April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۴۰۵۸
۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
0
سازمان بیمه سلامت ایران در تمامی استان ها نقش مهمی را در ارائه خدمات به زوجین نابارور ایفا می کند.
اقدامات گام به گام بیمه سلامت در حوزه ناباروری
سال گذشته مجلس شورای اسلامی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را تصویب کرد و در نامه‌ای به رئیس جمهور و معاونان ذی ربط تاکید شد در راستای اجرای سیاست‌های کلی جمعیت و خانواده، سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه و قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت موضوع اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور، سند جمعیت و تعالی خانواده و قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، احکام مقرر در قانون حمایت از خانواده با رعایت مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم الاجرا است.

از آن زمان دستگاه‌ها و نهاد‌های ذی ربط بر آن شدند تا با هدف جلوگیری از پیری جمعیت و توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای جوانی جمعیت تدابیر لازم را اتخاذ کنند؛ از تصویب قوانین گرفته تا سیاست‌هایی متنوع تشویقی برای زوجین در جهت فرزندآوری از جمله اقداماتی است که در حوزه فرهنگی با این هدف در اولویت مسئولان قرار گرفت.

نکته مهم و حائز اهمیت در این حوزه در کنار موارد دیگر از جمله کاهش مشکلات اقتصادی خانواده ها، ورود جدی به حوزه بهداشت و درمان و سازمان‌های بیمه گر برای بررسی خدماتی بود که به زوجین نابارور ارائه می‌دادند؛ پس از بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد که بسیاری از خدمات مورد نیاز افراد در این حوزه مورد پوشش بیمه‌های پایه نیست و زوجین باید با صرف هزینه‌های گزاف و هنگفت اقدام به درمان ناباروری کنند. البته که هر زوجی ممکن است نیاز باشد که در طول یک سال به دفعات از اقدامات درمانی استفاده کند و هر بار چاره‌ای جز پرداخت این هزینه‌ها از جیب ندارد؛ بنابراین بسیاری از زوجین، چون شرایط مالی مناسبی ندارند از قدم گذاشتن در مسیر درمان خودداری می‌کنند.

از سال گذشته که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به تصویب رسید، مسئولان حوزه بهداشت و درمان از جمله بیمه‌ها به این نتیجه رسیدند که خدمات بیشتری را به زوجین ارائه دهند، سازمان بیمه سلامت ایران به عنوان بزرگترین سازمان بیمه گر پایه از سال گذشته در مسیر خدمات دهی به زوجین نابارور قدم جدی برداشت و تاکنون بخش زیادی از هزینه‌های درمان ناباروری را در بخش بستری و سرپایی پرداخت کرده است؛ ضمن این که برای مادران باردار فاقد بیمه و فرزندان آن‌ها تا پنج سالگی نیز خدمات بیمه در نظر گرفت و این افراد می‌توانند از پوشش بیمه استفاده کنند. بیمه سلامت اعلام کرد زوجینی که قبل از تصویب این قانون و در سال ۱۴۰۰ اقدام به درمان ناباروری کرده اند، می‌توانند اسناد را تحت خسارت متفرقه ارائه داده و هزینه‌های خود را دریافت کنند.

به گفته مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت در بحث نازایی گام‌های موثری را برداشته اند تا بتوانند هزینه‌هایی که از جیب مردم پرداخت می‌شود را کاهش دهند.

ناصحی گفت: خوشبختانه ۹۰ درصد هزینه‌های ناباروری در بخش سرپایی و بستری تحت پوشش بوده اند و پرداخت می‌شوند.

ادارات کل استانی سازمان بیمه سلامت ایران در تمامی کشور اقدام به ارائه خدمات به زوجین نابارور از طریق مراکز درمان ناباروری طرف قرارداد می‌کنند و در همین خصوص زوجین بسیاری توانسته اند بدون داشتن دغدغه مالی از خدمات مورد نیاز استفاده کنند.

در این خصوص مدیرکل بیمه سلامت استان یزد گفت: یزد قطب درمان ناباروری در کشور بوده است و برای اولین بار مرکز درمان ناباروری در سال ۶۹ در یزد تاسیس شد. خوشبختانه در راستای قانون حمایت از جوانی جمعیت از سال گذشته با دو مرکز در این استان قرارداد منعقد شده است.

دریجانی گفت: سازمان بیمه سلامت ایران از سال گذشته بیش از هزار و ۴۵۰ زوج بیمار را تحت درمان قرار داده و در این خصوص ۳ میلیارد تومان بودجه صرف کرده است.

وی تصریح کرد: با توجه به این که تعداد زوجین نابارور در کشور در حال افزایش است، باید تدابیر بیشتری را برای ارائه خدمات بهتر به زوجین در نظر گرفت، بدون شک اقداماتی که تاکنون در این باره انجام شده اند بی سابقه بوده و ما انتظار داریم افزایش پیدا کنند.

عباس افلاطونیان با ابراز قدردانی از تعامل سازمان بیمه سلامت با موسسات درمانی در حوزه درمان ناباروری گفت: خوشبختانه بیمه سلامت ایران پرداختی‌های مناسب و به روزی در این باره داشته و امیدواریم سازمان‌های بیمه گر دیگر نیز در این مسیر حرکت کنند.

موسس پژوهشکده علوم تولید مثل یزد تاکید کرد: تا اواخر مرداد حدود ۵۳۰ مورد در مرکز دانشگاهی ما از خدمات درمان نازایی استفاده کرده اند؛ ضمن این که در بیمارستان مادر به عنوان بخش خصوصی نیز ۴۰۷ مورد مراجعه برای درمان ناباروری ثبت شده اند؛ خوشبختانه بیمه در بخش دولتی ۹۰ درصد هزینه‌های بستری و ۷۰ درصد سرپایی را پرداخت می‌کند.

وی اظهار کرد: هیچ گونه مشکلی در جهت پرداختی‌ها وجود ندارد.

افلاطونیان گفت: بدون شک حمایت‌های انجام شده در حوزه درمان ناباروری بی سابقه بوده و برای زوجینی که به لحاظ مالی مشکلات بسیاری دارند، کمک کننده خواهد بود. لازم به ذکر است بیمه سلامت در تمامی شرایط از زوجین نابارور حمایت می‌کند.

بیمه سلامت به عنوان یک سازمان بیمه گر دولتی برای ارائه خدمات بهتر به بیمه شدگان خود در تمامی صندوق‌ها نیازمند حمایت‌های جدی دولت است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: