حدود یک سال است که واردات
لوازم خانگی به کشور ممنوع شده و طی این مدت عرضه لوازم خانگی قاچاق، بازار گرمی پیدا کرده. گزارشهایی که از بازار به گوش میرسد نشان میدهد که با شروع طرح ممنوعیت واردات لوازم خانگی، برخی از کالاها با برندهای تقلبی در بازار عرضه میشوند. به طوری که کالاهای بیکیفیت از کشورهای دیگر به مرزهای ایران میرسد و پس از نصب برچسب و رنگآمیزی برندهای معروف در ویترینها قرار میگیرند. از سوی دیگر لوازم خانگی دسته دوم بازسازی شده و به عنوان کالای نو به مشتریها فروخته میشود.
عرضه لوازم خانگی دسته دوم در بازار محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صنعت با اشاره به اینکه عرضه این نوع کالاها از قبل هم در بازار وجود داشته، اما علنی نمیشده به «اکوایران» گفت: با کارهای مشترک رسانهها و اطلاع رسانی خوبی که صورت گرفت، مردم اطلاعات خوبی در اختیار ما گذاشتند. بر این اساس توانستیم ۹ کامیون از لوازم خانگی تقلبی را در یکی از فروشگاههایی که لوازم دسته دوم رو خریداری و پس از بازسازی و رنگ به نام برندهای خارجی در بازار عرضه میکرد، جمع آوری کنیم و به سازمان اموال تملیکی تحویل دهیم.
معاون صنایع عمومی وزارت صنعت همچنین در پاسخ به این پرسش که سرنوشت این کالاها چه میشود، میگوید: با توجه به اینکه کالاها به سازمان اموال تملیکی واگذار شده درخواست ما به عنوان وزارت صمت این است که این کالا امحا شوند. این کالاها قاچاق نیستند، اما مشمول قانون کالای قاچاق میشوند.
او ادامه داد: درخواست ما از دستگاه قضایی این است، افرادی که آبروی اصناف و تولید را خدشه دار کرده و این کالاها را به عنوان کالای نو به بازار عرضه کرده اند مشمول تشدید جرم شوند. یعنی حداکثر مجازات در قالب تشدید جرم برای آنها در نظر گرفته شود.
به گفته برداران؛ علاوه بر کالای قاچاق برخی افراد کالاهای خارجی را با عنوان برندهای داخلی به بازار عرضه میکردند که تولیدکنندگان در زمان ارایه خدمات پس از فروش متوجه این اقدام شده و از این افراد شکایت کرده اند. به همین منظور بهترین کار این است که مردم از ابتدا کد رهگیری و کد شناسه را رصد کنند تا از اصالت کالا مطمئن شوند.
معاون صنایع عمومی وزارت صنعت در ادامه به این نکته اشاره میکند که تلاش میکنیم بازارها به سمت شفافیت بروند. در سال گذشته رویکرد ما تامین لوازم خانگی در حوزههای مختلف بود، نواقصی که در تولید داشتیم را با افزایش تولید و راه اندازی خطوط جدید خصوصا برای کالاهایی که امکان تولید آنها در کشور وجود نداشت، همچون تولید کولر گازی و ماشین ظرفشویی بر طرف کردیم، امسال هم به بحث کیفیت خواهیم پرداخت.
برادران در خصوص قیمت لوازم خانگی در بازار عنوان کرد: یکی از اثرات بالا بردن تولید، رقابتی کردن بازار بود. در حال حاضر بازار به حدی رقابتی است که تولیدکنندگان در قالب تخفیفهای خاص، محصولات جدید را با قیمت مناسب عرضه میکنند و برخی کالاها هم افزایش قیمتهایی حدود ۱۰ درصد نسبت به سال قبل داشته اند؛ و حتی برخی کالاها نیز نسبت به چند ماه قبل با کاهش قیمت رو به رو شده اند.