April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ایران می تواند قطب گردشگری مذهبی باشد
کد خبر: ۳۸۱۴۰۶
۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
با وجود آنکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مذهبی با داشتن باورهای مذهبی و ریشه های دینی در جهان شناخته شده، هنوز نتوانسته از این ظرفیت بهره بگیرد.
گردشگری مذهبی قربانی بی توجهی مسولان
جمهوری اسلامی ایران اگر برای هر نوع گردشگری عذر و بهانه ای داشته باشد، برای گردشگری مذهبی نمی تواند عذر و بهانه چندانی بیاورد، زیرا گردشگر مذهبی معمولا مسالمت جو، باورمند، پرهیزکار و سهل گیر است، در پی خوشگذرانی نیست و معیارهای اخلاقی، اعتقادی و فرهنگی میزبانش را محترم می دارد. از این منظر گردشگری مذهبی نسبت به سایر شاخه های گردشگری همخوانی و تطابق بیشتری با معیارهای فرهنگی و اجتماعی ایران امروز خواهد داشت.

حضور ادیان الهی در ایران

از طرفی وجود حدود بیش از هشت هزار مکان زیارتی ادیان و مذاهب و فِرَق گوناگون، ده ها بنای فاخر و با شکوه دینی، مناسبت های مذهبی و آیینی پرشمار و فراوان و مراکز متعدد آکادمیک و آموزشی و پژوهشی حوزه دین در کشور، همگی این امکان را فراهم می آورند که پیروان ادیان و آیین های مذهبی و عبادی مختلف نظیر اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی برای به جا آوردن مناسک دینی و آیینی خود و دیدار از زیارتگاه ها و بناهای تاریخی ـ مذهبی و یادگیری و تحقیق و پژوهش در حوزه دین به ایران سفر کنند و به عنوان گردشگر مذهبی باعث ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی و کاهش ابر چالش بیکاری شوند.

تحول گردشگری با گردشگر مذهبی

جمعیت جهان به مرز ٨ میلیارد نفر نزدیک می شود. قریب ٨٠ درصد این جمعیت یعنی حدود ۶ میلیارد و ۴٠٠ میلیون نفر آن پیرو ادیان توحیدی همچون اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری هستند. حالا اگر در گام اول بتوانیم با برنامه ریزی صحیح و ترمیم و فراهم سازی زیرساخت ها و تبلیغات پردامنه و اصولی، تنها یک دهم درصد این تعداد، یعنی ۶ میلیون و ۴٠٠ هزار نفر آن را به قصد گردشگری مذهبی به ایران بکشانیم و دعوت کنیم، آنگاه شاهد تحولی اساسی و چشمگیر در کل صنعت گردشگری، به ویژه گردشگری مذهبی خواهیم بود.
 
بیشتر بدانید:تور خالی وزارت میراث از گردشگری ادبی

فرصت محرم برای گردشگری

واقعیت این است که برپایی آیین ها و شعائر دینی در زمره جاذبه های گردشگری مذهبی به شمار می روند و هم اکنون در آستانه ماه محرم الحرام قرار داریم، ماهی که یکی از ریشه ای ترین و فراگیرترین نهضت های دینی و بشری در حدود ١۴٠٠ سال پیش در آن اتفاق افتاده و هدف از آن، راهنمایی و هدایت انسان ها به سوی فلاح و رستگاری و رهایی از هر نوع قید و بند جابرانه و ظالمانه است. از این رو این نهضت برای آحاد مردم دنیا و به ویژه مؤمنان راستین و باورمند ادیان گوناگون، درس ها و جاذبه های آموزنده و برانگیزاننده فراوان دارد و برپایی مراسم سالگرد این نهضت عظیم دینی و آیینی در دهه اول محرم و روزهای تاسوعا و عاشورا می تواند پای خیل مشتاقان و علاقه مندان نهضت ها و جنبش های دینی را به کشور باز کند و از جهتی نیز به اقتصاد گردشگری مذهبی رونق و یاری برساند.

پالودن و پیراستن محرم از آشفتگی ها و بدعت ها

صد البته ساماندهی و برقراری نظم و انضباط در این مراسم و پالودن و پیراستن آن از آشفتگی ها و اضافات و بدعت هایی که در طول تاریخ بر آن افزوده اند شرط اصلی اثربخشی و استقبال از آن خواهد بود که این مهم نیز می تواند از طریق کمیته ها و قرارگاه هایی که بدین منظور تشکیل و راه اندازی می شود تحقق پیدا کند. بی توجهی به این امر، یعنی معرفی و اشاعه فرهنگ عاشورای حسینی از طریق گردشگری مذهبی در حالی از سوی مسؤلان جمهوری اسلامی صورت می گیرد، که به ابتکار و حمایت همین مسؤلان، راه پیمایی اربعین در کشور ـ همسایه ـ عراق که تا همین چند سال پیش یک اقدام معمولی و محدود بود، حالا به صورت یکی از فراگیرترین و بزرگترین راه پیمایی های تاریخ بشری درآمده و گردشگری این کشور را دستخوش یک تحول عظیم و بی سابقه نموده است. بر این اساس می توان اینطور استنباط کرد که موضوعات و سوژه های بسیاری برای توسعه گردشگری مذهبی و رونق بخشی به این شاخه از توریسم وجود دارد که همگی محتاج قدری ابتکار و همت است.

مسعود یوسفی، روزنامه نگار
برچسب ها: گردشگری ، مذهب ، دین ، فرهنگ ، ادیان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: