نرخ سود بین بانکی رکورد یک ماهه زد
کد خبر: ۳۸۴۲۲۰
۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
0
باوجود اعتراض بورسی‌ها به رشد نرخ بهره بین بانکی این شاخص در هفته منتهی به ۱۶ شهریور ماه به بالاترین سطح خود در یک ماه اخیر رسیده و مسیر صعودی خود را تداوم بخشید. برخی تحلیل گران عامل این رشد را تقاضای بالای نقدینگی در بانک‌ها قلمداد می‌کنند که موجب شد تا نرخ بهره سطح ۲۰.۸ درصد را دوباره لمس کند.
بی تفاوتی بانک مرکزی به اعتراض بورسی ها؟
در هفته سوم آخرین ماه تابستانی کشور درسال جاری کلیدی‌ترین شاخص اقتصاد مسیر صعودی خود را ادامه داد. نرخ سود بین بانکی که در اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردار است در مقاطع اخیر بیشتر از قبل کانون توجه بازار‌های مالی قرار گرفته است. برخی فعالان بازار سرمایه افت بورس را ناشی از رفتار صعودی نرخ بهره بین بانکی دانسته و در مقابل بسیاری از اقتصاددانان، مهار تورم فزاینده در کشور را در گرو رشد نرخ بهره بین بانکی قلمداد می‌کنند.

به طور کلی مهار و رها سازی این شاخص در اقتصاد ایران برعهده بانک مرکزی است. این نهاد بنابر سیاست گذاری‌های کلان پولی و شرایط مرزی اقتصاد در کشور به ایجاد تغییر در نرخ بهره می‌پردازد که در این هفته‌ها پس از سکته بزرگ در میانه مرداد دوباره آن را ارتقا داده است.

رشد نرخ بهره بین بانکی ادامه دارد
بنابر اطلاعات هفتگی بانک مرکزی در خصوص نرخ بهره بین بانکی، این شاخص درهفته منتهی به ۱۶ شهریور ماه به ۲۰.۸ درصد رسیده و از هفته قبل خود ۰.۰۴ واحد درصد بیشتر شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد این میزان بالاترین سطح شاخص کلیدی اقتصاد کشور در یک ماه منتهی به مقطع کنونی بوده است. برخی از کارشناسان عمده‌ترین عامل در افزایش نرخ بهره بین بانکی را رشد تقاضای بانک‌ها در بازار بین بانکی ناشی از کسری بالای نقدینگی در این نهاد‌ها می‌دانند که موجب شده تا نرخ بهره بین بانکی نیز مسیر صعودی خود را تداوم بخشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: