کد خبر: ۳۸۳۸۸۱
۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
0
یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: انتخابات کنگره آمریکا بر روند مذاکرات بی‌تأثیر نیست، اما تا زمانی که وقت هست واشنگتن می‌خواهد حداکثر امتیاز را از ایران بگیرند.
نیت آمریکا از طولانی شدن مذاکرات برجام چیست؟
وضعیت مذاکرات هنوز روشن نیست و گفته می‌شود پس از پاسخ ایران به آمریکا چالش‌های فی‌مابین در حوزه مذاکرات از بین نرفته است. حالا در این بین باید پرسید که آیا همچنان می‌شود امید داشت که توافق نهایی در مدت کوتاهی به دست آید؟

غلامعلی رجایی، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع گفت: «آمریکا می‌خواهد امتیاز بیشتری بگیرد و در شرایطی که ما به توافق نیاز داریم سعی می‌کند هرچه می‌تواند امتیاز بگیرد و دلیل طولانی‌شدن رسیدن به توافق نهایی هم همین است، اما تیم مذاکره‌کننده ما باید هوشیار باشند که امتیازی ندهند. آمریکا نشان داده است که تا پای امضای توافق هم می‌آید، اما لحظه آخر از پشت میز بلند می‌شود و می‌رود؛ این سیاست آمریکایی‌هاست.

تیم مذاکره‌کننده با علم به روش‌های آمریکایی‌ها باید زیربار امتیاز‌های تحمیلی آمریکایی‌ها نروند. باید نتیجه مذاکره برد-برد باشد؛ یعنی یک سری امتیاز‌ها ما بدهیم و در قبالش یک سری امتیاز‌ها بگیریم، اما اگر یک طرف بخواهد در قبال اندک امتیازی، هرچه می‌تواند امتیاز بگیرد، این مذاکره دیگر برد-برد نیست و فقط برای آمریکایی‌ها برد می‌شود».

درباره تأثیر انتخابات آبان‌ماه کنگره آمریکا بر بروند مذاکرات بیان کرد: «انتخابات کنگره بر روند مذاکرات بی‌تأثیر نیست، اما دموکرات‌ها تمایل دارند که پیش از انتخابات کنگره با ایران به توافق برسند، زیرا می‌دانند در صورت امضای توافق می‌توانند از آن به عنوان یک برگ برنده انتخاباتی استفاده کنند، اما به هر صورت تا زمانی که وقت هست می‌خواهند حداکثر امتیاز را از ایران بگیرند».

او درباره عملکرد تیم مذاکره‌کننده کنونی اظهار کرد: «تیم مذاکره‌کننده ادامه مسیر تیم مذاکره قبلی را می‌رود؛ هرچند این‌ها توان بسیار کمتری نسبت به آقای ظریف و همراهانش را دارد، اما به هر حال تصمیمات در حوزه مذاکرات در شورای عالی امنیت ملی گرفته می‌شود. در زمان آقای ظریف هم همین‌طور بود با این تفاوت که آن‌ها با قدرت بالای مذاکره خود می‌توانستند تصمیمات شورای عالی امنیت ملی را در سطح مذاکرات با چندقدرت بزرگ پیش ببرند».

رجایی در پایان گفت: «من تصور نمی‌کنم تا پایان ماه جاری نتیجه نهایی امضا شود. آمریکا می‌خواهد ما را تحت فشار قرار دهد تا کمترین امتیاز را بدهد و بیشترین امتیاز را بگیرد، اما دیر یا زود در نهایت توافق امضا خواهد شد. در پایان این را هم بگویم که بخشی از گرفتاری کنونی نتیجه آن است که ما در اواخر دولت آقای روحانی نتیجه مذاکرات را امضا نکردیم. حتما اگر در ابتدای دولت بایدن برجام احیا می‌شد، منافع بسیاری به کشور و ملت ایران می‌رسید».
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: