دمای بالای ۵۰درجه‌ شرایط کار را سخت کرده است
کد خبر: ۳۸۲۳۴۰
۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹
0
چند روزی‌ست فیلمی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد تعدادی از کارگرانِ پالایشگاه آبادان از شدتِ گرمای هوا بیهوش شده‌اند.
کارگران گرمازده در مسیر بیمارستان
کارِ سخت و طولانی در هوایِ شرجی و دمای بالای ۵۰درجه‌ی سانتی‌گراد؛ کارگران را روانه‌ی بیمارستان کرده است. آمار دقیقی از تعدادِ کارگرانی که دچار گرمازدگی شده‌‍‌اند، در دست نداریم، اما به نظر می‌رسد تعداد آن‌ها کم نیست. از ابتدای تابستان تعدادی از کارگران از جنوب ایران با ما تماس گرفته‌اند و از کار در گرمای هوا گفته‌اند؛ از اینکه در بدترین ساعات روز در گرمایِ تابستان، بدونِ کوچکترین تمهیدات و البته مزایایی، کار می‌کنند و کسی هم اعتراض‌شان را پاسخگو نیست.

کارکردن در گرمای بالا البته همیشه به بیهوشی و چند ساعت بستری شدن در بیمارستان ختم نمی‌شود؛ مرگِ کارگران براثر گرمازدگی بار‌ها اتفاق افتاده است. گرمای داغِ تابستان وقتی با زیاده‌خواهیِ کارفرمایان همسو می‌شود، جان می‌گیرد. وقتی ضمانتی برای اجرای قوانین وجود ندارد، ضمانتی هم برای حفظِ جانِ کارگران نمی‌توان یافت. نمی‌توان با خوش‌بینی امیدوار بود که هر آنچه قانون برای حفاظت از جانِ کارگران معین کرده است، رعایت شود.

به گفته‌ی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارگری پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی؛ فشارِ کارِ زیاد در هوای شرجی و دمای بالا به خصوص در کار‌های سنگین، یعنی کار‌هایی مثل جوش‌کاری و برش‌کاری و کار در ارتفاعات، به شدت انرژیِ کارگران را تحلیل می‌برد. به همین دلیل نیاز است که هر چند ساعت یکبار کارگران ریکاوری شوند یا مایعاتِ لازم به بدنشان برسد، اما این اتفاق نمی‌افتد.

علیرضا میرغفاری می‌گوید: کمیته‌های حفاظت فنی و ایمنی بهداشت باید در این مورد تشکیل و راهکار‌هایی برای این وضعیتِ کارگران ارائه دهند، اما در عمل چنین نمی‌شود. کارگران در هوای گرم به همان سختیِ قبل کار می‌کنند و قوانینی که قرار است کارگران را از چنین وضعیتِ خطرناکی نجات دهد، به کارشان نمی‌آید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: