کد خبر: ۳۸۴۸۷۸
۳۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
جواد میرگلوی بیات گفت: بین کیش-قشم و عمان خط هوایی وجود دارد، اما باید خط دریایی نیز راه‌اندازی شود. چرا که مردم آن منطقه به طور سنتی با عمان رابطه دارند. بنادر جنوبی و خصوصا مناطق آزاد ما هر اندازه تقویت شود همان اندازه می‌توانیم با عمان رابطه خوبی داشته باشیم که به نفع اقتصاد ما است.
عمان
«جواد میرگلوی بیات»، کارشناس مسائل عمان در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در ارتباط با شرایط اقتصادی و تورمی موجود در عمان اظهار داشت: نرخ ارز عمان (ریال) در ۲۵ سال گذشته مقابل دلار ثابت بوده و اکنون عنوان سومین پول قدرتمند دنیا را با خود یدک می‌کشد. اکنون هر یک ریال عمانی دو دلار و ۶۳ سنت ارزش دارد. در شرایط موجود در جهان که حتی ارز‌های قدرتمند مانند «ین، یورو یا پوند استرلینگ» ارزششان کم شده باز هم شاهد این هستیم که ریال عمان ثبات خود را حفظ کرده است.


وی ادامه داد و افزود: تورم در عمان در ۲۰ سال گذشته یک رقمی بوده و در بازه کرونا که جهان تحت تاثیر آن قررار داشت. بالاترین حد تورم در عمان به چهار درصد رسید که آن نیز به سرعت کنترل و نزولی شد.


میرگلو‌ی‌بیات در پاسخ به این سوال که با این تعاریف آیا عمان یک کشور با ثبات و بدون دغدغه برای زندگی است یا خیر؟ گفت: نمی‌شود همه مسائل را با تورم یا نرخ برابری ارز سنجید. برای مثال دولت عمان کسری بودجه بزرگی داشت که البته امسال این کسری را کم کرده است، اما همچنان بدهی‌های خارجی بزرگی دارد. اگر کشوری بیش از ۴۰ درصد (GDP یا همان تولید ناخالص داخلی) خود را بدهی خارجی داشته باشد، این کشور در معرض بحران است. اگر جنگ یا بحرانی مثل کرونا ایجاد شود، آن کشور به راحتی می‌تواند ورشکست شود.


کیش و قشم خطوط دریایی به عمان ندارند/ دست ایرانیان برای تجارت با عمانی‌ها باز است
 
 
وی ادامه داد و خاطرنشان کرد: با این حال، اما تمامی شاخصی‌هایی که مربوط به اقتصاد کلان در یک سال است و وضعیت کوتاه مدت و میان مدت در عمان را نشان می‌دهد که خوب بوده و منجر شده است که مردم رفاه نسبی داشته و دغدغه‌ای به دل خود راه ندهند. اما به لحاظ امکانات و زیر ساخت‌ها تهران از مسقط (پایتخت کشور عمان) خیلی بهتر است. برعکس، اما تشویشی که مردم ایران دارند، آن‌ها به هیچ وجه ندارند.

این کارشناس مسائل عمان در پاسخ به این که چه توصیه‌ای برای تجار ایرانی دارد، گفت: ریال عمانی در مقابل پول ما ۸۲ هزار تومان ارزش دارد. بسیاری از مردم و تجار عمانی وقتی نرخ ریال عمانی را می‌بینند فکر می‌کنند هزینه‌ها به تومان و درآمد به ریال عمان است. توصیه اول من این است که فریب این تفاوت قیمت را نخورند. مسئله دوم این است که قبل از اقدام حتما مشاوره بگیرند. برخی از هموطنان وارد عمان می‌شوند بدون این که شناختی داشته باشند. به طور مثال می‌خواهند فرش دستباف به آن‌جا ببرند. در حالی که برای عمانی‌ها دستباف و غیر دستباف تفاوتی ندارد. چه بسا که فرش به اصطلاح ماشینی برای آ‌ن‌ها جذاب‌تر نیز باشد.


وی با اشاره به دید و برداشت ذهنی غلط برخی ایرانیان از مردم عمان تصریح کرد: برخی از هموطنان ما مردم عمان را کم تجربه و بی‌خرد و ساده لوح قلمداد می‌کنند که منتظر حضور ایرانیان در کشورشان هستند تا پول خود را در اختیار ایرانیان قرار داده و چشم انتظار تکمیل طرح‌های ایرانیان برای کشورشان می‌مانند. در حالی که به هیچ وجه اینگونه نیست و عمانی‌ها مردمانی هستند که دنیا دیده هستند و نسل جدید آن‌ها همه به زبان انگلیسی تسلط دارند و حداقل شش یا هفت کشور دنیا را دیده‌اند. همین‌طور از ملیت‌‎های گوناگونی در عمان زندگی می‌کنند.


میرگلوی‌بیات گفت: توصیه دیگر من این است که تجار و هموطنان ما باید در محاسبات خود عمانی‌ها را مردمان باهوشی در نظر بگیرند که دسترسی‌های بسیار بهتری از ایرانیان دارند. اگر جنسی را از ایرانی نخرد قطعا دسترسی به آلمانی و چینی و ... دارد تا کمبودی نداشته باشند. تجار باید در عمان حضور داشته باشند و از روش‌های نقل و انتقال کالا و همین‌طور پول مطلع شوند.
 
 


وی در پاسخ به این که با تمام محدودیت‌های موجود بازار عمان چه اندازه می‌تواند کمک حال اقتصاد ایران باشد؟ تاکید کرد: عمان کشور نزدیک و همسایه ما است. روابط تاریخی و فرهنگی حسنه‌ای با ما داشته است. دولت مردان قبلی و فعلی این کشور (سلطان قابوس و سلطان هیثم) انسان‌های عاقل و با کیاستی بوده و هستند که رابطه خود را در بلند مدت با ایران خراب نمی‌کنند. البته (مگر این که اسرائیل فتنه‌ای ایجاد کند که باز هم عمان این اجازه را نخواهد داد). اگر اتفاق خارق العاده‌ای رخ ندهند عمان به کار و نزدیکی خود به ایران ادامه خواهد داد.
 

کارشناس مسائل عمان با مثبت خواندن شرایط بین دو کشور گفت: رابطه تجاری دو کشور سال گذشته به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسید. امسال نیز در ۶ ماهه ابتدایی با درصد فزاینده‌ای نسبت به سال گذشته که بسیار فوق العاده بود در حال پیشرفت تجارت بین دو کشور‌ هستیم و حدس می‌زنم که این تجارت تا دو میلیارد دلار برسد. عمانی‌ها وارد کننده بسیاری از کالا‌ها و خدمات از خودرو و پزشک و تجهیزات پزشکی گرفته تا آرایشگر و مواد غذایی و مواد مربوط به پتروشیمی‌ها و ... هستند و دست ایران و ایرانیان برای تجارت با عمانی‌ها در این رابطه باز است. چرا که به دلیل تقارب فرهنگی تاریخی و جغرافیایی و ... و همچنین به شرط شناخت درست مردم این کشور می‌توانیم جای پای خوبی در عمان داشته باشیم.
 

وی در پاسخ به این که مناطق آزاد در دولت سیزدهم حجم بسیار زیادی از مبادلات تجاری ما را بر عهده دارند و مناطق کیش و قشم تا چه اندازه می‌توانند در افزایش مبادلات تجاری ما با عمان موثر باشند، گفت: در ارتباط با مناطق آزاد باید گفت یک سری کالا‌هایی وجود دارند که مزیت این‌ها دسترسی و نزدیکی آن‌ها به بازار هدف است. به طور مثال سیمان اگر از شمال ایران به عمان صادر شود هیچ صرفه اقتصادی ندارد. اما اگر سیمان هرمزگان از طریق کیش و قشم و یا دیگر مناطق آزاد به عمان صادر شود سود سرشاری را به همراه خواهد داشت.


میرگلوی بیات بیان کرد: مناطق آزاد ما ظرفیت‌های خوبی دارند که باید تقویت شود. به طور مثال بین کیش-قشم و عمان خط هوایی وجود دارد، اما باید خط دریایی نیز راه‌اندازی شود. چرا که مردم آن منطقه به طور سنتی با عمان رابطه دارند. بنادر جنوبی و خصوصا مناطق آزاد ما هر اندازه تقویت شود همان اندازه می‌توانیم با عمان رابطه خوبی داشته باشیم که به نفع اقتصاد ما است.


وی تاکید کرد: ما میتوانیم از ظرفیت‌های مناطق آزاد در جنوب کشور به دلیل نزدیکی جغرافیایی استفاده بیشتری ببریم. عمانی‌ها کلاردشت ما را بسیار بهتر از قشم و کیش می‌شناسند. البته موضوع آب و هوا تاثیر دارد، اما کیش قطعا در صورت تقویت جذابیت‌های خوبی برای عمانی‌ها خواهد داشت. متاسفانه آن‌طور که عمانی‌ها شیراز و شمال را می‌شناسند کیش را نمی‌شناسند.
 

کارشناس مسائل عمان خاطرنشان کرد: دولت آقای رئیسی در تجارت انصافا خوب عمل کرد و سفر اخیر رئیس جمهور (که در پاسخ به این سفر، سلطان عمان نیز به زودی به ایران خواهد آمد) امکاناتی را بین دو کشور ایجاد کرده است. تسهیل در صدور روادید ایجاد شده، خطوط کشتیرانی و هواپیمایی تقویت شده و زیر ساخت‌ها برای افزایش همکاری آماده است. از سمت عمان بنادر مخصوص کشتی‌های ایرانی ایجاد شده است به نوعی که اگر دولت ایران بتواند سرمایه گذاری کند مفید خواهد بود.


وی در پاسخ به این که آیا عمان محدودیت‌هایی برای تجارت با ایران دارد یا خیر گفت: عمانی‌ها آخرین کشوری هستند که به تحریم‌ها می‌پیوندند و اولین کشوری هستند که از تحریم خارج می‌شوند. اگر قوانین این کشور رعایت شود محدودیت خاصی برای تجارت با ایران اعمال نشده است. اما اگر کالا‌هایی که بر آن‌ها حساسیت داشته باشند سعی می‌کنند به اصطلاح «سری که درد نمی‌کند را دستمال نبندند».
 

خبرنگار: مجتبی بیگلری
برچسب ها: عمان ، اقتصاد ، تجارت ، ایرانیان ، کیش
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: