کد خبر: ۳۸۳۲۲۴
۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
0
معاونت علمی و فناوری اعلام کرد درمان‌های مقرون به صرفه برای بیماری‌های چشم با استفاده از افزودنی تصویرگر سه‌بعدی ممکن شد.
توسعه تجهیزات تشخیص به کمک درمان بیماری‌های چشم آمد
توسعه فناوری اپتیک و لیزر، زمینه را برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله، تشخیص، تحلیل و درمان بیماری‌ها و عیوب چشم محقق کرده است.

تولید تجهیزات ساخته شده برای غربالگری‌های کم هزینه برای بیماری‌های چشم به درمان این بیماری کمک می‌کند. دستگاهی که تصاویر سه‌بعدی از شبکیه، پشت چشم و همچنین قرنیه را ثبت می‌کند به عنوان یک مزیت مهم برای بیماران پیوند قرنیه محسوب می‌شود.

این دستگاه می‌تواند به عنوان یک افزودنی به لامپ‌های شکاف استاندارد که به طور معمول توسط اپتومتریست‌ها و چشم پزشکان در سراسر جهان برای انجام معاینه چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاربرد داشته باشد.

درمان سریع با تشخیص دقیق‌تر

اگرچه پزشکان می‌توانند تصاویر سه‌بعدی چشم را با استفاده از OCT دریافت کنند، اما هزینه این فناوری خارج از دسترس بسیاری از کشور‌ها و مناطق جهان است. در غیاب تصویربرداری سه‌بعدی، متخصصان چشم اغلب برای تشخیص بیماری‌ها به عکس‌ها و تخصص حرفه‌ای تکیه می‌کنند، برای مثال، بیماری گلوکوم (آب سیاه)، که تخمین زده می‌شود ۸ میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار دهد.

این نوآوری از نور مرئی برای بازآفرینی یک نمایش سه‌بعدی با کیفیت بالا از ساختار‌های چشم استفاده می‌کند و اجازه می‌دهد اندازه‌گیری‌های دقیق به روشی کاملاً جدید گرفته شود. فناوری جدید تصویربرداری می‌تواند تصویربرداری سه بعدی چشم را برای استفاده در مقیاس بزرگ عملی کند.

توسعه فناوری بومی

این فناوری پتانسیل ایجاد انقلابی در غربالگری و پیگیری در جامعه بیماری‌هایی مانند گلوکوم را دارد. یک نسخه اصلاح شده از دستگاه و فناوری فعلی به طور بالقوه می‌تواند برای گرفتن سلفی سه‌بعدی از شبکیه استفاده شود. این امکان وجود دارد تا از این فناوری در محیط‌های بدون کمک مانند داروخانه‌ها نیز استفاده شود.

همچنین می‌توان چشم بیماران را به راحتی و با هزینه کم، بدون نیاز به حضور متخصص، تصویربرداری کرد. مخترعان این دستگاه امیدوارند که در آینده، متخصصان چشم بتوانند از این دستگاه برای تشخیص سرطان چشم نیز استفاده کنند و جایگزین سونوگرافی چشمی برای اندازه‌گیری تومور‌های جامد چشم شود.

فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت، موضوعاتی دارای اهمیت راهبردی برای پیشرفت و ارتقا تاب‌آوری اقتصادی کشور، به شمار می‌رود. با توجه به اهمیت فعالیت در این حوزه‌ها و اهتمام ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک، لیزر و مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ساماندهی، کمک به ارتقای وضعیت تولید، تجاری‌سازی، توسعه فناوری و زیرساخت‌های مرتبط را در دستور کار قرار گرفته است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: