کد خبر: ۳۸۴۲۹۳
۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
0
روسیه در صدر مراودات تجاری ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در میانه تابستان قرار گرفت. کشوری که درصدد است زمینه تجارت آزاد ایران با اتحادیه را فراهم کند.
روایت گمرک از جهش تجارت با اوراسیا
کارنامه پنج ماهه تجارت خارجی ایران در ۱۴۰۱ با کشور‌های عضو اوراسیا نشان از افزایش ۳۰درصدی ارزش تجارت نسبت به مدت مشابه در سال گذشته دارد.

علیرضا مقدسی، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با اعلام اینکه طی این مدت حجم تجارت خارجی بین ایران و کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا به رقم یک میلیارد و ۳۲۶میلیون و ۳۹۴هزار دلار رسید، برخی اقدامات گمرک در حوزه درون سازمانی و همینطور تصمیم‌گیری‌ها در سطح ملی و بین‌المللی را از جمله عوامل این جهش در تجارت ایران و اوراسیا دانست و بیشترین میزان کالا‌های صادراتی ایران به اوراسیا در ۵ ماهه امسال را به ترتیب به مقصد کشور‌های فدراسیون روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس عنوان کرد و افزود: در این مدت میزان صادرات ایران به فدراسیون روسیه ۲۹۱میلیون و ۲۲۸هزار دلار، ارمنستان ۱۴۴میلیون و ۱۰۱هزار دلار، قزاقستان ۶۱میلیون و ۲۰۶هزار دلار، قرقیزستان ۱۸میلیون و ۴۲۶هزار دلار و بلاروس ۷میلیون و ۱۷۸هزار دلار بوده است.

مقدسی گفت: در همین مدت واردات ایران از کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به حدود ۸۰۴میلیون و ۲۵۳هزار دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۳درصد رشد داشته است که به ترتیب فدراسیون روسیه با ۷۱۵میلیون و ۳۶۰هزار دلار، قزاقستان ۷۸میلیون و ۴۲۳هزار دلار، بلاروس ۳میلیون و ۸۸۷هزار دلار، ارمنستان سه میلیون و ۸۶۲هزار دلار و قرقیزستان با ۲میلیون و ۷۱۹هزار دلار اولین تا پنجمین کشور مبدا کالا‌های وارداتی ایران بوده اند.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا، به‌طور رسمی از اول ژانویه ۲۰۱۵ کار خود را با هدف ایجاد بازار مشترک، حذف تدریجی موانع گمرکی در داخل اتحادیه، برقراری تعرفه خارجی مشترک در میان کشور‌های عضو و هماهنگ‌سازی تشریفات گمرکی آغاز کرد.

روسیه به‌عنوان مهمترین عضو اتحادیه اوراسیا تلاش کرد ایران را نیز به انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد با این اتحادیه اقتصادی متمایل کند و در این راستا پس از مذاکرات اولیه طی دو سال و امضای تفاهم‌نامه‌های فیمابین، در عمل موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا از آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ اجرایی شد. دو طرف تجاری توافق کرده‌اند که ظرف مدت سه سال از موافقت‌نامه تجارت ترجیحی به سمت آزادسازی سراسری کالا‌ها و انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد حرکت کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: