سرپرست خانه کارگر از بی برنامگی در صدور مجوز انتقاد کرد
کد خبر: ۳۸۲۵۵۵
۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
0
سرپرست خانه کارگر آران و بیدگل با انتقاد شدید از احداث کارخانه فولاد در این منطقه گفت: در شرایطی که آران و بیدگل در منطقه کویری قرار دارد و از کمبود شدید آب رنج می‌برد، معلوم نیست با چه رویکرد و سیاستی در این منطقه کارخانه فولاد احداث شده و چه کسی مجوز این تصمیم اشتباه را صادر کرده است.
کشاورزان آران و بیدگل در قربانگاه کارخانه فولاد
مجتبی حاجی زاده در گفتگو با پول نیوز با اشاره به اینکه بزرگترین مشکل منطقه کویری آران و بیدگل، کمبود آب است گفت: معلوم نیست با چه تفکر و سیاستی کارخانه فولاد را که قاتل آب است، در منطقه کویری احداث کرده‌اند و معلوم نیست چه کسانی مجوز چنین فعالیت مخربی را داده اند؟

وی با اعلام اینکه بر اساس بررسی‌های کارشناسی، برای تولید هر تن فولاد ۱۸۰۰۰ متر مکعب آب مصرف می‌شود گفت: با راه اندازی کارخانه فولاد در منطقه آران و بیدگل، نه تنها بخش‌های کشاورزی منطقه با چالش جدی روبرو می‌شود، بلکه در آینده نزدیک مردم منطقه برای آب شرب و مصارف خانگی نیز با چالش‌های جدی روبرو خواهند شد.

سرپرست خانه کارگر آران و بیدگل با انتقاد از اینکه آب آران و بیدگل از طریق تصفیه خانه در اختیار کارخانه فولاد گذاشته می‌شود گفت: هدف از احداث تصفیه خانه، مدیریت آب‌های فاضلاب و تصفیه آن برای فضای سبز و خدمات شهری بوده است، در حالی که امروزه به نظر می‌رسد تصفیه‌خانه ساخته شده، برای خدمت رسانی به کارخانه فولاد احداث شده و پول بیت المال که می‌بایست به نفع مردم باشد، در خدمت کارخانه فولادی قرار دارد که متعلق به بخش خصوصی است.
 

وی با اعلام اینکه بخش قابل توجهی از منطقه آران و بیدگل و کاشان به فعالیت‌های کشاورزی اختصاص دارد گفت: از هنگامی که کارخانه فولاد در آران و بیدگل فعال شده، میزان آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی به شدت کاهش یافته، زیرا برای تامین آب مورد نیاز کارخانه فولاد، چاه‌های بسیاری حفر شده است.
حاجی زاده با اشاره به اینکه امروزه تمامی کشاورزان نگران آینده خود هستند گفت: با احداث کارخانه فولاد، کشاورزی و اشتغال گسترده را قربانی منافع شخصی افراد انگش شمار کرده ایم.

وی در پاسخ به اینکه مگر کارخانه فولاد اشتغال‌زایی ندارد گفت: اکنون کارخانه فولاد حدود ۵۶۰ نیروی کار دارد که بسیاری از آن‌ها نیز بومی نیستند، در صورتی که هنگام سرمایه گذاری و کلنگ زنی، قرار بود کارخانه فولاد ۱۵۰۰ نیروی جذب کند.

سرپرست خانه کارگر آران و بیدگل با اعلام اینکه آران و بیدگل از شهر‌هایی است که با درصد بالای بیکاری روبه‌رو است گفت: در این شرایط یک کارخانه فولاد احداث کرده اند تا خشکسالی به وجود بیاورند، کشاورزی را زمینگیر کنند، اقتصاد منطقه را به چالش بکشند و مشکل آفرینی کنند.

وی با تاکید بر اینکه اشتغال ایجاد شده در برابر بحران به وجود آمده عدد بسیار کوچکی است گفت: در اصل به کارگیری ۵۶۰ نیرو در کارخانه فولاد، منجر به بیکاری هزاران نفر و چالش هزاران خانواده خواهد شد.

حاجی زاده با انتقاد از مسئولان شهری و شورای شهر آران و بیدگل و کاشان گفت: معلوم نیست به چه دلیلی مسئولان استان و شهرستان در قبال چالش بزرگ ناشی از فعالیت کارخانه فولاد سکوت کرده‌اند و به چه دلیل شورای شهر آران و بیدگل و کاشان هیچ واکنشی به این شرایط نشان نمیدهند.

وی با انتقاد از ضعف نظارت و برنامه‌ریزی گفت: کدام دولت و مسئولی مجوز احداث این کارخانه فولاد درمنطقه کویری را داده است؟

سرپرست خانه کارگر آران و بیدگل با اشاره به اینکه فعالیت فولاد اصفهان باعث خشک شدن زاینده رود شده و محیط زیست را به چالش کشیده است گفت: بدلیل خشک شدن زاینده رود، آب‌های زیر زمینی نیز پایین رفته و درنتیجه کمبود آب، شاهد اعتراض‌های گسترده کشاورزان اصفهانی بوده و هستیم و این آینده خطرناکی است که آران و بیدگل را تهدید می‌کند.

حاجی زاده در پاسخ به اینکه آیا باید کارخانه‌ای که با این هزینه احداث شده تعطیل شود گفت: باید سود و زیان را در کنارهم ببینیم. اگر قرار است شهر‌های بزرگی با خشکسالی دست به گریبان شوند و مردم در آینده دور یا نزدیک از آران و بیدگل بروند، باید زودتر چاره اندیشی کرد.
 
خبرنگار: کورش شرفشاهی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: