک نقطه از طرف دیگر، طراحی این بود که چندین نقطه در یک پارک را به چندین نقطه در دیگری متصل کند. این پل در ورودی غربی آن تا ۶۰ متر عرض می‌کند و میدانی را در همان سطح پارک تشکیل می‌دهد. این کار تشخیص اینکه پارک کجا به پایان می‌رسد و پل شروع می‌شود را دشوار می‌کند.

۲. مسیر‌های متعددی در دو طرف و ورودی‌های هر دو سطح وجود دارد که پل را به سایر نقاط مهم هر دو پارک متصل می‌کند. پل نه تنها مسیری برای گذر نیست بلکه مکانی برای اقامت است. یک کافه گالری و یک رستوران در پایین پل وجود دارد. علاوه بر این، نیمکت‌ها و مکان‌های نشیمن زیادی در تمامی سطوح وجود دارد که این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا زمانی که می‌خواهند روی پل بمانند و از مناظری که از هیچ مکان دیگری نمی‌توانند ببینند لذت ببرند

۳. برای پرهیز از پرسپکتیو یک نقطه‌ای که دستورات بیشتری برای حرکت رو به جلو می‌دهد، این پل با پلان منحنی خود، تغییرات عرضی و شیب جزئی طبقات، سرعت کاربر را کاهش می‌دهد، حس سرگردانی ایجاد می‌کند و دائما دیدگاه کاربران را به سمت پارک‌ها، منظره شهری و کوه‌ها معطوف می‌کند.

۴. از آنجایی که هر دو طرف درختان زیادی داشتند، مکان‌هایی با حداقل تعداد درخت برای مکان یابی ستون‌ها انتخاب شد تا تاثیر آن بر درختان موجود به حداقل برسد

۵. با داشتن عمق سازه به اندازه‌ای که بتواند آن را به عنوان یک فضای معماری تبدیل کند، یک ستون ۳ بعدی است که خود سازه در عین حال فضایی معماری را فراهم می‌کند. این امر سطح پایینی پوشیده شده را فراهم می‌کند و باعث می‌شود پل در هر دو شرایط بارانی و بسیار آفتابی قابل استفاده باشد، تغییر در عرض و ارتفاع خرپا یک فرم دینامیکی منحنی دوگانه ایجاد می‌کند.

طراحی معماری و سازه پل از پاییز ۲۰۰۹ تا پاییز ۲۰۱۰ با همکاری بسیار نزدیک تیم‌های معماری و سازه انجام شد و در مدت ۴ سال از پاییز ۲۰۱۰ تا پاییز ۲۰۱۴ ساخته شد و در اکتبر ۲۰۱۴ به عنوان سومین نماد پل تهران افتتاح شد.

این یک پل مدرن با معماری عالی و چشم انداز خوبی از شهر است. پل طبیعت در یکی از مناطق شمالی تهران معروف به عباس آباد قرار دارد که در ابتدا به عنوان محل سکونت اقشار مختلف ارتش در نظر گرفته شده بود، اما به مقصد کتابخانه‌ها و موزه‌ها تبدیل شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: