April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
اما و اگر‌های پرتاب مهم ناسا؛
کد خبر: ۳۸۳۸۰۵
۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۰
0
درحالی که ناسا مشغول سوختگیری موشک اس ال اس برای انجام ماموریت «آرتمیس یک» است، اختلال فشار در بخش اکسیژن مایع رصد شده و مهندسان مشغول رفع آن هستند.
آخرین وضعیت ماموریت آرتمیس
ناسا امروز تصمیم دارد ماموریت آرتمیس یک را انجام دهد. طی این ماموریت ابر موشک اس ال اس همراه کپسول بی سرنشین اوریون به سفری ۴۲ روزه دور ماه می‌روند.

در همین راستا ناسا مشغول آماده سازی برای پرتاب ابر موشک اس ال اس همراه کپسول اوریون به فضا است و فرایند سوختگیری موشک آغاز شده است. پیش بینی می‌شود طی این فرایند ۴ ساعته ۷۳۰ هزار گالن سوخت هیدروژن و اکسیژن مایع بسیار سرد در موشک ذخیره شود.

البته فرایند سوختگیری برای مدت کوتاهی متوقف شد که دلیل آن هشدار فشار بیش از حد در دریچه بخش هیدروژن مایع بود. فرآیند دستی برای استفاده از خط دریچه راه‌اندازی و جریان هیدروژن مایع از سر گرفته شد.

درول نیل مفسر ناسا اعلام کرد مهندسان سازمان فضایی آمریکا اختلال فشار در بخش اکسیژن مایع نیز رصد کرده و در تلاش هستند تا آن را برطرف کنند.

همچنین ناسا یک نشتی جدید هیدروژن مایع در نقطه اتصال به موشک اس ال اس یافته است که مکان آن با نشتی ردیابی شده در هفته گذشته متفاوت است. به همین دلیل عوامل کنترل پرتاب موشک، جریان هیدروژن مایع را قطع کرده اند تا کانکتور (اتصال دهنده) به مدت ۳۰ دقیقه گرم شود و سپس سعی می‌کنند آن را برای آب بندی بهتر در جای خود قرار دهند.

این در حالی است که ناسا هفته قبل سعی کرد موشک اس ال اس را همراه کپسول بی سرنشین اوریون به فضا ارسال کند، اما به دلیل اختلالی در یکی از ۴ موتور موشک این عملیات لغو شد.

به طور دقیق‌تر طی شمارش معکوس اعضای تیم پروژه متوجه شدند یکی از ۴ موتور RS-۲۵ که قدرت مورد نیاز قسمت اصلی موشک SLS را تامین می‌کنند، قبل از احتراق خنک نمی‌شود و به دمای مورد نیاز (۲۵۰-درجه سانتیگراد) نمی‌رسد.

چنین مشکلی به دلیل نشت سوخت هیدروژن مایع بسیار سرد اتفاق افتاده بود. در هر حال تیم پروژه نتوانستند در بازه زمانی تعیین شده برای پرتاب مشکل را برطرف کنند، بنابراین ماموریت پرتاب لغو شد. اما در نهایت مهندسان اعلام کردند مشکل برطرف شده و تاریخ ۳ سپتامبر را برای پرتاب موشک اعلام کردند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: