کد خبر: ۳۸۳۳۴۰
۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نکات مثبت و منفی عرضه خودرو در بورس کالا گفت: نکته مثبت این است که خودرو در بورس‌کالا طبعا با رقابت عرضه شده و این خود باعث می‌شود تا خودرو به قیمت واقعی به بازار آمده و دست دلالان از این بازار پر سود کوتاه شود.

بورس کالا محل فروش خودرو نیست اما برای کوتاهی دست دلالان مفید است

از مدت‌ها پیش موضوع عرضه خودرو در بازار معاملاتی بورس‌کالا مطرح بود و این عرضه در هفته گذشته پس از ماه‌ها کش و قوس فراوان به ثمر نشست و در گام اول اما بازار واکش مثبتی به این مسئله نشان داد و سود دو طرفه را به تولیدکننده و مصرف‌کننده هدیه داد.


اما آیا این موضوع در ادامه نیز می‌تواند گره از تولید خودرو با قیمت و کیفیت مناسب باز کند؟ ایا این نوع واکنش بازار همچنان سود دو طرفه خود را حفظ خواهد کرد؟

برخی از مردم نیز که در ورود به بازار سرمایه و خرید و فروش خودرو تردید دارند سوالات دیگری را مطرح می‌کنند، آیا عرضه خودرو صرفا محدو به خودرو «دیگنیتی و فیدلیتی» خواهد بود؟ کیفیت خودرو‌های حاضر در بازار سرمایه چگونه است؟

سوالاتی از این دست همگی باعث تشویش اذهان تولیدکننده و مصرف‌کننده شده و به نوعی اگر به این سوالات پاسخ مناسبی داده نشود، احتمال این که روش عرضه در بازار سرمایه نیز گره کور خودرو‌سازی ما را کور‌تر کند بسیار است.

در همین رابطه «احمد جانجان» کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پول نیوز با اشاره به این که عرضه خودرو در بورس کالا نکات مثبت و منفی دارد؛ اظهار داشت: نکات منفی مسئله این است که گویی دولت مایل به کنار گذاشتن قیمت گذاری دستوری و یا عقب‌نشینی از خطا و اشتباه خود نیست تا قیمت خودرو‌ها را اصلاح کند. از آن جایی که تمامی دولت‌ها در این زمینه دچار یک سیاست پوپولیستی بوده‌اند دولت جدید نیز با این مسئله دست در گریبان است.

وی ادامه داد و افزود: بورس کالا محل فروش خودرو نیست، چرا که هیچ کشوری در دنیا چنین کاری نمی‌کند و خودرو بازار خود را دارد. این اصطلاح «قیمت را بروزرسانی کن، قیمت گذاری دستوری را کنار بگذار تا خودروساز با سود بفروشد» باید جا بیا‌فتد تا شاهد کیفیت و قیمت مناسب باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین با تشریح عرضه خودرو وارداتی در بورس کالا نیز گفت: خودرو وارداتی تا سقف بیست هزار دلار در حال واردات است و با برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است از طریق بورس‌کالا بفروش برسد. این موضوع برای حذف دلال و دلالیسم مفید است، اما مسئولین راه غلطی را در پیش گرفته اند. راه درست این است که بر اساس واقعیت‌هایی که در دنیا و خودرو‌سازی وجود دارد با این موضوع برخورد شود. آن راه نیز مجوز افزایش قیمت به خودرو‌ساز است تا با ضرر تولید نکند. چرا که خودروسازان زیان انباشته دارند و مجبور به پرداخت بدهی‌های سنگین به بانک و قطعه‌ساز و ضرر و زیان‌های جانبی خود هستند.

وی در رابطه با نکته مثبت ماجرا نیز تصریح کرد: نکته مثبت این است که خودرو در بورس‌کالا طبعا با رقابت عرضه شده و این خود باعث می‌شود تا خودرو به قیمت واقعی به بازار بیاید. چنان‌چه در اولین بازار معاملاتی مشاهده شد؛ خودرو با قیمت بالاتری به فروش رفت و با درصد بسیار کمتری نسبت به بازار آزاد به دست مشتری رسید و این یعنی حذف دلال‌ها از موضوع خودرو.

جانجان تاکید کرد: اگر قرار باشد ما عرضه را تقویت نکنیم؛ مدتی بعد مدعی این خواهند شد که بورس کالا باعث گرانی خودرو شده است و آن زمان شاهد سیاست‌های ضد بورس‌کالا خواهیم بود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: