April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۳۲۰۸
۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
0
فعالان بخش خصوصی از قطع برق واحد‌های صنعتی مجهز به نیروگاه تامین برق خورشیدی در شهرک‌های صنعتی در زمان مدیریت بار گلایه کردند.
مطالبه صنایع مجهز به نیروگاه خورشیدی
در جلسه امروز کارگروه کارشناسی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران موضوع امکان عدم قطع برق واحد‌های مجهز به نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی استان تهران مورد بررسی قرار گرفت.

مدیر اجرایی انجمن سازندگان و تامین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتکا) با اشاره به برخی نیروگاه‌های احداث شده از سوی اعضای این تشکل برای واحد‌های صنعتی مستقر در نواحی و شهرک‌های صنعتی در چندین استان، درخواست مشخص این انجمن و دارندگان نیروگاه‌های خورشیدی در نواحی صنعتی را، عدم قطع برق واحد‌های صنعتی مجهز به نیروگاه‌های تامین برق خورشیدی در شهرک‌های صنعتی در زمان مدیریت بار، از سوی شرکت توزیع نیروی برق استان تهران، عنوان کرد. بر اساس گزارش اتاق تهران محمدحسن غفوری، گفت: در حال حاضر در استان تهران، ۱۹شهرک و نواحی صنعتی فعال است که تعداد واحد‌های صنعتی به بهره‌برداری رسیده در این نواحی، نزدیک به ۶هزار واحد است که در صورت تجهیز این تعداد واحد صنعتی به نیروگاه‌های خورشیدی از حداقل ۲۰۰کیلووات، می‌توان ۱۲۰۰مگاوات به چرخه تولید و تامین برق در کشور اضافه کرد.

وی افزود: پیشنهاد انجمن ساتکا این است که در زمان مدیریت بار توسط شرکت‌های توزیع، دیسپاچینگ به جای اینکه کل فیدر را قطع کند، از طریق کنتور‌های هوشمند، امکان قطع از راه دور تک‌تک واحد‌های صنعتی را فراهم کند، در این صورت دیسپاچینگ می‌تواند واحد‌های صنعتی که مجهز به نیروگاه‌های خورشیدی هستند را از قطعی بار مستثنی کند.

با این حال، مدیر دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان تهران قطع برق واحد‌های صنعتی مجهز به نیروگاه خورشیدی با ظرفیت بالای یک مگاوات در شهرک‌های نواحی صنعتی استان تهران در زمان مدیریت بار را، رد کرد و در عین حال، این توضیح را اضافه کرد که توسعه نصب کنتور‌های هوشمند در نواحی صنعتی استان تهران در دستورکار این شرکت قرار دارد.

گلایه از قطع برق واحد‌های صنعتی
همچنین، مسلم، ولی پور، مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی شمس‌آباد نیز با اشاره به فعال بودن یک نیروگاه خورشیدی ۱۲مگاواتی در جوار این شهرک صنعتی و تزریق برق این نیروگاه به کارخانه‌های مستقر در این ناحیه صنعتی، یادآور شد که در زمان مدیریت بار، برق واحد‌های تولیدی که روی بام سوله‌های خود، نیروگاه خورشیدی نصب کرده‌اند، قطع می‌شود و این اتفاق مشکلاتی را برای این واحد‌ها ایجاد کرده است. به گفته وی، کارخانه‌های مستقر در این شهرک صنعتی در حالی هزینه تامین برق خود را به شرکت توزیع نیروی برق استان تهران پرداخت کرده‌اند، که با وجود داشتن نیروگاه خورشیدی مقیاس کوچک نیز، از قطعی برق در زمان مدیریت بار، در رنج هستند؛ بنابراین احداث نیروگاه خورشیدی برای مدیران عامل این واحد‌های تولیدی، عملا توجیه اقتصادی خود را از دست داده است.

وی این پیشنهاد را مطرح کرد که طی توافق وزارت نیرو و وزارت صمت، بخشی از تعهدات واحد‌های صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی به شرکت توزیع نیروی برق، بازگردانده شود تا این واحد‌ها بتوانند نسبت به احداث و استفاده از برق تجدیدپذیر تولیدی در واحد خود، اقدام کنند.

معضل کنترل از راه دور کنتور‌ها
مدیرکل هوشمندسازی کنتور‌های برق شرکت توزیع نیروی برق استان تهران نیز ضعف در برخی زیرساخت‌های لازم برای اجرای درست و بهینه هوشمندسازی کنتور‌های برق واحد‌های تولیدی در شهرک صنعتی شمس‌آباد تهران را از جمله مشکلات و موانع اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: به دلیل نبود زیرساخت مناسب مخابراتی در این شهرک صنعتی و آنتن‌دهی ضعیف دکل‌های مخابراتی در این منطقه، اجرای مناسب کنترل از راه دور کنتور‌های واحد‌های صنعتی در ناحیه صنعتی، با مشکلاتی همراه بوده است.

امیر رضا آقامحمدی از تدوین و تصویب برخی مشوق‌ها برای استفاده واحد‌های صنعتی در این نواحی، از ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی خبر داد و در این رابطه تصریح کرد که بر اساس یکی از مشوق‌های مصوب شده، برای هر واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، معادل ظرفیت نیروگاه خورشیدی که در واحد خود احداث کند، اجازه استخراج رمز ارز داده می‌شود. به گفته وی، این مصوبه به‌زودی به تمامی شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور ابلاغ خواهد شد.

راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی مقرون به‌صرفه نیست
محمودرضا طاهری، قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران، با این توضیح که هزینه راه‌اندازی و نگهداری نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس، برای واحد‌های صنعتی مقرون به صرفه نیست و باید با تصویب دستورالعمل‌هایی، مشوق‌های لازم برای آنان لحاظ کرد، تصریح کرد که طی هفته‌های آتی و با همفکری بیشتر مسنولان انجمن ساتکا و شرکت توزیع نیروی برق استان تهران و همچنین مسولان شهرک‌های صنعتی در استان، موضوع راهکار‌هایی برای عدم قطع برق واحد‌های مجهز به نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی استان تهران به طور دقیق‌تر مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد تا موارد پیشنهادی قابل اجرا برای ارائه در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران به دست آید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: