April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۱۵۰۲
۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
صرفه‌جویی در مصرف برق این امکان را برای مشترکان فراهم کرده که علاوه بر استفاده از برق رایگان، از پاداش نقدی نیز برخوردار شوند و در طرف دیگر ماجرا، وزارت نیرو نیز از فشار بر نیروگاه‌ها کاسته و با هزینه کمتری برق شبکه را تأمین خواهد کرد.
بازی بردبرد مشترکان و وزارت نیرو
بعد از اجرای نظام تعرفه گذاری پلکانی مصرف برق و حذف یارانه برق مشترکین پرمصرف، این بار وزارت نیرو برای تشویق مشترکین خوش مصرف و پایین‌تر از میزان الگو، طرح تشویقی در نظر گرفته است.

الگوی مصرف برق در نقاط مختلف کشور متفاوت است و بسته به شرایط جغرافیایی در پنج رده شامل مناطق عادی، گرمسیر یک، گرمسیر دو، گرمسیر سه و گرمسیر چهار دسته بندی شده که برای هرکدام میزان برق مصرفی مشخصی در نظر گرفته شده است.

طبق اعلام وزارت نیرو مصرف در سطح الگو در مناطق عادی ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه، در مناطق گرمسیر یک ۳۰۰۰ کیلووات ساعت در ماه، در مناطق گرمسیر دو ۲۰۰۰ کیلووات ساعت در ماه، در مناطق گرمسیر سه ۱۰۰۰ کیلووات ساعت در ماه و در مناطق گرمسیر چهار ۴۰۰ کیلووات ساعت در ماه است.

پاداش ۵ برابری برای صرفه‌جویی در مصرف برق

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو پیش‌تر اعلام کرده بود که قیمت فروش انرژی برای کسانی که در سطح الگو، برق مصرف می‌کنند، ۱۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت است. همچنین مشترکانی با مصرف در سطح الگو که مصرف خود را نسبت به سال گذشته کاهش بدهند می‌توانند طی چهار ماه خرداد، تیر، مرداد و شهریور، پنج برابر قیمت خرید برق، پاداش بگیرند.

به‌عبارت‌دیگر هر مشترک با مصرف در سطح الگو به ازای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی در مصرف برق، می‌تواند ۵۰۰ تومان از وزارت نیرو پاداش بگیرد.
 
به‌عنوان‌مثال فرض کنید یک مشترک در منطقه چهار گرمسیر با مصرف در سطح الگو، تصمیم به صرفه‌جویی سی‌درصدی در مصرف برق خود می‌گیرد. این میزان صرفه‌جویی معادل ۱۲۰ کیلووات ساعت در ماه خواهد بود که مبلغ ۶۰ هزار تومان پاداش برای او در پی خواهد داشت. حال با توجه به قیمت ۱۰۰ تومانی هر کیلووات ساعت مصرف در سطح الگو، این مشترک باید ۲۸ هزار تومان برای مصرف ۲۸۰ کیلووات ساعت برق مصرفی خود بپردازد؛ بنابراین فرد علاوه بر رایگان شدن برق مصرفی خود ۳۲ هزار تومان نیز بستانکار خواهد شد که می‌تواند از طریق نرم‌افزار برق من آن را دریافت کند.

پاداش ۴۵۰ هزار تومانی برای صرفه‌جویی مشترکان مناطق گرمسیر

همین محاسبات برای مشترکین سایر مناطق نیز صادق است. با این تفاوت که در مناطق گرم‌تر با صرفه‌جویی ۳۰ درصدی مبلغ بیشتری به مشترک تعلق می‌گیرد. مثلاً مشترکی در منطقه گرمسیر یک با کاهش ۳۰ درصدی مصرف، ۹۰۰ کیلووات ساعت برق در ماه صرفه‌جویی می‌کند که پاداش آن رقم ۴۵۰ هزار تومان خواهد شد. مبلغ پرداختی برای این شخص برای مصرف برق ماهانه ۲۱۰ هزار تومان خواهد بود که می‌تواند آن را با پاداش دریافتی از وزارت نیرو پرداخت کند و ۲۴۰ هزار تومان نیز از وزارت نیرو پاداش نقدی دریافت کند.

مشترکان برق می‌توانند از طریق استفاده از نور طبیعی در ساعات روز، خاموش کردن تلویزیون در زمان‌های بلااستفاده، عایق‌بندی کانال‌های کولر برای استفاده حداکثری از خنکی، فاصله ۲۰ سانتی‌متری یخچال از دیوار، قرار دادن کولر بر روی دور کند به‌جای دور تند و تعویض سیستم سرمایشی استیلت با کولرآبی، به‌راحتی ۳۰ درصد در مصرف برق صرفه جویی و از مزایای آن استفاده کنند.

تأمین برق از طریق نیروگاه مجازی

روشی که وزارت نیرو در پیش گرفته علاوه بر تشویق مشترکان کم‌مصرف و سودآور کردن صرفه‌جویی برای آن‌ها، به خود وزارتخانه نیز سود خواهد رساند. درواقع وزارت نیرو به‌جای سرمایه‌گذاری در ساخت نیروگاه و صرف هزینه چند برابری برای تولید برق، اقدام به خرید برق از یک نیروگاه مجازی خواهد کرد.

طبق آماری که سال گذشته مدیرعامل شرکت توانیر اعلام کرد، ۸۵ درصد مشترکان یعنی ۲۵ میلیون مشترک در سطح الگوی تعیین شده، برق مصرف کرده‌اند.

همچنین بیش از ۸۰ درصد مناطق کشور جزء مناطق عادی هستند؛ بنابراین با فرض اینکه ۷۰ درصد مشترکان مصرف‌کننده برق در سطح الگو یعنی ۱۷ میلیون مشترک خوش مصرف، در مناطق عادی قرار داشته و هر مشترک نیز ۳۰ درصد صرفه‌جویی داشته باشند، حداقل یک میلیارد و ۵۳۰ میلیون کیلووات ساعت برق در ماه در مناطق عادی صرفه‌جویی خواهد شد.

این میزان برق صرفه‌جویی شده می‌تواند به‌عنوان تولید یک نیروگاه بزرگ مجازی عمل کرده و پایداری شبکه را تأمین کند.

سود مشترکان و وزارت نیرو با صرفه‌جویی

درواقع صرفه‌جویی در مصرف برق یک بازی برد برد بین مشترکان و وزارت نیرو است که هر دو طرف از این فرصت سود می‌برند؛ چراکه علاوه بر فراهم کردن زمینه رایگان شدن برق مشترکان مبلغی نیز پاداش برای آن‌ها فراهم خواهد کرد. از طرف دیگر وزارت نیرو نیز با صرف زمان و هزینه کمتری میزان قابل‌توجهی برق در اختیار خواهد داشت.

همچنین جلوگیری از خاموشی‌ها و کمک به پایداری شبکه با صرفه‌جویی، باعث جلوگیری از ضرر و زیان مشاغل مختلف شده و از این طریق نیز درصد زیادی از مردم سود می‌برند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: