از سال گذشته جهت توسعه هرچه بیشتر بیمههای زندگی در شرکت
بیمه پارسیان مجموعه برنامه ها، پروژهها و محصولاتی در دستور کار قرار گرفته است.
به بهانه این اقدامات گفت و گویی با کامران فرهادسرشت، مدیر بیمههای زندگی بیمه پارسیان داشته است که ماحصل این گفتگو را در ادامه میخوانید:
بیمه پارسیان در بحث افزایش ضریب نفوذ بیمه عمر و سرمایه گذاری چه اقداماتی انجام داده است؟
اساسا افزایش ضریب نفوذ بیمههای زندگی در کشور به آهنگ رشد پرتفوی بیمه¬ای این رشته در صنعت بیمه، همچنین تولید ناخالص داخلی (GDP) بستگی دارد. فارغ از این موضوع و همه اقداماتی که شرکت بیمه پارسیان در گذشته به عنوان یک شرکت پیشرو در بحث توسعه بیمههای زندگی انجام داده است، از سال گذشته طرح ریزی مجموعه برنامه ها، پروژهها و محصولاتی، جهت توسعه هرچه بیشتر بیمههای زندگی در شرکت بیمه پارسیان در دستور کار قرار گرفت.
اهم این برنامهها عبارت است از طراحی محصول جدید بیمههای زندگی در بیمه پارسیان که به " بیمه جامع آرامش زندگی پارسیان" موسوم میباشد که بر اساس نیاز و تقاضای بازار بیمههای زندگی در کشور و انتظارات هموطنان عزیز و شبکه محترم فروش شکل گرفته است که به امید پروردگار متعال این محصول به زودی روانه بازار خواهد شد. علاوه بر این محصول، محصول جدید دیگری نیز طرح ریزی شده است که ان شاءالله در زمان مقتضی معرفی و اجرا خواهد شد که این محصول نیز مبین پاسخ گویی شرکت بیمه پارسیان، به بخش مهمی از نیازهای بیمهای در بازار بیمههای زندگی درکشور خواهد بود.
با توجه به اهمیت شبکه فروش بیمه، یکی دیگر از رئوس برنامهها و اقدامات ویژه شرکت بیمه پارسیان در بحث توسعه بیمههای زندگی، آموزش شبکه فروش شامل نمایندگان و کارگزاران، با استفاده از آخرین متدها و روشهای آموزش و هدایت تیم فروش بیمه میباشد که جزییات و زمان اجرای آن بزودی اعلام خواهد شد. همچنین برنامه ریزی مقتضی در جهت استفاده از سیستمها و مکانیزمهای نوین بازاریابی و ایجاد سازمان فروش بیمههای زندگی با اجزاء و مدیریت مستقل در دست اقدام توسط شرکت بیمه پارسیان میباشد. برگزاری رویدادهای رقابتی، انگیزشی با مخاطب نمایندگان، کارگزاران و بیمه گذاران محترم از دیگر اقدامات شرکت در جهت توسعه بیمههای زندگی میباشد.
به جهت اهمیت والای شبکه فروش در ارتقای کمی و کیفی فروش بیمههای زندگی، مزایا و امتیازات ویژهای از طرف شرکت در نظر گرفته شده است که در قالب طرحهای ویژه به نمایندگان ارائه خواهد شد. ضمنا مدیریت بیمههای زندگی شرکت بیمه پارسیان آمادگی دارد تا با سازمانها و موسسات اقتصادی و. در کشور مذاکره نموده و کارکنان محترم آنها را با شرایط، تخفیفات و مزایای ویژه تحت پوشش بیمههای عمروسرمایه گذاری قرار دهد.
لازم به ذکر است که بهبود و ارتقای کیفیت خدمات و تسریع و تسهیل در فرایندهای مرتبط با فروش و صدور بیمه و خدمات پس از صدور آن نیز از دیگر اقدامات این مدیریت جهت افزایش رضایتمندی و وفاداری بیمه گذاران، شبکه فروش و سایر ذی نفعان بیمه میباشد.
ارزیابی شما از استقبال نمایندگان فروش از طرح میلاد پارسیان چیست؟
برگزاری جشنوارههای فروش برای نمایندگان و کارگزاران، با هدف ایجاد فضای رقابتی و افزایش انگیزه ایشان به عنوان یکی از روشهای موثر در عملکرد نمایندگان و کارگزاران و افزایش فروش بیمه نامهها میباشد، در همین راستا، بیمه پارسیان با برگزاری جشنواره میلاد، امکان رقابت میان نمایندگان و کارگزاران، در سطح شعب کشور را فراهم نموده است. ضمنا این جشنواره به گونهای طراحی شده است که حتی نمایندگانی که در سنوات گذشته در زمینه فروش بیمههای زندگی چندان فعال نبوده اند، میتوانند با ارتقای عملکرد خود، از جوایز و مشوقهای جشنواره بهرهمند گردند.
آیا جشنواره نوبهار زندگی بیمه پارسیان در پرداخت به موقع اقساط توسط بیمه گزاران تاثیر گذار بوده است؟
بیمه پارسیان به منظور تکریم از بیمه گذاران وفادار و خوش حساب خود که نسبت به پرداخت به موقع اقساط بیمه نامه خود اقدام مینمایند، جشنواره نوبهار را طراحی و اجرا نمود که با استقبال مناسب بیمه گذاران مواجه گردید، در این جشنواره به منظور افزایش رضایتمندی بیمه گذاران جوایزی نیز برای این گروه از مشتریان خوش حساب در نظر گرفته شد که پس از پایان جشنواره و طی مراسمی اسامی برندگان جشنواره مشخص گردید و جوایز نقدی تعیین شده به حساب اندوخته ریاضی بیمه نامه ایشان افزوده شد.
ورود اپلیکیشنهای بیمهای در عرصه فروش بیمه نامه را چگونه ارزیابی میکنید؟
بنده نه تنها با ورود تکنولوژیهای نوین در عرصه بیمه مخالف نیستم، بلکه از آن استقبال نیز میکنم. امروزه در کشورهای پیشرو در حوزه بیمه، از ابزارها و فناوریهای جدید در بخش ارزیابی ریسکهای بیمه ای، صدور بیمه نامه، پرداخت خسارت، ارائه خدمات پس از فروش بیمه، بهبود ریسک و ... استفاده شده و نتایج خوبی را نیز به همراه داشته است؛ بنابراین چه بخواهیم و چه نخواهیم صنعت بیمه در آینده نه چندان دور، از این فناوریها تاثیرات زیادی خواهد پذیرفت و ضریب نفوذ و اثر اینشورتک افزایش خواهد یافت.
با این وجود در بخش بیمههای زندگی استفاده از این ابزارها میبایست با دقت و ظرافت خاصی ورود پیدا کرده و مورد استفاده قرار گیرد. در تکمیل این عرایض به استحضار مخاطبان محترم میرساندکه بیمه زندگی یک خدمت نسبتا پیچیده میباشد، که در بخشهای فوق الذکر (ارزیابی ریسک، فروش و صدور بیمه نامه و ...) دارای تفاوتهای محسوس با رشتههای دیگر بیمهای میباشد. به دلیل ماهیت فنی بیمههای زندگی و مناسبات و ظرفیتهای فرهنگی جامعه ما و میزان آشنایی اقشار مختلف مردم با این بیمه، متقاضی بیمه زندگی در هنگام خرید بیمه نامه میبایست فرایند یادگیری و آشنایی با این محصول را به درستی طی نماید که در این میان نقش نماینده و فروشنده بیمه به عنوان عامل اصلی و حلقه اتصال محصول به مشتری خصوصأ به صورت حضوری و رودررو، از اهمیت والایی برخوردار میباشد.
در حوزه مقایسه شرکتهای بیمه برای مشتری بیمه زندگی جهت انتخاب و خرید بیمه نامه، که اخیرا مورد توجه حوزه فناوری بوده است- توجه به همه ابعاد محصول و شرکت بیمه ضرورت دارد نه صرفا توجه به قیمت محصول و میزان اندوخته سرمایه گذاری انباشت شده طی مدت بیمه.
اگر توجه حوزه فناوری صرفأ به جداول محاسباتی بیمههای زندگی معطوف باشد و به تبع آن مشتریان بیمه زندگی، شرکت بیمه گر خود را صرفأ از باب این پارامتر ارزیابی و مقایسه نمایند، نتیجه مطلوب عاید نخواهد شد، به همین دلیل پارامترهای دیگر نظیر رتبه توانگری مالی شرکت بیمه، اعتبار برند، کیفیت و کمیت فرایندهای صدور و پرداخت خسارت، مکانیزمهای سرمایه گذاری روی داراییهای متناظر با بخش ذخایر ریاضی بیمههای زندگی، کیفیت محصول و پوششهای ارائه شده، خدمات پس از فروش، و ... همگی در انتخاب شرکت بیمه گر میبایست مدنظر مشتریان بیمههای زندگی باشد. البته بنده منکر زحمات و اثرات اپلیکیشنها و فناوریهای رایج در بازار بیمههای زندگی کشور نیستم، لیکن نظر بنده این است که همان طور که گفته شد، علاوه بر جداول محاسباتی و قیمت محصول، سایر پارامتر نیز مدنظر مشتریان بیمههای زندگی جهت انتخاب شرکت بیمه گر و خرید بیمه نامه قرار گیرد.
افزایش تورم و ناپایداری اقتصادی به خصوص در چند سال اخیر چه تاثیری در روند رشد بیمه نامه عمر و سرمایه گذاری داشته است؟
اثر تورم بر بیمههای زندگی را از دو جنبه میتوان بررسی کرد. موضوع اول کاهش قدرت خرید خانوار خصوصا در دهکهای آسیب پذیرتر جامعه میباشد که به هر حال روی تقاضای بیمه زندگی و افزایش نرخ بازخریدی بیمه نامه بی تاثیر نیست.
راهکار بیمه زندگی در این خصوص، توجه به قابلیتهای منعطف بیمه نامه عمر و سرمایه گذاری میباشد. برای شرح بیشتر این مورد، لازم به ذکر است حق بیمه بیمه نامه عمر و سرمایه گذاری، قابلیت تنظیم (افزایش یا کاهش) متناسب با قدرت و توان اقتصادی بیمه گذاران را دارا میباشد. به عبارت دیگر اگر چنانچه بپذیریم که بیمههای زندگی به جهت برخورداری از پوششهای بیمهای و امکان سرمایه گذاری بدون ریسک، محصولی واجب و سودمند در سبد خانوار میباشد، (که به واقع این امر امروزه در جهان بدیهی و پذیرفته شده میباشد) آنگاه افراد جامعه میتوانند در شرایط رونق اقتصادی مبالغ بیشتری را به بیمه عمر و سرمایه گذاری اختصاص دهند و در شرایط تورمی نیز مبالغ کمتر از حد معمول به خرید این محصول اختصاص دهند، در واقع بیمه عمر و سرمایه گذاری این امکان را دارد تا بیمه گذار در طول مدت بیمه نامه به دفعات حق بیمههای پرداختی خود را افزایش یا حتی کاهش دهد.
ضمنا دارندگان بیمه عمر و سرمایه گذاری نیز در شرایط تورمی و کاهش قدرت خرید، میتوانند به جای فسخ و بازخرید بیمه نامه – که در واقع عملی درست به حساب نمیآید- در صورت نیاز مالی، از اندوخته بیمه نامه خود همانند حساب بانکی برداشت نموده یا از محل آن وام با سود بازپرداخت بسیار مناسب دریافت نمایند و در آینده و در صورتی که شرایط اقتصادی ایشان بهبود یافت، مبالغ پرداخت شده یا حتی بیشتر از آن را به اندوخته بیمه نامه خود مجددأ واریز نمایند.
جنبه دیگر اثر تورمی روی بیمه نامه عمر و سرمایه گذاری مربوط میشود به افرادی که نگران کاهش قدرت سرمایه خود میباشند. این بخش از جامعه گاها این تلقی را دارند که به جای خرید بیمه عمر و سرمایه گذاری میتوانند در سایر بازارهای مالی ورود کرده و کسب منفعت نمایند. در این جا به این عزیزان توصیه میشود که در نظر داشته باشند که اولا پوششهای بیمهای ارائه شده در بیمههای زندگی در هیچ بازار مالی ارائه نمیشود و تقریبا با هر شرایط تورمی، منطقی است که با پرداخت حق بیمه، خطرات و ریسکهای زندگی پر مخاطره امروز را به شرکتهای بیمه منتقل نمایند و آرامش خاطر خود و بازماندگان و خانواده خویش را تامین نمایند.
از منظر سرمایه گذاری نیز باید این نکته را در نظر گرفت که حضور و معامله گری در بازارهای مالی مستلزم دارا بودن تخصص در آن حوزهها میباشد که در غیر این صورت، ریسکها و تلاطمهای بازارهای مالی میتواند آسیبهای مالی جبران ناپذیری را به ایشان وارد نماید. در این میان شرکتهای بیمه با بهره گیری از نظرات متخصصان، در شرایط تورمی، حق بیمههای بیمه گذاران را در چارچوب مقررات و قوانین مربوط به بازارهای مالی وارد نموده و بیمه گذاران را در ۸۵%از منافع حاصله تحت عنوان سود مشارکت در منافع، سهیم مینمایند. در مورد خریداران محصول که با اصول معامله گری در بازارهای مالی آشنا میباشند نیز باید گفت که طبق اصول سرمایه گذاری، معقول نیست که تمام سرمایه خود را درگیر ریسکهای بالا در شرایط بعضا خاص بازارهای مالی نمایند، بلکه میبایست بخشی از وجوه خرد و کلان خود را در سبدهای بدون ریسک سرمایه گذاری کنند که از این طریق ریسکهای پرتفوی سرمایه¬گذاری خود را کاهش دهند و به اعتقاد اینجانب، بهترین سبد برای این موضوع بیمههای عمر و سرمایه¬گذاری میباشد. ضمنا معافیتهای مالیاتی بیمههای زندگی نیز در ترجیح دادن این محصول به سایر ابزارهای مالی، مزید برعلت میباشد.