April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۱۲۵۸
۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
0
تهاجم روسیه به اوکراین باعث تشدید کاهش عرضه گاز طبیعی شده که از اواسط سال ۲۰۲۱ آغاز شده است و قیمت‌ها را برای مصرف کنندگان افزایش داده و منجر به تغییر سوخت و از بین رفتن تقاضا گردیده است.
پیش بینی میان مدت گاز در سالهای ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵
اسدالله غلامپور مدیر عامل پتروشیمی کیان، یادداشتی در صفحه اینستاگرامش، با موضوع پیش بینی میان مدت گاز در سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵، نوشت.

پیش‌بینی و تحلیل میان‌مدت بازار‌های جهانی گاز تا سال ۲۰۲۵ و همچنین مروری بر تحولات اخیر در بازار‌های گاز منطقه‌ای بزرگ در نیمه اول سال ۲۰۲۲ ارائه می‌کند.

تهاجم روسیه به اوکراین باعث تشدید کاهش عرضه گاز طبیعی شده که از اواسط سال ۲۰۲۱ آغاز شده است و قیمت‌ها را برای مصرف کنندگان افزایش داده و منجر به تغییر سوخت و از بین رفتن تقاضا گردیده است.

همچنین این موضوع، عدم قطعیت بلندمدت در چشم انداز بازار گاز طبیعی ایجاد می‌کند، به ویژه در بازار‌های در حال توسعه که قرار بود نقش اصلی را در انتقال انرژی ایفا کنند.

انتظار می‌رود تقاضای گاز طبیعی از سال ۲۰۲۲ تا سال ۲۰۲۵ کاهش یابد. پیگیری فزاینده اروپا برای LNG برای حذف تدریجی عرضه خط لوله روسیه و افزایش محدود ظرفیت صادرات LNG جهانی، خطر نیاز بازار‌های طولانی مدت را افزایش می‌دهد. توسعه و اجرای سریع‌تر سیاست‌های انتقال انرژی پاک، به‌ویژه در بازار‌های گاز بالغ، رقابت قیمت‌ها را کاهش می‌دهد و به بازار‌های نوظهور کمک می‌کند تا به منابعی دست یابند که می‌تواند به بهبود کوتاه‌مدت شدت کربن و کیفیت هوا کمک کند.

قیمت‌های بالا و اختلالات عرضه پس از حمله روسیه به اوکراین منجر به بازنگری نزولی شده و چشم‌انداز گاز طبیعی در انتقال انرژی را با تردید مواجه می‌کند. طبق آخرین گزارش بازار گاز آژانس بین‌المللی انرژی، انتظار می‌رود مصرف جهانی گاز طبیعی در سال ۲۰۲۲ اندکی کاهش یابد و طی سه سال آینده به آرامی رشد کند، زیرا جنگ روسیه در اوکراین قیمت‌ها را افزایش داده و نگرانی‌ها از اختلالات بیشتر در عرضه را افزایش می‌دهد. قیمت‌های بی‌سابقه گاز امروزی باعث کاهش تقاضا و روی آوردن برخی از مصرف‌کنندگان گاز به زغال‌سنگ و نفت شده است، در حالی که کاهش شدید اخیر جریان گاز روسیه به اروپا هشدار‌ها را در مورد عرضه پیش از زمستان به صدا درآورده است. این آشفتگی به شهرت گاز طبیعی به عنوان یک منبع انرژی قابل اعتماد و مقرون به صرفه لطمه می‌زند و در مورد نقشی که انتظار می‌رفت در کمک به اقتصاد‌های در حال توسعه برای برآوردن تقاضای فزاینده انرژی و دور شدن از سوخت‌های کربن فشرده تر، ایفا کند، تردید ایجاد می‌کند. بازنگری نزولی در رشد تقاضای گاز در سال‌های آینده بیشتر نتیجه فعالیت‌های اقتصادی ضعیف‌تر و حرکت کمتر از زغال سنگ یا نفت به گاز است. تنها یک پنجم آن از افزایش بهره وری و جایگزینی انرژی‌های تجدیدپذیر به جای گاز حاصل می‌شود که نیاز به پیشرفت بیشتر در انتقال انرژی پاک را برجسته می‌کند. گسترش سریع‌تر تولید انرژی تجدیدپذیر و تلاش‌های قوی‌تر برای استفاده مؤثرتر از انرژی، فشار بر قیمت انرژی را کاهش می‌دهد و به بازار‌های نوظهور حساس به قیمت، کمک می‌کند تا به منابع از گاز دسترسی پیدا کنند که می‌تواند بهبود سریعی در کیفیت هوا و شدت کربن ایجاد کند.

کیسوکه ساداموری، مدیر بازار‌های انرژی و امنیت آژانس بین‌المللی انرژی، معتقد است که جنگ تحریک‌ناپذیر روسیه در اوکراین به‌طور جدی بازار‌های گاز را که قبلاً نشانه‌هایی از انقباض نشان می‌داد، مختل می‌کند. ما اکنون شاهد جهش‌های اجتناب ناپذیر قیمت هستیم، زیرا کشور‌های سراسر جهان برای محموله‌های LNG رقابت می‌کنند، اما پایدارترین پاسخ به بحران انرژی جهانی امروز، تلاش‌ها و سیاست‌های قوی‌تر برای استفاده کارآمدتر از انرژی و تسریع انتقال انرژی پاک است. انتظار می‌رود که منطقه آسیا-اقیانوسیه نیمی از رشد مورد انتظار تقاضای گاز جهانی تا سال ۲۰۲۵ را به خود اختصاص دهد. از نظر بخشی، انتظار می‌رود صنعت ۶۰ درصد تقاضای جهانی را به خود اختصاص دهد. با این حال، این پیش‌بینی‌ها در معرض خطرات نزولی ناشی از قیمت‌های بالا و رشد اقتصادی بالقوه پایین‌تر هستند. تعهد اتحادیه اروپا به حذف تدریجی واردات گاز از روسیه، (از لحاظ تاریخی، بزرگترین تامین کننده آن) دارای عواقب جهانی است، زیرا تقاضای فزاینده اروپا برای LNG باعث می‌شود که در ابتدا برای مناطق دیگر ارسال شود. در مورد اصلی گزارش بازار گاز فرض می‌شود که صادرات گاز روسیه از طریق خط لوله به اتحادیه اروپا بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ بیش از ۵۵ درصد کاهش می‌یابد، اما این گزارش همچنین یک مورد شتابنده را در نظر می‌گیرد که در آن بیش از ۷۵ درصد کاهش می‌یابد. افزایش ظرفیت صادرات LNG قرار است در سه سال آینده به دلیل برنامه‌های سرمایه گذاری محدود شده در دوره کاهش قیمت‌ها در اواسط دهه ۲۰۱۰ و تاخیر‌های ساخت و ساز ناشی از قرنطینه Covid-۱۹، کاهش یابد. این خطر شرایط بازار را به مدت طولانی افزایش می‌دهد. در حالی که اخیراً تصمیمات سرمایه گذاری LNG افزایش یافته است، زیرساخت‌های حاصل تا پس از سال ۲۰۲۵ عملیاتی نخواهد شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: