کد خبر: ۳۸۴۷۶۰
۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
0
استفاده برخی از اصناف از برخی پیاده رو‌های عریض تهران دوباره در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته طرحی که در دوره مدیریت گذشته مخالفان جدی داشت و به سرانجامی نیز نرسید.
خیز دوباره برای کسب درآمد از پیاده رو‌های شهر تهران
قراراست دوباره لایحه بهره برداری از پیاده رو‌های تهران در صحن شورای شهر بررسی شود. این لایحه در کمیسیون تخصصی بررسی و به نظر می‌آید مدیران شهری توانسته اند نظر مثبت اعضای کمیسیون را جلب کنند.

مهدی پیرهادی رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران به اکو ایران می‌گوید:‌بسیاری ازکسبه ازپیاده رو‌های روبه روی مغازه هایشان استفاده می‌کنند وهیچ هزینه یاعوارضی بابت این موضوع به شهرداری نمی‌دهند تا شهرداری بابت توسعه و رفاه شهروندان استفاده کند.

وی ادامه داد:گزارش‌های کارشناسی دوره گذشته در این رابطه در حالی بررسی و قرار است شهرداران برخی مناطق دراین زمینه نظر بدهند، همچنین چند جلسه با مجموعه شرکت ساماندهی مشاغل داشتیم وآن‌ها نیز نقطه نظرشان مطرح کردند وبه دلیل حساسیت موضوع و تبعاتی که ممکن است در برخی از قسمت‌های شهر داشته باشد با دقت و حساسیت موضوع را پیگیری می‌کنیم که مشکلاتی برای شهروندان به وجود نیاورد.

پیرهادی تاکید کرد:این طرح قابلیت اجرا در همه خیابان‌های شهر تهران را نداردومسائل ترافیکی، حجم ترددی که شهروندان در آن معابر دارند، عرض گذر معابر، شرایطی که آن معابر در آن گلوگاه‌ها دارند و کمیته‌هایی که باید درخواست مغازه داران و کسبه را پیگیری کند مورد بررسی قرار می‌گیرد تا با کم‌ترین مشکل و چالش در صحن شورا مطرح شود، این طرح باید برایند نهایی اش به سود شهر تهران باشد. ممکن است هر طرحی که در سطح شهر تهران ایجاد می‌شود عوارضی هم برای تعدادی داشته باشد، اما باید برآیندش باعث رفاه و بالا بردن کیفیت زندگی شهری شود. گروه‌هایی که از این خلأ قانونی استفاده می‌کنند تبعات محیط زیستی و حتی سلامتی برای شهروندان دارد؛ به طور مثال بسیاری از عرضه کنندگان محصولات خوراکی نه مجوزی دارند و اگر به سلامت شهروندان به آسیبی برسانند نه کسی از مکان و هویت آن‌ها آگاهی دارد. به هر میزان این لایحه کامل شود می‌تواند نقاط مثبتی بیشتری داشته باشد. کاری که در گذشته شده بود خلأ‌هایی داشت و نیازمند این بود که کار کارشناسی دقیق تری روی آن صورت بگیرد و تبعات همه این مسائل باید سنجیده شود.

رییس کمیسیون سلامت با تاکید بر این که لایحه بهره برداری از پیاده را‌ها باید پیوست فرهنگی اجتماعی داشته باشد گفت:‌اگر نتوانیم دلیل این کار را به مردم به درستی اطلاع رسانی کنیم قطعا مردم حق دارند نپذیرند، ولی اگر دلایلمان منطقی باشد شهروندان هم آن می‌پذیرند.

وی تاکید کرد: اگر دلایل ما منطقی و نظامند و در آن کار علمی و پژوهشی شده باشد و کمترین تبعات و آسیب را برای مردم داشته باشد و نقاط مثبتش زیاد باشد مردم می‌پذیرند، چون متوجه می‌شوند ما در جهت خدمت به آن‌ها این کار را انجام می‌دهیم. این کار حذف دست فروشان نیست. بحث استفاده از پیاده رو‌هایی است که توسط کسبه و اصناف استفاده می‌شود

مهدی بابایی عضو دیگر کمیسیون سلامت شورای شهر تهران هم درخصوص بهره‌برداری اختصاصی برخی از مغازه‌داران از پیاده‌رو‌ها گفت: طبق قانون این موضوع، غیر قانونی است، اما لایحه‌ای در معاونت خدمات شهری برای ساماندهی این موضوع تهیه شده که در پیاده‌رو‌هایی که عرض آن زیاد است قسمت کوچکی از آن در اختیار یکسری از صنوف که به آن نیاز دارند قرار گیرد.

وی ادامه داد: این پیشنهاد در کمیسیون سلامت و محیط‌زیست مورد بحث و بررسی قرار گرفته و تقریبا کمیسیون با آن موافق است. قرار شد این موضوع در صحن علنی شورای شهر نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

بابایی تاکید کرد: ساماندهی صنوف در پیاده‌رو‌هایی است که عرض آن بالای دو تا سه متر باشد که اگر صنفی هم بخواهد از آن استفاده کند، یک متر تا یک متر و نیم از عرض آزاد باشد تا مشکلی برای تردد عابران پیاده ایجاد نشود. قرار است این لایحه برای بررسی بیشتر در صحن شورا مطرح شود.

این عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران درخصوص اینکه چه اصنافی در این لایحه مجوز بهره‌برداری از پیاده‌رو‌ها را پیدا کرده‌اند، گفت: اصنافی که مجاز تشخیص داده شدند اغلب صنف‌ها و فروشندگان مواد غذایی بودند؛ همین طرح ساماندهی در مشهد مقدس اجرایی شده و نتایج خوبی داشته و دوستان به تجربه و مطالعاتی که در کشور‌های دیگر انجام شده و طرح‌های ساماندهی در این حوزه استناد کردند. امیدواریم این لایحه بتواند، قسمتی از دغدغه‌ها را حل کند.

بابایی تاکید کرد: اکنون بیشتر صنوفی که فضای پیاده‌رو استفاده می‌کنند به‌صورت غیر مجاز است و شهرداری باید برخورد‌های لازم را داشته باشد، برخورد قانونی با صنوف متخلف راحت‌تر است، زیرا دارای ملک هستند و می‌شود با اخطار و در صورت عدم رعایت نسبت به پلمب آن‌ها از طریق بند ۲۰ ماده ۵۵ اقدام کرد.

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: براساس لایحه پیشنهادی در صورت تصویب در صحن شورا، معابری که عرض پیاده‌روی بالایی دارند، فقط در همان نقاط شهرداری اجازه دارد این موضوع را ساماندهی کند و امکان اینکه در هر نقطه‌ای و در هر پیاده‌رویی این اتفاق بیفتد امکان‌پذیر نیست و تعداد معابری هم که مشمول این لایحه می‌شوند اندک است.»

در لایحه قدیمی طرح بهره برداری از پیاده رو‌ها برافزایش کیفیت پیاده‌رو‌های شهری تاکید و آمده بود که حضور کاربری‌هایی در حاشیه پیاده‌رو‌ها مانند کافه‌ها و رستوران‌ها باعث القای سرزندگی فضا، گسترش فعالیت‌های اجتماعی و افزایش مدت حضور مردم در پیاده‌رو‌ها می‌شود.

مدیران دوره گذشته که تصویب این لایحه که عنوان اختصاری آن ساپ (ساماندهی استفادهٔ اصناف از پیاده‌رو‌ها) بود، دنبال می‌کردند معتقد بودند: بخش زیادی از پیاده‌رو‌های شهر تهران در تصرف واحد‌های صنفی است و افراد سودجو بدون رعایت هیچ ضابطه‌ای از آن بهره‌برداری و حقوق شهروندان را تضییع می‌کنند. در حال حاضر پیاده‌رو در تصرف مشاغل مختلف شهر است اگر قرار بر ساماندهی باشد باید فضای موجود را به صنوفی اختصاص دهیم که به بهبود حیات شهری و اقتصاد شهری کمک می‌کنند و از سو استفاده سایرین از فضا‌های عمومی جلوگیری کنیم و اجازه ندهیم که هیچ یک از پیاده‌رو‌ها به تصرف هیچ نوع صنفی دربیاید.

اما منتقدان این لایحه تاکید داشتند هدف اصلی این لایحه حذف دستفروشان از سطح پیاده‌رو‌ها است. این گروه تاکید داشتند درشرایط اقتصادی کنونی حداقل جایی به نام پیاده‌راه مانده که دستفروش‌ها و مشاغل سیار و بی‌کانونی که برای گذران معیشت مشکل دارند و نان ندارند که به خانه‌های‌شان ببرند از آنجا کسب درآمد کنند که با نوع لایحه‌ها آن دسته را فراموش می‌کنیم.

در آن لایحه پیش بینی شده بود که برخی اصناف همچون کافه‌ها و رستوران دار‌ها می‌توانند در ازای پرداخت عوارض، از بخشی از پیاده رو استفاده کنند. براساس این لایحه، مشاغلی همچون اغذیه فروشان و مواد غذایی، تولیدکنندگان و فروشندگان بستنی، آبمیوه و نوشابه، فروشندگان دل و جگر و قلوه، رستوران و سلف سرویس، طباخان، کبابی حلیم و آش‌پز، چلوکباب و چلوخورش و قهوه خانه‌ها به عنوان صنوف مشمول طرح استفاده از پیاده رو‌های شهر تهران در فاز اول بودند. هنوز جزییات لایحه جدید و تغییرات ایجاد شده مشخص نیست.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: